• Chasingdreams

    Hur hantera vårt barn med sensorisk överkänslighet? Hjälp!

    Jag har en snart treårig kille som är otroligt sensoriskt överkänslig. Allt jag läst om sensory processing disorder stämmer in på honom. Matsituationen är jobbig men just har vi ändå en fungerande balans. Däremot är det svårt att vara ute på sommaren:

    1. Han får panik för motorcyklar, vattenskotrar, gräsklippare och liknande ljud. Han börjar gråta i bilen om en motorcykel kör bakom den t.ex.

    2. Han vägrar gå på sand. På lekplatser går han ibland på grus med skor men den mjuka sanden på en strand går inte alls varken med eller utan skor.

    3. Han får panik för spindelnät och flugor.

    Allt detta gör att det är nästan omöjligt att göra något ute. Finns det någon som har tips på hur vi kan hjälpa vår son men ändå inte bara vara inne hela dagarna?

  • Svar på tråden Hur hantera vårt barn med sensorisk överkänslighet? Hjälp!
  • Iarwain
    Chasingdreams skrev 2018-07-22 12:44:39 följande:
    Ingen med råd?
    Se till att få en riktig diagnos istället för att "hobby-diagnosticera" själv.
  • Chasingdreams

    Självklart ska vi ta upp det på 3 års kontrollen. Hade mest hoppats få råd som kan ta oss igenom semestern.


    Iarwain skrev 2018-07-22 12:46:43 följande:

    Se till att få en riktig diagnos istället för att "hobby-diagnosticera" själv.


  • Jsv17

    Min väns dotter är också väldigt känslig för både ljud och hur saker känns, kan inte gå på grus tex. De skaffade sådan där noice-cancelation hörlurar till henne, de fick kämpa lite med att få henne att ha dem på sig (fick köpa ett par ganska dyra som satt väldigt mjukt mot öronen) och det har hjälpt henne ENORMT hon är 4 år och innan kunde de knappt göra någonting bara vara i trädgården hemma kunde vara en pärs. Nu kan de iaf vistas utomhus, och med hörlurarna accepterar hon att bli buren över grus och hon klarar heller inte sand, de badar från klippor ist då hon accepterar sten. De har hittat vägar runt sådant som är känsligt och testat sig fram med vad hon klarar av och inte. Man får vara lite mer kreativ och prova sig fram men det är klart ni också ska kunna njuta av sommaren, kan man lösa ljud-delen så kan man säker komma runt hur det känns och hitta sådant han tål att gå på osv och den anpassa efter det.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Fru Ve

    Hur är han annars? Kan ju höra ihop med tex autism när barn har sån överkänslighet.... Har själv en son med liknande bekymmer (10 år). Tror på en kombination av att vänja barnet långsamt och också acceptera att man blir begränsad och att allt inte går....

  • Chasingdreams

    Tack för att du delar med dig. Vår son vill heller inte ha hörselskydd, men kanske får prova fler sorter helt enkelt.


    Jsv17 skrev 2018-07-22 22:09:39 följande:

    Min väns dotter är också väldigt känslig för både ljud och hur saker känns, kan inte gå på grus tex. De skaffade sådan där noice-cancelation hörlurar till henne, de fick kämpa lite med att få henne att ha dem på sig (fick köpa ett par ganska dyra som satt väldigt mjukt mot öronen) och det har hjälpt henne ENORMT hon är 4 år och innan kunde de knappt göra någonting bara vara i trädgården hemma kunde vara en pärs. Nu kan de iaf vistas utomhus, och med hörlurarna accepterar hon att bli buren över grus och hon klarar heller inte sand, de badar från klippor ist då hon accepterar sten. De har hittat vägar runt sådant som är känsligt och testat sig fram med vad hon klarar av och inte. Man får vara lite mer kreativ och prova sig fram men det är klart ni också ska kunna njuta av sommaren, kan man lösa ljud-delen så kan man säker komma runt hur det känns och hitta sådant han tål att gå på osv och den anpassa efter det.


  • Chasingdreams

    Jag har också tänkt på autism, även om jag tror att hans ev svårigheter inom det området ännu inte är så tydliga. Hans språk känns som normalt för en treåring (med det sagt att han varken är tidig eller sen). Motoriskt är han senare men de sensoriska svårigheterna begränsar honom en del när det kommer till att träna motorik. Han älskar leka och skulle helst leka hela dagarna och han leker helt normalt med leksaker. Han leker också fint med sin storebror. Brukar inte leka så mycket med jämnåriga när vi är med men enligt förskolan leker/pratar han med både yngre och jämnåriga barn. Har din son autismsiagnos? Hur var han vid tre års ålder?


    Fru Ve skrev 2018-07-23 11:55:33 följande:

    Hur är han annars? Kan ju höra ihop med tex autism när barn har sån överkänslighet.... Har själv en son med liknande bekymmer (10 år). Tror på en kombination av att vänja barnet långsamt och också acceptera att man blir begränsad och att allt inte går....


  • Marie89

    Se till att få hjälp snarast! Så ni får stöttning i hur ni ska jobba med det här!

    Har själv en dotter med autism och utvecklingsstörning, mina tips är hörselkåpor, ta på de när han tycker det är jobbigt så han får känna skillnaden. Och en del kan uppskatta keps eller luvtröja för att avskärma sig lite.

  • Meriall

    Låt honom närma sig de läskiga sakerna långsamt och gör de roliga. Tex titta i böcker med spindlar först, rita spindlar, sedan se film... så han lär sig om dem och de blir mindre läskiga.

    Känna på sand med händerna, vad är sand egentligen etc...

    Sånt kan bli bra.

Svar på tråden Hur hantera vårt barn med sensorisk överkänslighet? Hjälp!