• Anonym (Ellinor)

Pappan har alkoholproblem

Hej! Jag har en dotter på snart 6 år som jag är ensamstående med. Pappan har problem med alkohol. Vi var tillsammans i 5år innan jag valde att separera. Separerade nu för snart 1, 5år sen. Det började med att min son som är 19 som jag har sen tidigare förhållande gick till kuratorn och berättade att han mådde dåligt p.g.a av att min dotterns pappa drack o bråkade jämt med varann. Detta kom ju fram till socialen och vi fick flytta till ett skyddat boende. Efter ca. 1år fick vi egen lägenhet. Men nu till saken. Jag vet att pappan festar på helgerna och har skickat hotfulla sms till mig. Han bor hos sin pappa och han ljuger och bara lovar saker hela tiden som att han vill träffa dottern och lovar men sen ångrar han sig.vi har gemensam vårdnad och jag vill ta ensam vårdnad p.g.a detta. Hur ska jag göra?

• Svar på tråden Pappan har alkoholproblem
  • Anonym (Lagen)

Man kan inte bara "ta" ensam vårdnad. Lämna in en ansökan om stänming för ensam vårdnad till Tingsrätten.

• klyban

Familjerådgivning är ett bra ställe och börja på, detta är frivilligt för bägge parter och kommer han dit så visar ju det ett intresse.
    Struntar han i detta, så betyder inte detta så mycket.
    Mer än du får ta det vidare, sånt kan familjerådgivningen hjälpa dig med skulle jag tro.

Vad är det i ensamvårdnad som är viktigt för dig?
    Undrar då det är en del arbete för dig, och tråkigt sådant och långvarigt.
    Dock låter det som att valet är enkelt för dig.

Dock skulle jag nog valt bara strunta i han och allt han säger och nästan aldrig svara.
    Så kommer troligtvis han sluta och prata helt och rikta sin uppmärksamhet på nått som ger nått än bara tystnad.
    Om nu inte det är ett riktigt psykfall, då har du massor du måste göra.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Lagen) skrev 2018-07-17 19:24:14 följande:
    Man kan inte bara "ta" ensam vårdnad. Lämna in en ansökan om stänming för ensam vårdnad till Tingsrätten.
    Men det frågade ju hon och vad hon skulle göra, även om det blev lite trasigt där.
    hur många meter var det?
  • Anonym (A)
    klyban skrev 2018-07-17 19:28:48 följande:

Familjerådgivning är ett bra ställe och börja på, detta är frivilligt för bägge parter och kommer han dit så visar ju det ett intresse.
    Struntar han i detta, så betyder inte detta så mycket.
    Mer än du får ta det vidare, sånt kan familjerådgivningen hjälpa dig med skulle jag tro.

Vad är det i ensamvårdnad som är viktigt för dig?
    Undrar då det är en del arbete för dig, och tråkigt sådant och långvarigt.
    Dock låter det som att valet är enkelt för dig.

Dock skulle jag nog valt bara strunta i han och allt han säger och nästan aldrig svara.
    Så kommer troligtvis han sluta och prata helt och rikta sin uppmärksamhet på nått som ger nått än bara tystnad.
    Om nu inte det är ett riktigt psykfall, då har du massor du måste göra.

Håller med
  • Anonym (Ellinor)

Jag vill ta ensam vårdnad för att det känns otryggt o lämna dottern hos pappan. Han har vid ett tillfälle lämnat henne själv då hon var 3år. Han har druckit alkohol i hennes närvaro. Känner att det är det bästa att ta ensam vårdnad

• Anonym (Lagen)
    Anonym (Ellinor) skrev 2018-07-18 10:26:57 följande:

Jag vill ta ensam vårdnad för att det känns otryggt o lämna dottern hos pappan. Han har vid ett tillfälle lämnat henne själv då hon var 3år. Han har druckit alkohol i hennes närvaro. Känner att det är det bästa att ta ensam vårdnad

Du får inte hindra umgänge bara för att du har ensam vårdnad. Låter som en bättre idé att prata gemensamt med familjerätten och lösa umgängesfrågan så att barnet är tryggt.
  • klyban
    Anonym (Ellinor) skrev 2018-07-18 10:26:57 följande:

Ta ett steg i taget, så har pappan också en chans och reflektera hur han vill ha det.

Att dricka alkohol i barns närvaro är ingen större fara, men sen kan man dricka för mycket också.
    Sen låter det som han också har någon psykisk ohälsa, verkar som någon ADHD eller liknande.
    Då de reagerar ungefär så på alkohol och de som reagerar illa på alkohol.
    Då är det riktigt dåligt och dricka alkohol i barns närvaro, just pga alla tokigheter som kommer ur dom med alkohol i kroppen.

Jag har vänner som jag slutat att umgås med när det vankas alkohol, just pga denna anledning och dåligt beteende med ADHD i grunden.

Steg ett är familjerätten och se vad som kommer ur detta.
    Och det är nog rätt stor risk man kommer returnera dig till familjerätten om du inte gjort detta före du tar tag i detta andra.
    Och en annan bra sak med familjerätten är att det är frivilligt, och han kommer kanske visa hans ointresse redan där och då bör resterande bli relativt enkelt.
    Du får även berätta att du ska ta upp umgänget, så inte det är en hemlig överraskning.
    Familjerätten skickar ut papper till pappan om du önskar.

hur många meter var det?
Svar på tråden Pappan har alkoholproblem