Provsvar -Hjälp !
Vad hade du för värden då?
Vad hade du för värden då?
Tack! Jag är ingen blodexpert och i slutändan är det din läkare du ska prata med, men detta är mina tankar:
Dina järnprover är bra, vilket talar emot brist. Alla "bristprover" är dock inte tagna och hade t.ex. ferritin legat närmare den nedre gränsen hade man kunnat tänka sig att du hade en järnbristanemi som döljs av en inflammation, men med ett ferritin på 157 känns det osannolikt. B12 (kobalamin) och homocystein ligger också bra. Folat är inte taget, men eftersom homocystein ligger bra så tror jag att en folatbrist också är osannolik.
MCV kan bli högt vid höga retikulocyter (nybildade röda blodkroppar, kroppens normala svar på vissa typer av anemier - dessa celler är större än mogna blodkroppar och därför ökar medelcellvolymen). Vid en anemiutredning är det alltid bra att ta retikulocyter, så att man kan relatera MCV-värdet till dessa. Det kan också bli högt om man har något fel i bildandet av blodceller i benmärgen. Ditt MCH ligger bra och jag tror att MCHC-värdet är en konsekvens av det höga MCV-värdet (MCHC är i princip MCH delat med MCV, så är MCV högt blir ju MCHC automatiskt lågt). Således tror jag inte att det står för något på egen hand.
Trombocytvärdet kan sjunka lite lätt av flera olika anledningnar. En tillfälliig infektion är en vanlig orsak, eftersom de då konsumeras i ökad utsträckning. Har man både en anemi och trombocytopeni så ska man vara lite vaksam eftersom det kan tyda på att något är fel i bildningen av blodkroppar (röda blodkroppar, trombocyter och några av de vita blodkropparna härstammar från samma cell) eller att man har en hämning av blodkroppsbildningen. Det är vanligt att man tilllfälligt har lite sänkta nivåer av båda utan att man hittar något allvarligt fel, men med tanke på att du har symptom också så tycker jag inte att detta är något man ska vifta bort.
Vad är planen framöver från husläkarens håll? Har man tagit en differentialräkning/b-celler (dvs ett prov där man ser nivåerna av de individuella vita blodkropparna)?