• Annelicam

    Får inte göra som jag vill för sambon

    Levt som sambo i fem år. Har en son på 17 år. Där sambon vill bestämma, om jag får ge honom extra pengar eller köra honom bor ute på landet. Ska inte jag få bestämma över min son. Min sambo är mycket bestämd över regler, men går till överdrift. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Får inte göra som jag vill för sambon
  • Bröstlängtan

    Du bestämmer!

    Det är så klart bra om du om sambon är överens, men det är du som ansvarar och bestämmer. Givetvis ska sonen också ha något att säga till om, han är ju trots allt snart myndig. Dessutom är det inte sonen som valt att bo på landet.

  • Annelicam

    Vi kommer inte överens om min sons regler. Och följer jag inte min sambons regler, så har han sagt att jag om min son kan flytta. Kan tillägga att min son sköter sig men lite lat ibland här hemma.

  • Annelicam

    Jo, som mest bodde hos sin mor när hon blev tonårig. Men han säger att han hade hårda regler när hon var hos honom. Själv har jag fyra vuxna barn också. Så jag vet hur de är. Men jag får inte hämta hem min son om han är kvar i stan. Utan att det blir massa bråk här hemma och inte får jag ge honom något extra

  • Bröstlängtan

    Att ha för hårda regler mot sina barn är inte bra! Det kan skada er framtida relation. Man måste vara lyhörd för ungdomars behov och inte ha en massa hämmande regler. Barn måste få vara barn!

    Jag hoppas att du kan få din sambo att förstå detta!

  • No Logo
    Bröstlängtan skrev 2018-07-18 22:36:43 följande:

    Att ha för hårda regler mot sina barn är inte bra! Det kan skada er framtida relation. Man måste vara lyhörd för ungdomars behov och inte ha en massa hämmande regler. Barn måste få vara barn!

    Jag hoppas att du kan få din sambo att förstå detta!


    Att ha regler för sin sambo är också dåligt och kan skada deras framtids relation..

    TS, din sambo kan ha åsikter om din uppfostran och ni kan ha diskussioner om vad som är rätt eller fel -förhoppningsvis kan ni hitta gemensam grund där ni är överens. Men tycker ni olika så följer du dina egna åsikter när det gäller ditt barn. Din sambo ska inte sätt regler för dig, och du ska inte acceptera att han gör det.
  • Annelicam

    Kommer inte att få honom att lyssna på mig eller ändra sina regler

  • Connie07
    Annelicam skrev 2018-07-19 00:01:28 följande:

    Kommer inte att få honom att lyssna på mig eller ändra sina regler


    Kan du inte flytta då och ha dina egna regler?Då blir det lättare att lösa regler.
  • Poolskötaren

    Flytta och lev ert eget liv.

    Varför i hela världen ska någon annan människa bestämma hur och vad du och din son ska leva era liv?!

  • Ggrodan

    Jag hade gjort vad som helst för mitt barn mannen hade kommit sist om det så behövde innebära att leta järnet efter ett nytt boende närmare stan.

    Självklart ska man ha gränser och lära ungen att städa reda på sig själv, han är 17 år han ska banne mig städa ta undan sin tallrik städa i sitt rum ta ut sopor / ta hand om disken / diskmaskinen / sätta i ren disk i lådorna etc. För en man är det viktigt att detta lärs in, han kommer vara fruktansvärt i vägen som vuxen om hans mamma tyckte "gulleponken du är bara barnet" och han inte får lära sig att städa och hålla ordning och inte får öga för renlighet. Lat eller inte här ska man vara sträng.

    Men behöver han hämtning för ni bor på landet är det bara självklarhet att ni står för det då det går.

  • Gizmo

    Har du & sonen haft det så där krångligt i 5 år?!
    Jag skulle slänga ut sambon eller flytta själv!

  • äldreochklokare

    Så din sambo beter sig som om han vore din pappa? Du och han är inte jämlikar, vuxna personer?

    Jag tycker du och sonen flyttar, det hade jag gjort. 

  • Annelicam

    Har verkligen funderat på att flytta, men måste då lämna alla djuren på gården o flytta till en lägenhet. Han är inte våldsam, men blir sur o arg om jag ska hämta sonen. Som nu tex sonen sommarjobbar ca en mil härifrån. Ska han ta sig dit själv får han gå upp 1 1/2 timme tidigare, så jag har kört honom. Jobbar själv några km från hemmet. Så får åka ca 10 Min tidigare för att lämna honom på jobbet. Och det är sambon nu jätte arg för. Fast han själv jobbar iväg och vi ska hinna titta till djuren innan vi åker.

  • Långbenopluto
    Annelicam skrev 2018-07-19 09:02:47 följande:
    Har verkligen funderat på att flytta, men måste då lämna alla djuren på gården o flytta till en lägenhet. Han är inte våldsam, men blir sur o arg om jag ska hämta sonen. Som nu tex sonen sommarjobbar ca en mil härifrån. Ska han ta sig dit själv får han gå upp 1 1/2 timme tidigare, så jag har kört honom. Jobbar själv några km från hemmet. Så får åka ca 10 Min tidigare för att lämna honom på jobbet. Och det är sambon nu jätte arg för. Fast han själv jobbar iväg och vi ska hinna titta till djuren innan vi åker.
    Det är barnmisshandel om du låter detta vansinne fortgå.

    Vad är viktigast? Din son eller djuren??
Svar på tråden Får inte göra som jag vill för sambon