• Anonym (Summer-Fey)

    Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?

    Äldre med svår alzheimers/demens som är helt borta, vad är det för mening att hålla dem vid liv för? De fattar ingenting, dem njuter inte, dem är grönsaker utan framtid. Borde vi inte avliva dem istället, precis som man gör med sina husdjur när tiden ärm kommen?
    Det är ju helt meningslöst att samhället ska pröjsa miljarder på dessa individer, samtidigt som pengarna kunde ha används i bättre syften, på patienter som ´kan ha en framtid, på sjuka barn? Eller varför inte på skolan?

     
     

  • Svar på tråden Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?
  • izuck
    Anonym (Summer-Fey) skrev 2018-07-16 14:51:04 följande:

    Äldre med svår alzheimers/demens som är helt borta, vad är det för mening att hålla dem vid liv för? De fattar ingenting, dem njuter inte, dem är grönsaker utan framtid. Borde vi inte avliva dem istället, precis som man gör med sina husdjur när tiden ärm kommen?
    Det är ju helt meningslöst att samhället ska pröjsa miljarder på dessa individer, samtidigt som pengarna kunde ha används i bättre syften, på patienter som ´kan ha en framtid, på sjuka barn? Eller varför inte på skolan?

     
     


    Ja det borde man, de finns bara till för att vårdbiträden och undersköterskor ska ha något att göra på dagarna. DET SKAPAR JOBB, det är allt. Men du kommer få massa skit ts från alla moralpredikare, men du har rätt.  
  • kusbölehelvete

    Ingen ska få göra det valet åt en annan människa, men jag anser att när man är ?vid sina sinnens fulla bruk? så ska man kunna få välja att få hjälp att avsluta sitt liv om man exempelvis är med omen olycka och blir liggandes som ett paket eller om man mår dåligt i sin demens(är ledsen och orolig, mår man gott så varför inte få fortsätta nå gott fastän man är dement)

    Jag vill kunna få det valet, att blir jag liggandes som ett paket så låt mig dö efter ett år om ingen förbättring skett, blir jag dement och mår dåligt i det exempelvis mest bara gråter, pratar om att dö/ta livet av mig och inte har någon livskvalitet kvar så vill jag få dö.

    Men anser att ett sådant val man gör medans man kan ej ska gälla för alltid utan du är tvungen att uppdatera det varje/varannat år, men oftare än så om du vill

  • annabellelee

    Ord som "avliva", leende emoji med solglasögon och att du talar om hur dyra patienteena är gör att man inte kan ta ditt inlägg på allvar. Jag har gärna en seriös diskussion om eutanasi, men din ts är osmaklig.

  • Anonym (Summer-Fey)
    annabellelee skrev 2018-07-16 14:57:02 följande:

    Ord som "avliva", leende emoji med solglasögon och att du talar om hur dyra patienteena är gör att man inte kan ta ditt inlägg på allvar. Jag har gärna en seriös diskussion om eutanasi, men din ts är osmaklig.


    Det tycker jag inte.
  • Anonym (A)
    annabellelee skrev 2018-07-16 14:57:02 följande:
    Ord som "avliva", leende emoji med solglasögon och att du talar om hur dyra patienteena är gör att man inte kan ta ditt inlägg på allvar. Jag har gärna en seriös diskussion om eutanasi, men din ts är osmaklig.
    Håller med
  • EmberEyes

    Nej, jag tycker inte att vi ska börja "avliva" folk till höger och vänster.

    Däremot tycker jag att vi ska kunna skriva avtal under tiden vi är vid våra sinnes fulla bruk där vi kan välja aktiv och/eller passiv dödshjälp, och där vi kan utse ven som får fatta beslutet om/när vi inte är förmögna att artikulera det själva. Denna information ska finnas tillgänglig på samma sätt som organdonation eller allergier för vårdinstitutionerna.

  • Anonym (Caroline)

    Uppenbarligen skrivet av någon som aldrig jobbat inom vården. Jobbar med palliativ vård och förutom att inlägget ovan ungefär reflekterar nazisternas tankar på 30- och 40-talen så har du ingen aning om vad det innebär att föda en annan människa. Det finns en miljon frågor som behöver utredas för att man ska kunna införa s.k dödshjälp, både etiska och praktiska. T ex vilka läkemedel ska man använda? De som används i USA? Bra idé, förutom att flera patienter legat och plågats i flera dagar när medicinerna inte verkar och fått fruktansvärda plågor. Man har extremt lite kunskap och kontroll över vad som sker.

    En debatt om aktiv dödshjälp i Sverige behövs men tyvärr är det såna här inlägg som tystar debatten eftersom de är så fruktansvärt okunniga.

  • klyban
    Anonym (Caroline) skrev 2018-07-17 06:53:34 följande:
    Uppenbarligen skrivet av någon som aldrig jobbat inom vården. Jobbar med palliativ vård och förutom att inlägget ovan ungefär reflekterar nazisternas tankar på 30- och 40-talen så har du ingen aning om vad det innebär att föda en annan människa. Det finns en miljon frågor som behöver utredas för att man ska kunna införa s.k dödshjälp, både etiska och praktiska. T ex vilka läkemedel ska man använda? De som används i USA? Bra idé, förutom att flera patienter legat och plågats i flera dagar när medicinerna inte verkar och fått fruktansvärda plågor. Man har extremt lite kunskap och kontroll över vad som sker.

    En debatt om aktiv dödshjälp i Sverige behövs men tyvärr är det såna här inlägg som tystar debatten eftersom de är så fruktansvärt okunniga.

    Vem har plågats och när?


    Låter som du tar upp de avrättningarna man fått göra utan rätta mediciner, då företagen som säljer detta vägrar delta i avrättningarna.
    De rätta medicinerna dödar rätt snabbt, och de som man testade dödade inte alls fattade jag det som.


    Sen har man verka glömt en, patienten vill själv inte dö i en del fall.
    Men om man ska ge dödshjälp, så bör detta vara beskrivet i dokument och registrerade på nått sätt.
    Så behöver ingen ta ett beslut åt någon annan, och har man glömt/struntat i detta, ja då är det som det är.


    hur många meter var det?
  • Anonym (usch)

    Det man borde göra är att, under ett tidigt skede där de fortfarande kan fatta beslut, fråga dessa patienter hur de vill ha det om det kommer till den punkten att de inte längre "finns kvar". Jag tycker dödshjälp borde vara en rättighet under vissa omständigheter. 

    Jag vill aldrig hamna på ett hem där min kropp tas om hand för att jag inte längre är kvar, helt ärligt så tror jag att jag skulle överväga självmord om jag var påväg till det ödet. Att få lov att somna in som sig själv på ett vis som är mer värdigt tycker jag är mycket bättre än att tvinga folk att leva bara för att leva.

  • Anonym (A)
    Anonym (Caroline) skrev 2018-07-17 06:53:34 följande:
    Uppenbarligen skrivet av någon som aldrig jobbat inom vården. Jobbar med palliativ vård och förutom att inlägget ovan ungefär reflekterar nazisternas tankar på 30- och 40-talen så har du ingen aning om vad det innebär att föda en annan människa. Det finns en miljon frågor som behöver utredas för att man ska kunna införa s.k dödshjälp, både etiska och praktiska. T ex vilka läkemedel ska man använda? De som används i USA? Bra idé, förutom att flera patienter legat och plågats i flera dagar när medicinerna inte verkar och fått fruktansvärda plågor. Man har extremt lite kunskap och kontroll över vad som sker.

    En debatt om aktiv dödshjälp i Sverige behövs men tyvärr är det såna här inlägg som tystar debatten eftersom de är så fruktansvärt okunniga.
    Väl talat
Svar på tråden Borde man avliva (vissa) döende patienter??? Precis somman gör med husdjur?