• Anonym (..)

Kan soc kräva detta av mig?

Jag ska snart få mitt första barn och jag är ensamstående, arbetslös, utan utbildning m.m och har fått beviljat ekonomiskt bistånd denna månaden. I beslutet står det att för att jag ska ha rätt till ekonomiskt bistånd så ska jag sköta kontakten med arbetsförmedlingen och delta på de möten/utbildningar de erbjuder. Men hur sjutton ska detta va möjligt sen när jag får ett litet barn?! Har noll tid i världen att åka fram och tillbaka till arbetsförmedlingen och delta på möten och utbildningar när jag samtidigt är ensamstående mamma till ett spädbarn. Pappan kan inte hjälpa mig ekonomiskt heller då han lever på 5000 i månaden och missbrukar upp alla pengar. Är jätte rädd att soc ska neka mig bidrag om jag inte kommer kunna delta i arbetsförmedlingen för det kommer jag ju inte kunna. Får soc neka bidrag då? Man borde väl få va mammaledig från arbetsförmedlingen? Vad gör ni andra småbarnsföräldrar som lever på bidrag för att ha rätt till bidrag?

• Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?
  • Anonym (???)
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:49:32 följande:
    men dom 5900 i fp gäller inte mig eftersom jag aldrig har haft ett jobb.. Jag kommer få minimumbeloppet på fp som ligger på 250 kr per dag..
    Vilket är ca 5900 kr per månad efter skatt. Hade inte heller jobbat när jag fick barn och fick lägsta (2016).
  • Anonym (..)
    Anonym (???) skrev 2018-07-15 02:05:08 följande:

Vilket är ca 5900 kr per månad efter skatt. Hade inte heller jobbat när jag fick barn och fick lägsta (2016).

Det hoppas jag verkligen och att dom inte ändrat det
  • Anonym (???)
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 02:07:15 följande:
    Det hoppas jag verkligen och att dom inte ändrat det
    Det är fortfarande så, alla har rätt till föräldrapenning. Bara det att de som jobbat får 80% av sin tidigare lön och de som inte jobbat får en viss summa. Så jag tror absolut du klarar dig utan soc hjälp om du ansöker om underhållsbidrag (alltså av försäkringskassan och inte barnets pappa) och bostadsbidrag.
  • Zinken
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:36:49 följande:

Men det stora problemet kanske är att soc fortfarande ställer kravet att gå till af när barnet är fött.. vet ju inte om dom kommer kräva det då också eller inte efterslm de kräver det nu och dom vet att jag är gravid. Kan såklart göra det nu men sen när barnet är fött blir det svårt. Kommer inte få något underhåll från pappan..

Du behöver inte oroa dig, det är bara en formalitet att de skriver så nu för du räknas som arbetslös innan du är föräldraledig.

Du har rätt till undethållsstöd även om pappan inte har pengar till bidraget.

Det är som många skriver här och det kommer lösa sig, du behöver inte vara orolig. Att vara hemma med sitt barn med minst minimum penning är en rättighet i Sverige och inget någon kan ta ifrån dig i någon situation.
  • Tom Araya
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:36:49 följande:
    Men det stora problemet kanske är att soc fortfarande ställer kravet att gå till af när barnet är fött.. vet ju inte om dom kommer kräva det då också eller inte efterslm de kräver det nu och dom vet att jag är gravid. Kan såklart göra det nu men sen när barnet är fött blir det svårt. Kommer inte få något underhåll från pappan..
    För det första kan soc bara ställa krav om det är de som försörjer dig. Behöver du deras stöd för försörjning om du får föräldrapenning, barnbidrag och underhåll?

För det andra kan du gå till arbetsförmedlingen redan nu och upprätta en handlingsplan som gäller när du fött barnet och den kommer då rimligtvis bara innehålla vad som är rimligt för dig att delta i, exempelvis att du hemifrån söker jobb och håller kontakt med arbetsförmedlingen. Följer du handlingsplanen så kan inte soc kräva mer.

Underhåll får du. Vänd dig till Försäkringskassan om du inte får det direkt av pappan.

Sök också bostadsbidrag.

Till sist måste jag säga att enstaka kortare möten inte är omöjligt att komma på även med ett spädbarn medtaget i en barnvagn. Här måste Arbetsförmedlingen anpassa sig till vad som är rimligt i din situation.
  • Freijah

När bebis är född kommer du ha föräldrapeng. Du kan (bör) även söka bostadsbidrag och underhåll. Då borde du ha tillräckligt för att gå runt och därför behöver du inte kontakt med soc förrens fp är slut.

• Anonym (ttt)
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:30:56 följande:
    Tycker det va dumt av dom att skriva i beslutet då att det va ett krav att gå till arbetsförmedlingen..
    Du har väl fått ett standardmeddelande som de skickar till alla, gissar jag? Dvs det är inte anpassat för att någon är gravid. Du kontaktar försäkringskassan och ber dem om hjälp med att söka fp, det är steg ett. Sedan skickar du in till Soc att du gjort detta och söker om du behöver mer ekonomiskt stöd, då finns det rutiner för hur de ska göra då. 
    Däremot kanske du ska gå till AF på ett första möte, så att du får prata med en handläggare och då ser de ju att du är gravid och ni kan diskutera hur man gör då. 
  • Anonym (..)
    Anonym (ttt) skrev 2018-07-15 06:35:15 följande:

Du har väl fått ett standardmeddelande som de skickar till alla, gissar jag? Dvs det är inte anpassat för att någon är gravid. Du kontaktar försäkringskassan och ber dem om hjälp med att söka fp, det är steg ett. Sedan skickar du in till Soc att du gjort detta och söker om du behöver mer ekonomiskt stöd, då finns det rutiner för hur de ska göra då. 

Däremot kanske du ska gå till AF på ett första möte, så att du får prata med en handläggare och då ser de ju att du är gravid och ni kan diskutera hur man gör då. 

Söker man inte fp genom att skicka in moderskapsintyget som man får av mvc ? Jag har faktiskt varit på ett första möte på AF för att bli inskriven, hade en ganska bulsig tröja på mig då så man såg inte gravidmagen, ville inte säga till handläggaren att jag var gravid pga att många har fördomar om föräldrar som inte har utbildning eller jobb och jag kände mig allmänt dum när jag var där då jag märkte att handläggaren blev lite irriterad när jag sa att jag mest var där för att kunna få ekonomiskt bistånd och inte kommer kunna jobba på ett bra tag. Hon undra såklart varför jag inte kommer kunna jobba och jag sa inte varför så hon hänvisade till deras kurator. Vi bestämde iallafall ett datum om ett tag då hon ska ringa mig och kolla om jag fortfarande vill vara inskriven på AF men då kommer jag ha bara ca 2 veckor kvar till förlossningen så vet inte riktigt vad jag ska säga då..
  • Anonym (Pinsamt)

Varför behöll du ett barn när du inte kan försörja det? Och sen gnäller du över kraven för att bli försörjd av oss skattebetalare. Så jävla pinsamt!!

• Anonym (Herregud)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2018-07-15 07:05:07 följande:

Varför behöll du ett barn när du inte kan försörja det? Och sen gnäller du över kraven för att bli försörjd av oss skattebetalare. Så jävla pinsamt!!

Men TYST
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?