• Werlabshjälp

Provsvar -Hjälp !

Hej!

Alla ?hobbyläkare? - Se hit ! :)

Jag är en man på 38 år. Har varit frisk till för någon månad sedan då jag fick stickningar i hjärtat och andfåddhet och trötthet. Pulsen blev låg, blodtrycket lågt.

Undrar därför om ngn kan hjälpa mig med 3 provsvar och sambandet däremellan då Vårdcentralen inte hittar något som vanligt. 1a gången var HB lågt men ligger nu på Werlabs proverna i lägre normalområdet.

Finns det någon som har hört / har erfarenhet eller kan något om sambandet mellan lågt värde på B-trombocyter (blodplättar) , Högt B-MCV (storleken på röda blodplättar) , och lågt B-MCHC (hemoglobin i de röda blodkropparna)?

Kalcium var lite högt oxå men tror inte på ngt samband där.

Jag mår väldigt dåligt och har gjort standardtester på akuten och VC bland annat på hjärta och lungor men de hittade inget. Vände mig därför till Werlabs (betalade privat blodprover) . Läkaren där kunde inte ge mkt till svar utan antydde att det kunde vara normalt ändå. Men eftersom trötthet och andfåddheten är så markant misstänker jag ngn sort av anemi med dessa provsvar. Men om man söker på google får jag inte upp ngt vettigt. All hjälp och erfarenhet uppskattas. !

• Svar på tråden Provsvar -Hjälp !
  • Werlabshjälp

Men puls och blodtryck lågt ?

Finns det ingen Anemi där relationen mchc och mch är somså?

• Långbenopluto
    Werlabshjälp skrev 2018-07-16 08:35:30 följande:
    Men puls och blodtryck lågt ?
    Finns det ingen Anemi där relationen mchc och mch är somså?
    Ja, det kan bli lågt av det.
  • 1234568

Aplastisk anemi kan ge högt MCV, lågt hb och låga trombocyter. Då brukar även leucocyterna vara låga.

Detta är då en helt annan anemi än järnbristanemi, och det hjälper inte att du äter järntabletter.

Hur lågt var hb? Och vad har du haft innan när du varit frisk? Hur högt var MCV, och hur låga var trombocyterna. Skulle hjälpa om du skrev ut alla värden. Kalcium? Menade du Kalium kanske?...Det påverkar hjärtrytm i allra högsta grad.

Sedan kan även ett stort intag av alkohol höja mcv.

Jag tycke du ska be läkarna testa ferritin och Tfr för att utesluta järnbristanemi. Andra orsaker till anemi kan vara b12 brist, eller folatbrist. Även det kan vara bra att kontrollera.Kan inte förstå varför dom lämnar ett sjunkande hb eller högt mcv utan att fastställa orsaken. 

• Mascaraklumpar

Vad hade du för värden då?

• Werlabshjälp

Ingen alkohol alls faktiskt. Inga mediciner, tar sedan jag blev dålig multivitamin var tredje dag, dag 1 järn dag 2 B vitamin total med extra flytande B12 . Jag kan må rätt så okej (förutom mer trött och lättare andfådd ) för att i nästa minut bli illamående, otroligt trött yr och lätt sluddrande.

• 1234568

Igentligen inget som är alarmerande, men såklart ska du ju inte må som du gör.

Mchc indikerar anemi, och ditt hb är i lägre kanten. Om du vet att du tidigare haft högre hb (över 150) då skulle jag säga anemi orsakad av b12 eller folatbrist brist. Mcv stiger då, och hb Mchc mcv sjunker.

Ferritin är ok. Skulle väl kunna vara lite högre, men järnbrist bör det inte röra sig om. I allt fall inte järnbristanami.

Du skulle kunna testa b12 och folat också. Kan hända att dom tillskotten du tar håller en eventuell brist just på kanten. Så håll en paus på 2 veckor och testa b12 och folat. Brist på dessa ger en anemi där mcv stiger och annat sjunker.

Ditt låga antal trombocyter borde läkarna kolla närmare på. Dom är inte farligt låga, men i alla fall borde man kontrollera dem på nytt om ett tag.

• 1234568

Och ett ultraljud på hjärtat bör göras om det inte gjorts. Även ansträngnings test på hjärtat och ett 24 timmars ekg. Detta baserat på dina symptom. Lågt bt låg puls och andfåddhet +trötthet är ofta problem med hjärtat. Och man kan inte utesluta allt utan dessa tester.

• Mascaraklumpar

Tack! Jag är ingen blodexpert och i slutändan är det din läkare du ska prata med, men detta är mina tankar:

Dina järnprover är bra, vilket talar emot brist. Alla "bristprover" är dock inte tagna och hade t.ex. ferritin legat närmare den nedre gränsen hade man kunnat tänka sig att du hade en järnbristanemi som döljs av en inflammation, men med ett ferritin på 157 känns det osannolikt. B12 (kobalamin) och homocystein ligger också bra. Folat är inte taget, men eftersom homocystein ligger bra så tror jag att en folatbrist också är osannolik. 

MCV kan bli högt vid höga retikulocyter (nybildade röda blodkroppar, kroppens normala svar på vissa typer av anemier - dessa celler är större än mogna blodkroppar och därför ökar medelcellvolymen). Vid en anemiutredning är det alltid bra att ta retikulocyter, så att man kan relatera MCV-värdet till dessa. Det kan också bli högt om man har något fel i bildandet av blodceller i benmärgen. Ditt MCH ligger bra och jag tror att MCHC-värdet är en konsekvens av det höga MCV-värdet (MCHC är i princip MCH delat med MCV, så är MCV högt blir ju MCHC automatiskt lågt). Således tror jag inte att det står för något på egen hand. 

Trombocytvärdet kan sjunka lite lätt av flera olika anledningnar. En tillfälliig infektion är en vanlig orsak, eftersom de då konsumeras i ökad utsträckning. Har man både en anemi och trombocytopeni så ska man vara lite vaksam eftersom det kan tyda på att något är fel i bildningen av blodkroppar (röda blodkroppar, trombocyter och några av de vita blodkropparna härstammar från samma cell) eller att man har en hämning av blodkroppsbildningen. Det är vanligt att man tilllfälligt har lite sänkta nivåer av båda utan att man hittar något allvarligt fel, men med tanke på att du har symptom också så tycker jag inte att detta är något man ska vifta bort.

Vad är planen framöver från husläkarens håll? Har man tagit en differentialräkning/b-celler (dvs ett prov där man ser nivåerna av de individuella vita blodkropparna)?

• 1234568
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-17 11:34:20 följande:

Tack! Jag är ingen blodexpert och i slutändan är det din läkare du ska prata med, men detta är mina tankar:

Dina järnprover är bra, vilket talar emot brist. Alla "bristprover" är dock inte tagna och hade t.ex. ferritin legat närmare den nedre gränsen hade man kunnat tänka sig att du hade en järnbristanemi som döljs av en inflammation, men med ett ferritin på 157 känns det osannolikt. B12 (kobalamin) och homocystein ligger också bra. Folat är inte taget, men eftersom homocystein ligger bra så tror jag att en folatbrist också är osannolik. 

MCV kan bli högt vid höga retikulocyter (nybildade röda blodkroppar, kroppens normala svar på vissa typer av anemier - dessa celler är större än mogna blodkroppar och därför ökar medelcellvolymen). Vid en anemiutredning är det alltid bra att ta retikulocyter, så att man kan relatera MCV-värdet till dessa. Det kan också bli högt om man har något fel i bildandet av blodceller i benmärgen. Ditt MCH ligger bra och jag tror att MCHC-värdet är en konsekvens av det höga MCV-värdet (MCHC är i princip MCH delat med MCV, så är MCV högt blir ju MCHC automatiskt lågt). Således tror jag inte att det står för något på egen hand. 

Trombocytvärdet kan sjunka lite lätt av flera olika anledningnar. En tillfälliig infektion är en vanlig orsak, eftersom de då konsumeras i ökad utsträckning. Har man både en anemi och trombocytopeni så ska man vara lite vaksam eftersom det kan tyda på att något är fel i bildningen av blodkroppar (röda blodkroppar, trombocyter och några av de vita blodkropparna härstammar från samma cell) eller att man har en hämning av blodkroppsbildningen. Det är vanligt att man tilllfälligt har lite sänkta nivåer av båda utan att man hittar något allvarligt fel, men med tanke på att du har symptom också så tycker jag inte att detta är något man ska vifta bort.

Vad är planen framöver från husläkarens håll? Har man tagit en differentialräkning/b-celler (dvs ett prov där man ser nivåerna av de individuella vita blodkropparna)?

Jag har en följdfråga på ditt inlägg. Om trombocyterna är sänkta pga av en infektion. Borde det inte betyda att samma infektion skulle kunna ge ett felaktigt högt värde av ferritin?
    Kan man inte utesluta en infektion genom att konstatera att leuc är normala och även CRP? Eller behöv det även sänkan?

Jag tänker att en såpas hård infektion som sänker trombocyterna, den bör väl ha dykt upp på CRP eller leuc?

Och angående b12 värdet. Dom har ju inte testat för aktivt b12, det är ju ändå det som är av värde. Och jag skulle inte säga att 309 på något vis utesluter b12 brist. Man kan bra ha b12 värdet på 300, och så visar det sig att det som är aktivt ligger mycket lågt=brist.
    (Nu vet jag inte hur ni gör i Sverige, men hos oss i Finland testas endast det aktiva b12 numer när man vill kontrollera brist tillstånd). Och om jag inte är helt fel ute, så ger perniciös anemi ett högt MCV?
  • Mascaraklumpar
    1234568 skrev 2018-07-17 13:12:14 följande:
    Jag har en följdfråga på ditt inlägg. Om trombocyterna är sänkta pga av en infektion. Borde det inte betyda att samma infektion skulle kunna ge ett felaktigt högt värde av ferritin?
    Kan man inte utesluta en infektion genom att konstatera att leuc är normala och även CRP? Eller behöv det även sänkan?

Jag tänker att en såpas hård infektion som sänker trombocyterna, den bör väl ha dykt upp på CRP eller leuc?

Och angående b12 värdet. Dom har ju inte testat för aktivt b12, det är ju ändå det som är av värde. Och jag skulle inte säga att 309 på något vis utesluter b12 brist. Man kan bra ha b12 värdet på 300, och så visar det sig att det som är aktivt ligger mycket lågt=brist.
    (Nu vet jag inte hur ni gör i Sverige, men hos oss i Finland testas endast det aktiva b12 numer när man vill kontrollera brist tillstånd). Och om jag inte är helt fel ute, så ger perniciös anemi ett högt MCV?
    Vid exempelvis en sepsis kan man ju få en kraftig trombocytopeni/DIC, men även vid t.ex. CMV eller andra virusinfektioner så kan man få en lättare sänkning som kvarstår en tid efteråt. En sepsis hade förstås synts på proverna och även märkts på andra sätt, men en virusinfektion (som dessutom gått över) behöver ju inte göra det. Ferritin kan bli falskt högt vid inflammation/infektioner, men borde inte kunna bli så högt som 157 vid samtidig järnbrist. Enligt detta vårdprogram kan järnbrist vid inflammation uteslutas om ferritin är över 75

www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/V%C3%A5rdprogram/V%C3%A5rdprogram%20Anemi%20och%20trombocytopeni.pdf

(sidan 31)

När det gäller B12 så är vanligt S-B12 standard här. Jag har kollat runt lite och att mäta aktivt b12 verkar vara bättre, precis som du skriver, men ligger homocystein normalt så verkar det räcka för att utesluta både b12-bristanemi och b12-brist utan anemi. 

www.internetmedicin.se/page.aspx
  • Swedman

Ett helt meningslöst inlägg från mig men det är så fascinerande och se yrkesfolk uttala sig till skillnad från allmänt tyckande och tro. Allt är en vetenskap om man går tillräckligt djupt ner.

• 1234568
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-17 17:26:27 följande:
    Vid exempelvis en sepsis kan man ju få en kraftig trombocytopeni/DIC, men även vid t.ex. CMV eller andra virusinfektioner så kan man få en lättare sänkning som kvarstår en tid efteråt. En sepsis hade förstås synts på proverna och även märkts på andra sätt, men en virusinfektion (som dessutom gått över) behöver ju inte göra det. Ferritin kan bli falskt högt vid inflammation/infektioner, men borde inte kunna bli så högt som 157 vid samtidig järnbrist. Enligt detta vårdprogram kan järnbrist vid inflammation uteslutas om ferritin är över 75

www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/V%C3%A5rdprogram/V%C3%A5rdprogram%20Anemi%20och%20trombocytopeni.pdf

(sidan 31)

När det gäller B12 så är vanligt S-B12 standard här. Jag har kollat runt lite och att mäta aktivt b12 verkar vara bättre, precis som du skriver, men ligger homocystein normalt så verkar det räcka för att utesluta både b12-bristanemi och b12-brist utan anemi. 

www.internetmedicin.se/page.aspx
    Vad vi fick lära oss var att en inflammation/infektion kan höja ferrit med upp till 5 gånger. Det betyder att ett ferrit på 30 (total järnbrist) skulle vid en kraftig infektion/inflammation kunna ge ett felaktigt ferrit på 150. Därför är det ju bra att samtidigt kontrollera TfR. Då kan man ju verkligen utesluta järnbrist, eftersom det inte påverkas av inflammation. Dock så är ju TfR inte det bästa att ta till , för det reagerar ju rätt sent. Ska mer eller mindre vara järnbristanemi innan det är markant höjt.
    Men en enkel förkylning kommer ju inte höja ferrit x5. 

Jag kontrollerade det en gång. Ferrit mättes under en förkylning, låg på 48. Efter förkylningen på 39. Så den höjningen gav det mig.

När det kommer till homocystein så har vi här som regel att om det överstiger 500, då kan man utesluta B 12 brist, men allt under det kan innebära b12 brist.

Men nu tror jag inte Ts har järnbristanemi. Mcv skulle ha sjunkit . Frågan är ju om han överhuvudtaget har anemi? Det beror ju lite på vad hans hb legat på innan.

Jag tycker i alla fall att dom borde undersöka vidare, då han inte mår bra.
  • Werlabshjälp

Tack för alla svar. Läkaren har semester och den andre som jag gick till med Werlabs proverna blev märkbart irriterad pga att jag tagit saken i egna händer. Hon yrade om glutenintolleransen som jag själv fattat att jag har och ville jag skulle börja äta gluten igen för att göra ett glutentest :(

Vilket inte kommer hända nu iallafall då jag är supersvag redan. Så nya prover i september för trombocyter det är deras enda plan. Så tydligen kan de inte göra mer. Ultraljud på hjärtat fort av en bekant som ej är färdigutbildad inom det området. Han hittade inget. VC verkar motvillig till det mesta annars. Måste nog vara helt döende och inte bara halt döende som jag känner mig.

• Primmeling

Du har rätt att gå till vilken vc som helst o träffa en annan läkare. Fritt vårdval. Osäker om du behöver lista dig där först. Du ska inte behöva betala själv för provtagningar.

Svar på tråden Provsvar -Hjälp !