• Jeanetty

Insemination i Danmark i Augusti 2018

Hej!

Jag har funderat länge nu på insemination. Är 40 år och ensamstående. Inga barn sen tidigare. Nästa menscykel ska jag iväg och få ta fertilitetsprover så får jag se vad de visar. Har kollat med ägglossningsstickor några månader nu och de har varit positiva. Hoppas på att hitta en privat gynekolog som kan göra en äggledarspolning och se om jag har bra ägg som växer som de ska, och om inte, få behandling med letrozol och ovitrielle. Kommer nog inte iväg innan augusti, men september hoppas jag på! Vilka kliniker har ni valt?

• Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-23 19:22:32 följande:

Vi ska till Triangeln! Var bor du? :)

Jag bor i Landskrona, så jag har nära till Köpenhamn. Var bor ni? Får ni ordna med donator och köpa från typ cryos eller ordnar kliniken med allt?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-24 12:08:16 följande:

Vi bor i gbg, inte jättenära men inte farligt långt heller. Vi kommer få köpa från Cryos. Hur gör ni?

Jag vet inte hur jag ska göra... om jag ska överlåta valet till kliniken, det enda kravet jag egentligen har är att det ska vara en öppen donator. Jag inväntar nu cykeldag 3 så jag kan komma iväg och ta fertilitetsproverna som klinikerna i Danmark vill ha.

Hur tänker ni när det gäller val av donator? Jag har varit inne massor på cryos och sellmerdiers, så otroligt mycket info man kan få om donatorerna. Hittade en donator som lever med en kvinna som har barn sen innan och han har inga. Jättefint personligt brev där han skriver att hans donatorbarn är så välkomna om de vill ha kontakt när de fyllt 18. För mig som gör det här ensam så känns det viktigt på något sätt att mitt barn kan kontakta donatorn och att om hon/han gör det, att det då är välkommet. Inte för att jag söker en ?pappa? på något sätt, men det är bara min känsla att om jag var ett donatorbarn så hade jag önskat att det var en donator som såg fram emot jag skulle ta kontakt.
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-25 15:35:15 följande:

Jag tycker du resonerar väldigt klokt. Eftersom jag har en partner som kommer vara pappa så spelar det ingen roll om donatorn är anonym eller icke anonym men barnet kommer få reda på hur h*n blev till. Det har barnet all rätt att få veta. Men tycker du verkligen ska ge barnet en möjlighet till att träffa donatorn om du gör det ensam. Hur känns det att ta det steget för dig?

Det känns läskigt och superspännande. Jag har många runt mig som stöttar mig, tack och lov, så jag känner mig inte ensam i det här ändå på något sätt. Mina föräldrar är fantastiska med syrrans 3 pojkar så om det vill sig väl, att det blir ett barn, så kommer min lilla att ha en väldigt närvarande familj utöver bara mig. Det är nog egentligen sista veckan som jag helt bestämt mig, det har varit en funderingsprocess sista två åren.

Nu känns det bara så rätt. Och jag längtar så efter ett barn. Trodde aldrig jag skulle känna såhär, har aldrig haft den där intensiva barnlängtan som många andra verkar ha.... Förräns nu, jag hoppas bara inte det är försent.

Hur valde ni klinik? Varför blev det triangeln? Har ni varit nere för samtal inför processen? Vilka prover önskar de att man har tagit innan?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-26 17:16:21 följande:

Jag förstår dig. Längtar jättemycket med.

Jag hade valt Vitanova först men kom i kontakt med en tjej här på FL som tipsade om Triangeln istället och hade bra erfarenheter (hon är gravid också). Väntar på att läkaren därifrån ska komma tillbaka från sin semester på måndag så vi kan sätta igång. Prover de kräver är de vanliga hiv/hepatit/klamydia därefter AMH, prolaktin, LH, TSH, Östrogen osv. Även svar från cellundersökningar... Tror det är det.

Allt går att ordna via werlabs (online).

Fertilitetsprover har jag beställt via werlabs. Väntar nu vara på cykeldag 2-3. Jag har prolaktinom sen tidigare och provtagningen (för prolaktin) i tisdags fick jag lägga till progesteron (var cd 21) och smittscreening. Funderar på att låta kliniken ta smear och klamydia. Lutar åt storkkliniken, fått ett bra intryck via deras hemsida och andra som varit där.

Börjar ni med letrozol nästa menscykel? Första kuren?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-27 15:18:32 följande:

Det är första försöket ja. Första gången jag någonsin försöker bli gravid dessutom.

Vilken dag är du på nu?

Nu är jag på cd 24, min cykel har varit mellan 23-28 dagar, så snart får jag väl min mens.

Jag har aldrig försökt bli gravid tidigare heller, och med då odiagnostiserad prolaktinom och p-piller var jag ju dubbelskyddad mot graviditet i många år!

Ska bli spännande att vara med och följa din/er resa! :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-27 16:11:45 följande:

Då är det dags snart!! Jag inväntar min gyn som kommer tillbaka på måndag. Aldrig hoppats att en semester ska skyndas på som nu. Vad innebär odiagnotiserad prolaktinom?

Detsamma! Så skönt med människor i samma sits verkligen.

Fick min mens igår och provtagning imorgon :) Äntligen! Och måndag för er, har ni hunnit kontakta gyn?

Prolaktinom är en godartad tumör i hypofysen som överproducerar prolaktin och då tror kroppen att man är ammande och man har inte mens/ägglossning. Mina p-piller höll i gång menstruationerna ändå och först när jag slutade med dem så upptäckte jag att min mens aldrig kom. Efter 2 år av utebliven mens gick jag till gyn och då såg man detta direkt på blodprover och jag fick börja medicinera för att få ner mitt prolaktinvärde.
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-30 21:26:31 följande:

Japp, kontaktat gyn och fått en tid tills nästa tisdag!! Mens om 16 dagar. Är så nära nu, väntat sååå länge!! Har du fått tillbaka ÄL och mens efter medicineringen ?

Hoppas alla dina prover är bra och att vi får bli gravida i år helst! :) skriv gärna vad testerna visade sen!

Ja, mitt prolaktinom diagnostiserades för typ 12 år sen, så jag har medicinerat sen dess och ligger normalt i värde. Inget strul med mens och LH stegring har jag enligt stickor, men har såklart ingen aning om äggen lossnar... Men jag tänker att det borde de göra? Kommer att be om ultraljud på kliniken i samband med journalsamtalet, så får vi se hur det ser ut.

Proverna tagna, får svar om 2-10 dagar... Så jag antar att jag inte hinner med en inseminering denna cykeln, men kanske om jag har en jävla tur! :)

Jag uppdaterar om proverna så får du tjoa i tråden om en vecka när du varit på gyn!
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-07-30 21:26:31 följande:

Japp, kontaktat gyn och fått en tid tills nästa tisdag!! Mens om 16 dagar. Är så nära nu, väntat sååå länge!! Har du fått tillbaka ÄL och mens efter medicineringen ?

Hoppas alla dina prover är bra och att vi får bli gravida i år helst! :) skriv gärna vad testerna visade sen!

Har fått svar på allt utom AMH... och inget läkarbedömningssvar än så länge, såklart. Har svårt att analysera de själva så jag gjorde en ny tråd och bad om hjälp här. Hoppas någon är insatt i referensvärden kontra ålder och kan ge en fingervisning. Jag vill ju bara veta vad de betyder, kasst eller hyfsat???
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-01 15:24:42 följande:

Skicka de till mig!

Så, la in skärmdumpar i tråden :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-01 21:07:44 följande:

Jag har referensvärden. Men vet inte hur jag ska tyda ditt resultat för det är olika värden utifrån:

Follikelfas

Ovulationernas

Lutealfas

Vilken av dessa tog du proverna på?

Follikelfas måste det vara, om jag har förstått det rätt så är den från första dagen i cykeln fram till ägglossning :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 11:38:12 följande:

Ok. Svarar på de som du inte hade något referensvärde på.

FSH- Follikulär fas: 3,0-8,1 IU/L.

Östradiol- Follikulär fas: 45-854 pmol/l.

LH-Follikulär fas: 1,8-12 iu/l.

Verkar bara som att FSH är något högt (jag är verkligen ingen expert men utifrån Sahlgrenskas referensvärden) men att resterande prover ser bra ut.

Tack :)

Gick in på labmedicin Skåne oxå och kollade, deras referensvärde för FSH låg mellan 3,5 och 13. Sen läser jag på andra sidor att det ska ligga under 10 för att vara ett bra värde. Så då kanske 11 inte är superdåligt? Såg oxå att AMH analyseras två ggr/vecka och de andra proverna dagligen. Så då bör AMH komma idag eller imorgon hoppas jag :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 13:16:43 följande:

www.fertilitetsguiden.com/genetik/fsh_amh.php

Ditt värde tyder på något minskad äggreserv (utifrån guiden) men eftersom FSH stiger med åldern så är det ju inte konstigt. Men utifrån din ålder tycker jag det är ett bra värde. Det måste ju ses i relation till det. :) Spännande att se vad AMH visar!

Jag har fått behandlingsplan från Triangeln och recept på ingång. Triangeln vill köra ostimulerade försök på mig, men får se vad min gyn säger på tisdag. Har du börjat kolla på donator?

Ja, precis... Jag är 41 år i november så äggreserven kan ju inte vara som en 20-årings! Väntar spänt på AMH!!!

Men shit, vad spännande för er!!! Så insemination utan letrozol är förslaget från triangeln? Varför har gyn pratat om letrozol? För att ni varit oskyddade i 2 år? Men jag tänker att ni skulle ju oxå använda donator? Jag antar att din sambos spermier har undersökts? Hur gammal är du? Var dina värden bra?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 18:04:43 följande:

Gyn har pratat om hormonstimulerande eftersom mitt AMH är högt kanske ägget inte släpper av sig själv. Hon hade även teorier om att jag kanske hade glesa ägglossningar, varav det skulle lösas med gonal f. Läkaren i Danmark har ju inte undersökt mig utan gått på mina resultat. Jag vill köra stimulerat från start.

Vi ska använda donator ja. Min man har azzospermi (inga spermier i utlösningen). Jag är 29 år gammal och alla värden ser bra ut hos mig. :)

Har två donatorer nu som favoriter. Har du börjat kika?? :)

Ja, jag har en favorit på cryos. Men sen var där några jag gillade på sellmer/diers oxå. Ska nog sätta mig och kolla igenom igen och skriva ner så jag har det klart när det väl sätter igång.

Berätta om dina favoriter! Vad är det som gör att de blivit favoriter? Vad önskar ni för utseende och personlighet? Det finns ju så mycket info om de som gjort extended profiles.
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 20:51:11 följande:

Ja exakt! För man blir aldrig färdig där inne. Så oerhört svårt, iaf för oss där partner redan fanns :)

I början när min man kollade med mig så var det som att han letade efter en kloning av sig själv. Han letade efter barn som påminde om honom/syskonbarn. Flera månader sedan kom han och sa att det inte spelar ngn roll hur donatorn ser ut. Den ena donatorn hade ingen intressant profil alls (han är förmodligen 18 år) men hans bebisbild fick både mig och min man att smälla av helt. Den andra donatorn hade väldigt intressant profil och personalen på sädbanken hade beskrivit honom som oerhört ödmjuk och hans egenskaper passade bra med min mans. Han var driven och arbetade som en professionell dansare, märktes att han var äldre dessutom. Så, det har varit en kombo av utseende (dels för min man har utländskt påbrå) men även egenskaper för egentligen kan utseendet bli precis hur som helst. Utseende vi kollar på är mörkt hår, mörka ögon. Många från södra Europa/östeuropeiska städer.

Vad tittar du på? :)

Jag är ganska lång så jag vill ha en donator som är minst 185 cm, och gärna en vikt på minst 80 kg. Haha, så löjligt egentligen. Min favorit på cryos har inga barn, lever med en kvinna som har egna barn, så därför donerar han. Beskriver sig med positiva fina egenskaper. Blond och blå ögon som mig. Min favorit på sellmerdiers är tysk, mörkt hår och gröna ögon. Det jag fastnade för honom var att hans favoritband är oasis (mitt med) och han har spelat fotboll på hög nivå (jag har spelat sen jag var 5-6 år). Oxå fina egenskaper, han har två barn med sin fru.

Det de båda har gemensamt är att de skriver i det personliga brevet att de välkomnar ett donatorbarn att ta kontakt. Att de kommer svara på alla frågor som finns och träffa barnet. Den biten känns viktigast för mig. Att donatorn räknar med att kontakt kommer att tas. Sen blir det kanske inte så ändå, men...

Bebisbilderna har varit viktiga oxå, jag tycker sällan att bebisar är söta. Men de här två var väldigt gulliga bebisar/små barn.

Men det är så svårt att välja så det har väl ändå underlättat att man hade några kriterier att gå efter. :)
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-02 20:51:11 följande:

Ja exakt! För man blir aldrig färdig där inne. Så oerhört svårt, iaf för oss där partner redan fanns :)

I början när min man kollade med mig så var det som att han letade efter en kloning av sig själv. Han letade efter barn som påminde om honom/syskonbarn. Flera månader sedan kom han och sa att det inte spelar ngn roll hur donatorn ser ut. Den ena donatorn hade ingen intressant profil alls (han är förmodligen 18 år) men hans bebisbild fick både mig och min man att smälla av helt. Den andra donatorn hade väldigt intressant profil och personalen på sädbanken hade beskrivit honom som oerhört ödmjuk och hans egenskaper passade bra med min mans. Han var driven och arbetade som en professionell dansare, märktes att han var äldre dessutom. Så, det har varit en kombo av utseende (dels för min man har utländskt påbrå) men även egenskaper för egentligen kan utseendet bli precis hur som helst. Utseende vi kollar på är mörkt hår, mörka ögon. Många från södra Europa/östeuropeiska städer.

Vad tittar du på? :)

Nu har alla mina provsvar kommit... Blev glad igår när jag såg att progesteron på dygn 21 låg på 64. (Östrogen då var 897).

Idag kom AMH värdet via werlabs som var 0,5. Så nedslående. :(

Ska skicka in alla resultat till storkkliniken och se vad de rekommenderar. Men i väntan på att få komma på det första samtalet (tider först i slutet av augusti, början på sep) så beställde jag sperma för heminsemination som levereras imorgon. Troligt LH stegring imorgon eller lördag om man ser till tidigare cyklar. Har jag otur dröjer ÄL eller tom uteblir... Men jaja...

Usch, det där AMH värdet drog undan mattan för mig lite....
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-09 19:41:54 följande:

Var beställde du sperma ifrån och vilken MOT?

Det är inte kört men troligtvis kanske de rekommenderar IVF. Kämpa på! :)

Nu ska vi beställa sperma inför försök 1.

Googlade lite på AMH och hittade en studie publicerad 2017 där man i USA följt 750 kvinnor mellan 30-44 år utan tidigare infertilitet och i gruppen med ovanligt lågt AMH blev 65% gravida inom 6 mån, och gruppen med normalt AMH var siffran 62%.

Enligt progesteronvärdet så hade jag åtminstone ägglossning förra cykeln. Ja, vi får se helt enkelt.

Jag beställde från sellmerdiers, det blev tysken jag nämt tidigare :) MOT20, ICI 2ml så rent krasst 40 miljoner spermier. Leveransen kom imorse.

Var beställer ni ifrån? Blir det cryos? Vad sa de på gyn? Visst var du där i tisdags?
  • Jeanetty
    askyfullofstars skrev 2018-08-09 20:37:51 följande:

Hmm innehåller verkligen ICI 2 ml så mycket spermier?

Oroa dig inte, ta det lugnt. Läs inte för mkt på internet man blir ju dum av det.

Ja det blir Cryos. Vad fick du betala??

Precis, var där i tisdags. Du, jag funderar på att ta bort FL då jag känner jag blir negativt påverkad av vissa grupper. Vill du fortsätta prata kan jag gärna fortsätta via fb eller annat- du bestämmer :)

Jag skickar meddelande, håller gärna kontakten via fb :)
Svar på tråden Insemination i Danmark i Augusti 2018