• Kjell2
    LB2016 skrev 2018-07-17 11:12:25 följande:

Hej. Har sett många såna gamla trådar.

Undrar ni som bor/har bott i Schweiz vad ska man tänka på? Vart ska man börja? Hur lärde ni er språket osv? Allt mellan himmel och jord. Funderar på att flytta ditt med min man. Därav undran så ösa på med svar. 

Språk beror på var ni bosätter er och jobb. Vet ni passa på att plugga innan ni åker.

Byråkratin tyngre än i Sverige. Underlättar om ni är gifta.

Barnomsorg dyr.

Har ni båda kvalificerad jobb kommer ni ha råd med hög levnadsstandard.

Väldigt svårt få medborgarskap.

Mer konservativt än Sverige.
  • Kjell2
    LB2016 skrev 2018-07-19 23:07:06 följande:

Du menar plugga språket? Det är endast jag som behöver det då min man bott i Tyskland innan så tyska kan han och även italienska m.m. Vi är gifta vad menar du med tyngre med byråkratin, Varför skulle det underlätta om man är gift?

Hur är det med uppehållstillstånd? Finns det en migrationsverk där eller vart vänder man sig?

Blir jobb och boende i de fransktaland delarna kan litef franska inte skada.

För visumfrågor kontakta ambasaden.

Förut var det så att för arbets och uppehållstillstånd krävdes jobb. Som medföljande make/maka/barn kunde man då få uppehållstilstånd men ejj arbetstillstånd.
  • Kjell2
    LB2016 skrev 2018-07-22 21:40:04 följande:

Det vet jag, men man kan ändå förstå några ord. Får man aldrig vanlig uppehållstillstånd då? Tänker mig som här i Sverige.

Vanligt, vad innebär det?

Att få någon form av permanent uppehållstillstånd i Schweiz är väldigt svårt och tar lång tid.

Har någon av er jobb där borde det gå att ordna ett tillfälligt uppehållstillstånd som gäller så länge jobbet är kvar. Då kan även medföljande få uppehållstillstånd.

Att åka dit, bosätta sig där och sen få jobb och uppehållstillstånd är svårt.

Alltså - först jobb, sen ansökan om arbets och uppehållstillstånd.

Är ni EU medborgare kan en variant vara att bosätta sig i angränsande EU-land och sen pendla in.
Svar på tråden Flytta till Schweiz