• Anatomy

Så dåligt bemött.

Kom just hem från akuten och är jättearg.

Jag är i vecka 7 (6+2) och har sen två dagar (tre med idag) inte haft några som helst symptom. Allt det jag känt är som bortblåst. Ringde 1177 som i stort sett sa att det var ma. Och att jag skulle åka till akuten och få det bekräftat. Åkte dit och förklarade hur det kändes och vad som sagts med 1177. De tittade på mig som att jag var dum i huvudet. Sa ungefär lilla vän du tror väl inte vi kan hjälpa dig med det. Har det gått illa så har det du kan inte ta upp våran tid. Vi ska ringa 1177 och säga att de inte kan skicka kvinnor som du till oss. Du får vänta och ringa bm imorgon.

Hur kan man inom ett yrke där man bemöter människor vara så otrevlig? Säg att det endast hade varit att jag var jätteorolig. Är det på så sätt man ska bemöta en kvinna som är orolig över sin och fostrets hälsa? Jag åkte ju dit för att sköterskan sa år mig, inte för att det är så kul att springa där.

Ska självklart ringa kvinnohälsa imorgon när de öppnar.

Är det säkert att det är ma? Jag har inget ont, mår inget dåligt och blöder inget.

• Svar på tråden Så dåligt bemött.
  • Guldbarb

Det behöver inte vara ma och ja det var väldigt dåligt bemötande av dom. Jag tror de du kan ta kontakt med är gynakuten för att få bättre svar på dina frågor och om de kan ta emot dig.

1177 är i såna här fall tyvärr inte så bra de skrämde upp mig rejält när jag ringde om blödningar och nämnde "växtvärken" som enligt dom var helt livsfarlig och ett starkt tecken på ma... hade kontakt med bm samma dag på telefon som ansåg att det verkade helt normalt och när jag några dagar senare hade tid hos bm ordnade hon en tid hos gyn för att kolla att allt var bra.

• EpicNurse

Men all sannolikhet så är allt som det ska. Symtom kommer och går!

Det är sällan eller aldrig man omhändertas på gynakuten bara för sånna saker. Tidiga missfall, om det nu är det, kan dessutom allt som oftast hanteras i hemmet. Man gör nästan aldrig ultraljud bara för att symtomen försvunnit eller man haft en blödning eller lite värk för det är oftast normalt, så förstår inte alls varför 1177 skickade dit dig. Absolut inte på helgen dessutom.

Beklagar att hon vr otrevlig, för det behöver man ju inte vara bara för att man berättar att patienten inte kommer att bli undersökt denna gången.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • aerial

Jag hade inga symptom på graviditet så tidigt. Hade oregelbunden mens så anade egentligen inte heller att jag var gravid. Tog ett test ändå eftersom vi försökte och var då i vecka 7. Blödde lite då och då fram till vecka 20 ungefär, men ingen farligt. Mina första symptom var halsbränna som jag fick i v.20 tillsammans med magen som började synas då.

• Åttionio89

Låter inte alls som missfall och verkligen dåligt av 1177 att skicka dig till akuten. Tråkigt att bli bemött så men tror mer att dom blev irriterade på 1177 än på dig men det va du som hamna i kläm. Lycka till med graviditeten!

• Anatomy

Var som sagt inte på gynakut utan vanliga akuten. Precis vad jag menar, de behövde absolut inte tycka att de skulle ta emot mig men man kan vara trevlig för det. Fick sen tag i ett nummer till gynakuten och vilken jäkla skillnad. Jättetrevlig barnmorska som svarade när jag ringde. Hon förklarade olika scenarion och sa hur jag skulle gå vidare. Rätt person på rätt plats vill jag säga!

Tack för alla era svar också! Så mycket värt!

• MeandHim

Dåligt att skicka dig till akuten, akuten är till för akuta fall! Folk kan komma in med brusten kroppspulsåder, hjärtinfarkt, människor som krossat skallen, You Name it. Jag förstår att läkarna/sköterskorna blev irriterade när man åker till akuten för att symptom försvunnit. Absolut att dom kunde bemött dig bättre men du är inget akutfall.

• nernu

Du blev skickad till fel plats. Tråkigt att de var otrevliga på akuten men de hade rätt i sak. Om alla gravida skulle åka in till akuten så fort de inte kände ett symptom eller blev lite oroliga så skulle vi få öppna en ny akutmottagning i varje stad. Det är givetvis inte rimligt. Det är därför man ska ringa bm om man är orolig. Varför väntade du inte till en vardag och gjorde det?

• Nandez
    nernu skrev 2018-08-01 09:03:02 följande:
    Du blev skickad till fel plats. Tråkigt att de var otrevliga på akuten men de hade rätt i sak. Om alla gravida skulle åka in till akuten så fort de inte kände ett symptom eller blev lite oroliga så skulle vi få öppna en ny akutmottagning i varje stad. Det är givetvis inte rimligt. Det är därför man ska ringa bm om man är orolig. Varför väntade du inte till en vardag och gjorde det?
    Helt rätt, tråkigt med dåligt bemötande.
  • Anatomy
    nernu skrev 2018-08-01 09:03:02 följande:

Då 1177 sa åt mig att inte vänta.
Svar på tråden Så dåligt bemött.