• Tiina87

Kan soc kräva detta av mig?

Som mammaledig/föräldraledig får du ta ut fp som alla andra och ev ekonomiskt bistånd upp till normen. Dpck måste du ta ut fp 7 dagar i veckan och söka om underhållsstöd/underhållsbidrag men behöver så inte åka till arbetsförmedlingen etc eftersom du är föräldrarledig.

• Tiina87
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 01:19:34 följande:

får inte mycket till föräldrapenning eftersom jag aldrig jobbat. Om man ens får någon fp då?

Accepterar soc att man är föräldraledig från arbetsförmedlingen då? Eftersom det stod i beslutet att jag ska gå till arbetsförmedlingen för att ha rätt till ekonomiskt bistånd

Fp får man alltid men om ma aldrig har jobbat så är det minsta fp man får.

Ja, självklart accepterar soc att man är föräldraledig.

Just nu måste du gå till af som motkrav för försörjningsstöd. Men inte när du är föräldrarledig.
  • Tiina87
    Anonym (..) skrev 2018-07-15 10:28:49 följande:

För att jag inte gått gymnasiet. Nej jag är över 20

Varför har du inte skrivit in dig på af tidigare eller skaffat jobb på annat sätt?
  • Tiina87
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-07-18 07:19:49 följande:

Hade du varit ensamstående så hade du inte överlevt på tusenlappar mindre än socbidrag.

Självklart kan man det. Det handlar enbart om att planera sin ekonomi. Finns många som (tyvärr) lever på mindre än socialbidragsnormen idag.
  • Tiina87
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 19:53:47 följande:

Välja att ta ut FP om hon skulle klara sig på det och därmed slippa soc. Det stämmer annars det du skriver.

Nej, hon kan inte välja att ta ut fp istället för att få ekonomiskt bistånd. Däremot kan hon välja att inte ta ut fp första året men då krävs det att man har sin försörjning ordnad på annat sätt, ex genom sparpengar. Man får inte ekonomiskt bistånd om man aktivt väljer att inte ta ut fp första året och därmed stå utan försörjning.
  • Tiina87
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 23:33:37 följande:

Läs vad jag har skrivit tidigare. Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.

Hur menar du att hon annars ska göra under föräldraledigheten?
  • Tiina87
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-19 18:05:57 följande:

Detta är tex riktlinjer för en random kommun i Sverige (inte min).

Det är ju bra men det är lite fel eftersom man då inte gör allt för att vara självförsörjande.
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?