Inlägg från: Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En stolt föräld­er som kämpar för sin dotter)

LVU

Anonym (anonym) skrev 2018-07-20 14:52:35 följande:
    Om du vill veta av utomstående varför socialtjänsten agerat som den gjort så måste du redogöra för vilka punkter de hänvisar till, varför den andra föräldern får ha barnet ensam, varför det ska vara umgängesstöd, varför det överhuvudtaget blev utredningshem samt om det funnits en bakgrund som gjort att socialen ens visste att just ni fått barn. Ibland kan inte närstående se att det är problem eller förstå att vissa saker är problematiska eftersom de är just närstående eller vänner 
    Jag förståelse för att det verkar konstigt och det är det som gör det som absurt.

Jag tar det igen, i punktad form.

Slutet på Januari 2018
    -Kontakt med BVC sköterskan för rådgivning, och då blev det en orosanmälan baserat på den kontakten.

Februari 2018
    -Första kontakt med socialtjänsten sker i första delen av februari

-Innan den andra kontakten med socialtjänsten som skulle vara ett gemensamt möte, så agerar den andra föräldern på ett sådant sätt att det blir en vistelse på utredningshem

Mars - Juni 2018
    Vistelse på utredningshem, där det sker nya "olyckshändelser" och då jag fått besked från socialsekreteraren att skulle det hända något nytt så skulle de avbryta vistelsen på utredningshemmet. Nu skapar socialsekreteraren ett LVU i stället och vistelsen fortsätter på utredningshemmet.

Mitten Juni 2018
    Vistelsen avslutas och Socialsekreteraren bestämmer att den ska fortsätta som LVU i hemmet hos den förälder som skadat barnet. i från utredningshemmet sägs att det finns omvårdnadsbrister hos denna förälder men med tillräckliga insatser kan det gå bra.

Socialsekreteraren säger också att om det ska vara umgänge med mig så ska det vara övervakat dock så anges inga skäl. Jag efterfrågade då och även senare dokumentation och skäl men har inte fått något svar vare sig i skrift eller tal.

Anonym (Kgkgzkgzkh) skrev 2018-07-20 16:04:44 följande:

Läste dokumentet som länken leder till. Men det står inget om varför barnet omhändertogs, och varför du menar deras påståenden inte stämmer. Du bara beskriver att du har övervakade möten med din dotter idag.

Det var en kombination av kontakten med BVC sköterskan beträffande "olyckshändelserna" och på det sättet den andra föräldern agerade som gjorde att socialtjänsten tyckte att de behövde utreda detta genom vistelse på utredningshem.
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-20 17:34:20 följande:

Det stämmer inte helt enkelt. Alla dokument finns annars hade inget av det här blivit beviljat. Av någon anledning verkar du inte vilja prata om kärnan i ärendet eller så har du ingen insikt i problemet. Jag vet inte vilket så jag säger varken bu eller bä.

Jag håller med om att det inte stämmer

Det borde inte få vara så här

Om du fanns i närheten skulle jag kunna låta dig läsa allt
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-20 18:16:58 följande:
    Varför utreddes inte föräldern som inte var med vid olyckshändelserna den föräldern borde ju i första hand utredas.
    Självklart vet båda föräldrarna skälet till varför åtgärder som LVU och umgängesstöd satts in all dokumentation finns ju så att föräldrar med hjälp av ombud ska kunna överklaga och dessutom kunna reda ut saker som kan ha missförståtts och av utredare tolkats fel
    Det vore bra om det var som du skriver, men så ser det tyvärr inte ut
    Anonym (Me) skrev 2018-07-20 19:09:50 följande:
    Scanna eller fota och   stryk över namn mm. Ladda sedan upp filerna här:

minfil.com/
    Jag ska höra med min advokat att det är ok och inte ställer till något i och med att vi är mitt uppe i en process.
    Anonym (e) skrev 2018-07-22 14:44:12 följande:
    Du svarar som om du pluggat dig till rätt svar.
    Det där får du gärna utveckla lite, jag har beskrivit vår tillvaro i praktiken inget annat.
    Kjell2 skrev 2018-07-22 14:56:39 följande:
    Har du advokat bör du i första hand söka hjälp, förklaring och stöd där. Ät proffs och har tillgång till mer dokumentation än vi amatörer på fl.
    Naturligtvis så är det så att när det kommer till det legala så är dialogen i första hand med advokaten, men det är bra att få flera olika infallsvinklar på problematiken.

Jag tror att för att riktigt förstå så bör man själv ha varit i motsvarande situation, och ha känt frustrationen när Socialtjänsten struntar i fakta och istället skapar en verklighet som inte är sann bara för att berättiga det som man vad någon anledning bestämt sig för.
    Anonym (Me) skrev 2018-07-22 15:04:24 följande:
    Ok bra gör det. Troligtvis är det så att du inte ser och kan angöra vad som är viktigt utan att du snöar in på detaljer som inte är av så stor vikt.

Ser att du har skrivit flera gånger att hon inte får träffa anknytningspersoner på din sida. Barn tar ingen skada av att inte träffa dina släktingar på några månader.

Bästa är om någon kunnig här kan hjälpa dig med att förklara vilka delar som är viktiga.
    När det gäller att förstärka respektive förstöra anknytning så är det en viktig fråga och det står utan allt tvivel att när det gäller små barn (0-3 år) så är det extra viktigt för barnet att man bibehåller relationen med anknytningspersonerna.

I mitt fall så pratar vi om snart ett halv år i ett barns liv på ett och ett år och sex månader, detta är en alldeles för lång tid.

Du får gärna utveckla vad du bygger din ståndpunkt på "Barn tar ingen skada av att inte träffa dina släktingar på några månader."
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-22 17:09:46 följande:
    Barnet är ju hos en av de primära anknytningspersonerna den andre föräldern. 
    Ett barn på 1,5 år har inget minne av släktingar det träffade senast för 6 månader sedan.
    Det är precis det som jag vill framhävda med mitt inlägg, nämligen vikten av att barnet behåller den viktiga anknytningen som de haft under hela sin uppväxt.

Vikten av detta har till och med varit uppe i Sveriges Riksdag

Det är direkt skadligt för barnet att hållas ifrån sina anknytningspersoner
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-22 16:02:10 följande:
    Finns forskning som pekar på att en defintiv separation från en primär anknytningsperson är mindre skadlig än en otrygg anknytning där det förekommer hot och ostabilitet. När föräldrar är i konflikt med varandra så blir de otillgängliga för barnet och DET kan skapa en otrygg anknytning vilket är väldigt skadligt för barnet.
    Några hot eller dyl. har inte förekommit, efter min kontakt med BVC sköterskan så blev den andra föräldern stött och vill därefter inte kommunicera. Detta kan inte på något sätt vara applicerbart på det du skriver, eller?

Du får du gärna utveckla då detta du framhåller går tvärt emot Förenta Nationernas Barnkonvention, Svenska och Internationella Barnorganisationer ... listan kan göras lång.
Svar på tråden LVU