• Anonym (Pysslaren)

    Snällt eller förolämpar jag?

    Mina svärföräldrar bad oss att passa deras hus när dom skulle på semester. Det är en stor lyxig villa där allt är modernt och påkostat.

    Det finns pool, jaccuzzi, stort soldäck, grill, sköna sängar- you name it. Vi tackade ja utan att blinka och nu har vi varit här i snart 1av 3 veckor.

    Jag har semester men min sambo jobbar dagtid.

    Förutom att ha det skönt och koppla av så har jag tagit mig an små projekt i huset.

    Vill först bara poängtera att jag tycker om att organisera och ha fint och rent omkring mig. Gillar att städa kan man säga.

    Men iallfall, dessa små projekten har bla varit att rengöra ugnen, sortera kyl och frys och kastat gammal mat, storstädat deras bil, rengjort och organiserat tvättstugan , skrubbat rent i duschen osv.

    Idag slog det mig plötsligt!! Tänk om jag förolämpar min svärföräldrar??!

    Det är ju inte normalt att storstäda och organisera hos nån annan, eller?

    Min svärmor är sjukpensionär pga diskbråck i nacken. Hon har svårt att sköta hushållet som det bör, och svärfar jobbar mycket och gör inget alls hemma.

    Vad tycker ni där ute? Hade ni blivit glada av att komma hem till ordning o reda eller blivit förolämpade?

    Vill tillägga att jag inte har snokat eller ändrat i privata grejer. Enbart sånt som generellt all gör/har likadant. Min sambo säger att han tror dom uppskattar det.

  • Svar på tråden Snällt eller förolämpar jag?
  • Kusin Krakel

    Jag tycker det är ok att städa, mindre ok att organisera, fast frysen känns ok ändå.

    Ska ni bo där i 3 veckor lär ni ju städa i alla fall, faller sig ju naturlig så om man då gör rent tvättmaskinen (som man själv använt) eller duschen extra noga känns det inte särskillt konstigt alls. Ni bor ju där så länge att städning liksom hör dit.

    Så arr sräda alla de utrymmen som ni själva använder känns inte konstigt alls. Lånar ni bilen också så känns även det ok annars inte.

    Även om du gått över gränsen något får du väl vara ttdlig med att du gjort det för din skull, att du är en rastlös typ som behöver nåt att göra hela tiden.

    Garderober och dylikt anser jag är helt över gränsen att städa i. Likaså att organisera om saker, som tex flytta om i köksskåp osv.

  • 10oktober

    Min svärmor har tagit fram dammsugaren hemma hos oss vid något tillfälle och svärfar har städat vår bil. Båda gångerna har jag tyckt att det varit väldigt jobbigt. Speciellt bilen. Vi är verkligen inte de mest pedantiska människorna så det kändes verkligen som att de sa åt mig att jag är dålig på att städa...

    I ditt fall: städa ugn och rensa kyl hade jag varit glad för. Organisera tvättstuga och frys, nja.

  • EnAnonumius
    Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-17 08:06:04 följande:
    Jag hade inte heller velat att nån skulle arrangera och ordna hos mig. Absolut inte. Men det har jag egentligen ine gjort heller. Jag har lagt sakerna där de ska vara.
    Du valsar in i ett annans hem, och organiserar och använder förklaringen "jag lägger den där den skall vara". Vem bestämmer vad olika saker skall ligga? Du? För alla har inte samma "allmängiltiga regler" som dig.
    Det är ju högst subjektivt.

    Jag kan ta ett EXEMPEL, från mig:
    Jag använder faktiskt en stekspade för andra projekt i hemmet än just matlagning, och den skulle aldrig hamna någonsin i en kökslåda. Skulle du eller någon annan (som inte kan min organisering/ordning) lägga den där "den ska vara" (i en kökslåda) så hade jag blivit vansinnig. Jag hade även gått så långt att tvinga den personen att diska om hela den kökslådan med klorin utan handskar, och sedan diska upp det med diskmedel (för att få bort eventuell klorin smak), om den hade lagt den aktuella stekspaden "där den skulle vara".
    Anledningen är ju just att den personen organisera om, och tror att den gör "rätt", och tar för givet att en stekspade måste ju höra ju hemma i kökslådan det är ju "där den skall vara".

    Ja du skulle ju kunna använda förklaringen "men hur skulle jag kunna veta det?". Just det hur skulle du kunna veta det? Det är just därför man inte pillar och organisera (lägga saker där de skall vara) i andras hem för att du inte vet om detta. 

    Som sagt städa och skura golv väggar etc är en sak. Men att organisera om (lägga saker där de skall vara som du kallar det nu) där är min gräns.

    Problemet med folk som som hävdar att "de lägger ju saker där de skall vara", oftast utgår från att alla har samma ordning som dem själva, och använder saker på samma sätt som dem själva.
    Så varför agerar du och organiserar i andras hem och de skall acceptera det, medan du skulle bli vansinnig om någon annan gjorde så i ditt hem. Det där är otroligt inkonsekvent.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Physalis

    Vad bra att det gick bra.

    Jag tror det har mycket med hur man presenterar det hela.

    Själv hade jag absolut inte gillat om någon organiserade om eller städat för att "det var så skitigt". Det hade definitivt känts som att de tyckte mitt hem och jag var äckliga. Och det är knappast något man vill höra.

    Om någon däremot gjorde en ordentlig städning av de utrymmen de själva använt som tack för att de fick bo hos mig hade jag tyckt det var en trevlig överraskning.

    Under en 3 veckors period hade ju dammsugning, rengöring av kök och badrum behövts göras ett par gånger ändå.


    Korrekturläser som en kratta
  • Aniiee
    Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-17 08:06:04 följande:
    Det som först dök upp i mitt huvud är Varför??

    Ska jag låta de där creme fraicheburkarna stå i ytterligare två veckor tills du sen kommer hem till en möglig kyl? Vad ska du använda de till?

    Och vilket ultimatum hade jag fått för en sån sak?

    Jag hade inte heller velat att nån skulle arrangera och ordna hos mig. Absolut inte. Men det har jag egentligen ine gjort heller. Jag har lagt sakerna där de ska vara.
    Just creme fraiceh ( och en del andra syrade mejerivaror) från sverige möglar och ruttnar inte så länge det är oöppnat. Creme fraiche och ost är sånt som bara blir godare om det får stå ett tag. Testa själv om du vågar. Köp en hel creme fraiche (34% är de va?) och låt stå oöppnad i kylen en månad längre än utgångsdatum. Jag lovar och svär att när du öppnar den så är den INTE dålig. Är du riktigt vågad så köter du 10 stycken och märker upp dem och så öppnar du en varje vecka efter utgångsdatum och jämför.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (q)

    Det är alltid bäst att fråga först när det gäller sådana saker.

  • Themis

    Jag hade nog som ägare av huset känt mig lite kritiserad även om jag också förstår känslan när det verkligen är sanitärt äckligt med mögel och sånt. Den biten hade jag inte heller kunnat låta bli att fixa om jag skulle bo där i tre veckor och ha min egen mat i den kylen.

    Men om du vet att du är pedant och gärna städar, varför inte bara be om lov i förväg?

    "Är det okej att jag städar extra i kyl och frys och sånt medan ni är borta?"

    Det är ju lättare om de själva har gett tillåtelse. Sen kanske de fortfarande hade tyckt att du gått för långt men då är de ju i alla fall med på principen att det är okej att du städar. Vissa människor blir skogstokiga av bara det och tror att man tycker de är äckliga mm.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • klyban
    Anonym (Pysslaren) skrev 2018-07-17 08:06:04 följande:
    Det som först dök upp i mitt huvud är Varför??
    Ska jag låta de där creme fraicheburkarna stå i ytterligare två veckor tills du sen kommer hem till en möglig kyl? Vad ska du använda de till?
    Och vilket ultimatum hade jag fått för en sån sak?

    Jag hade inte heller velat att nån skulle arrangera och ordna hos mig. Absolut inte. Men det har jag egentligen ine gjort heller. Jag har lagt sakerna där de ska vara.
    Spelar det någon roll ens?
    Creme fraiche kommer efter 2 veckor eller ytterligare 2 månader till vara lika ätbart som när den var helt ny.

    Vad för ultimatum, jadu, det beror på person och vad som funkar för nå fram.
    hur många meter var det?
  • Themis

    Och om man nödvändigtvis vill ha något att göra så kan man ju fokusera på att rensa bort maskrosor eller liknande utomhus, för det är liksom inte att "rota" bland folks saker på samma sätt. 

    Jag har i alla fall aldrig hört någon bli utskälld för att de rensat ogräs!


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • klyban
    Aniiee skrev 2018-07-17 11:43:06 följande:
    Just creme fraiceh ( och en del andra syrade mejerivaror) från sverige möglar och ruttnar inte så länge det är oöppnat. Creme fraiche och ost är sånt som bara blir godare om det får stå ett tag. Testa själv om du vågar. Köp en hel creme fraiche (34% är de va?) och låt stå oöppnad i kylen en månad längre än utgångsdatum. Jag lovar och svär att när du öppnar den så är den INTE dålig. Är du riktigt vågad så köter du 10 stycken och märker upp dem och så öppnar du en varje vecka efter utgångsdatum och jämför.

    Får tillägga att Garant var sån förr att den ibland  var dålig före bästföredatumet.
    Så den var inte bra att lagra innan i alla fall, kanske man fixat till detta idag.

    Men ja, som du säger den blir godare och hållbarheten har jag testat upp till 6månader efter utgånget datum.
    Har ibland filmjölk som är 2-3 månader över datum och kan ha varit öppnad också(naturell), men den är känsligare och man får smaka och lukta.

    När man öppnat en creme fraische, så max två veckor, sen kan man nästan börja räkna med den är kass.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Snällt eller förolämpar jag?