Mascaraklumpar skrev 2018-07-17 17:26:27 följande:
Vid exempelvis en sepsis kan man ju få en kraftig trombocytopeni/DIC, men även vid t.ex. CMV eller andra virusinfektioner så kan man få en lättare sänkning som kvarstår en tid efteråt. En sepsis hade förstås synts på proverna och även märkts på andra sätt, men en virusinfektion (som dessutom gått över) behöver ju inte göra det. Ferritin kan bli falskt högt vid inflammation/infektioner, men borde inte kunna bli så högt som 157 vid samtidig järnbrist. Enligt detta vårdprogram kan järnbrist vid inflammation uteslutas om ferritin är över 75
www.lul.se/Global/Extran%C3%A4t/V%C3%A5rdgivare/V%C3%A5rdprogram/V%C3%A5rdprogram%20Anemi%20och%20trombocytopeni.pdf
(sidan 31)
När det gäller B12 så är vanligt S-B12 standard här. Jag har kollat runt lite och att mäta aktivt b12 verkar vara bättre, precis som du skriver, men ligger homocystein normalt så verkar det räcka för att utesluta både b12-bristanemi och b12-brist utan anemi.
www.internetmedicin.se/page.aspxVad vi fick lära oss var att en inflammation/infektion kan höja ferrit med upp till 5 gånger. Det betyder att ett ferrit på 30 (total järnbrist) skulle vid en kraftig infektion/inflammation kunna ge ett felaktigt ferrit på 150. Därför är det ju bra att samtidigt kontrollera TfR. Då kan man ju verkligen utesluta järnbrist, eftersom det inte påverkas av inflammation. Dock så är ju TfR inte det bästa att ta till , för det reagerar ju rätt sent. Ska mer eller mindre vara järnbristanemi innan det är markant höjt.
Men en enkel förkylning kommer ju inte höja ferrit x5.
Jag kontrollerade det en gång. Ferrit mättes under en förkylning, låg på 48. Efter förkylningen på 39. Så den höjningen gav det mig.
När det kommer till homocystein så har vi här som regel att om det överstiger 500, då kan man utesluta B 12 brist, men allt under det kan innebära b12 brist.
Men nu tror jag inte Ts har järnbristanemi. Mcv skulle ha sjunkit . Frågan är ju om han överhuvudtaget har anemi? Det beror ju lite på vad hans hb legat på innan.
Jag tycker i alla fall att dom borde undersöka vidare, då han inte mår bra.