• Anonym (?)

Kan soc kräva detta av mig?

Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 10:02:13 följande:

Ja absolut. Givetvis är det hennes val. Har inte sagt nåt om det, utan bara att det kan vara en nackdel att ta ut dagar tidigare utifrån hur försörjningsstöd är uppbyggt. För hennes skull såklart. Sen om hon kan klara sig på fp så fine, då kan hon ju välja det. Tänker bara att som föräldraledig finns ju inga krav och ts verkar vara orolig över vilka krav som kommer att ställas på henne. Hon kanske tycker det är påfrestande ändå men hon kommer princip få pengar i ett år och har även möjlighet att söka extra pengar till spädbarnsutrustning etc.

What? Kan man välja om man vill ta ut fp eller gå på försörjningsstöd?? Jag trodde soc alltid krävde att man skulle göra vad man kan själv innan man får försörjningsstöd, inklusive söka de ersättningar och bidrag man har rätt till tex fp 7 dagar i veckan om man har dagar kvar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 19:53:47 följande:

Välja att ta ut FP om hon skulle klara sig på det och därmed slippa soc. Det stämmer annars det du skriver.

Menar du verkligen att man kan _välja_ att strunta i att ta ut sin fp och gå på försörjningsstöd i stället?
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 20:46:40 följande:

Nej det har jag inte skrivit.

Ok, exakt vad menar du då när du skriver att hon kan välja att ta ut fp?
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-18 23:33:37 följande:

Läs vad jag har skrivit tidigare. Välja att skita i soc och leva på sina egna fp-pengar som vissa i tråden menar är ett alternativ.

Ja, du skriver VÄLJA att ta ut fp och strunta i soc., vilket jag tycker låter märkligt erftersom hon inte borde kunna VÄLJA mellan försörjningsstöd och fp utan helt enkelt vara skyldig att ta ut sin fp innan hon evt går till soc och ber om mer pengar.
  • Anonym (?)
    Anonym (.) skrev 2018-07-19 08:18:58 följande:

Det menas väl att antingen välja att ta ut föräldrapenning och strunta i soc, eller välja att ta soc-pengar men då också tvingas ta föräldrapenning.

Man kan välja enbart FP men inte enbart soc.

Ordet välja implicerar liksom en valsituation mellan två alternativ. Finns alternativet att försörja sig själv är det ju inget man "väljer".
  • Anonym (?)
    Anonym (Soc.sekr) skrev 2018-07-19 09:18:43 följande:

Du har inte följt diskussionen. Nån tipsade om att hon kunde ta ut dagar tidigare, jag skrev att det inte är smart att slösa dagar eftersom hon får f-stöd innan barnet är fött och därmed slösar dagar i onödan ( får ändå samma summa att leva på hur hon än gör) Sen måste hon ta ut dem från BF. Då var det nån som skrev att hon kanske tycker det är psykiskt påfrestande att gå på soc och kanske hellre VÄLJER att leva på FP iaf även om det innebär att hon ska leva på väldigt lite pengar ( under norm) Och att TS ska presenteras alla möjliga alternativ.

Men nu skriver du ju igen att man kan välja att inte ta ut sina fp-dagar och i stället be om försörjningsstöd, i alla fall före partus, vilket förvånar mig lite men var intressant att höra. Tack för klargörandet.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2018-07-19 15:20:07 följande:

Det låter EXTREMT konstigt att man kan göra så. I alla andra lägen är man tvingad att göra ALLT man kan för att försörja sig innan man kan ha rätt till försörjningsstöd. Men denna soctant anser tydligen inte så. Märkligt men dock inte ovanligt att soctanter agerar godtyckligt och inte efter lagar och regler då de inte kan sånt!

Jo, det var liksom därför jag blev förvånad. Annars brukar det ju heta att man ska ha uttömt alla möjligheter själv, inklusive ha räknat ut tidigare att man skulle kunna få ont om pengar och ha lagt undan av tex sitt studiestöd, men denna situation verkar vara ett undantag?
Svar på tråden Kan soc kräva detta av mig?