• Äldre 24 Jul 12:56
    2542 visningar
    3 svar
    3
    2542

    Föräldraledighet lärare

    Hej!

    Behöver tips och råd gällande kommande föräldrarledighet. Jag och min man är gravida med första barnet, v.8.

    Det är ännu ganska tidigt med har börjat läsa på lite olika sidor om hur man går tillväga när man ska planera sin föräldrarledighet som lärare, det är en djungel!!

    Ni som vet, har varit i samma sits eller bara har allmän koll... om jag går på föräldrarledighet i mars 2019, hur fungerar det med loven? Har jag arbetat in tillräckligt för att få lön under sommaren? Höst, jullov?

    Hur planerar man för att det ska bli så bra som möjligt?

  • Svar på tråden Föräldraledighet lärare
  • Äldre 24 Jul 19:24
    #1

    Enklast är förmodligen att kontakta lönekontoret där du arbetar. De borde kunna lägga in en ledighet under läsåret och simulera hur nästkommande sommar kommer att bli.

    Men f-ledighet till viss del underlag för ferie och semester om jag inte minns fel (är själv på föräldraledighet just nu) så det är möjligt att du får täckning för hela det första sommarlovet.

  • Äldre 24 Jul 19:31
    #2

    Tipsar också om att kontakta ditt lönekontor. De hjälpte mig med min föräldraledighet. Glöm inte att ansöka om ledigheten senast fyra månader innan du ska gå på föräldraledigheten :)

  • Äldre 24 Jul 19:41
    #3
Svar på tråden Föräldraledighet lärare