• Danealhanna

Utomlands vistelse utan vaccin

Har en son på 2månadwe och planerar att åka utomlands med honom! Resan blir till Bulgarien!

BVC säger att han är för liten för vaccin och han hela ammas!

Hade ni åkt utomlands trotts att han inte är vaccinerad eller är det för riskabelt för alla sjukdomar som finns!

• Svar på tråden Utomlands vistelse utan vaccin
  • BragoP
    Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:39:20 följande:

Vi planerar att resan ditt tar ca 7-10 dagar. Enbart med bäbisen skulle det säkert inte ta mer än 2-4 dagar - bäbisen äter och sover ju mestadels. Men vi har även en 2,5 årig och en 3,5 årig och med de är det omöjligt att köra mer än ca 5 timmar/dygn. (Visst kan man det om man kör på natten men hur skönt kan det vara för de att sova i barnstolen på natten och ha två zombie till föräldrar på dagen; så vi kör någon timme på förmiddag o någon timme på kvällen)

Tack för svar! Var mest nyfiken på hur man löser det praktiskt. Vi har inte bilat något med bebis än.
  • Drottningen1970
    Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:30:36 följande:

Barn i Rumänien får samma vaccin som barn i Sverige. Skillnaden är bara att rumänska barn får även TBG vaccin vilket ingår inte i svenska bas - därför vaccinerade vi vår dotter.

Så jag förstår inte riktigt din resonemang. Sedan att jämföra Rumänien (central Europa) med Afrika är lite överdrivet tycker jag.

Fakta är fortfarande att det finns betydligt fler människor som inte har tillgång till sjukvård i Rumänien än i Sverige. Fattiga, tiggare etc. även en stor andel vuxna som inte blivit vaccinerade som barn. Betydande skillnad mellan Sverige och Rumänien.
  • Coccolina
    Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:48:02 följande:

Men seriöst , ni som skulle "inte ens tänka tanken" att resa utomlands med ovaccinerad barn hur tänker ni?

Tycker ni inte att om det vore livsfarlig så vore det förbjudet? Alltså klart att som förälder har man huvudansvaret och bestämmer mycket över sitt barn, MEN jag tror inte att myndigheterna (socialtjänsten what ever) skulle blunda över om man riskerar ett barns liv.

Men klart man ska tänka genom både en och två ggr innan man ger sig iväg.

Hur jag tänker? Att jag är rädd om barnet. Och att jag sett hur illa det är för små barn att få de sjukdomar som man vaccinerar mot. 

I Sverige är det fler och fler idioter som vägrar vaccinera så snart är det inte säkert här heller, man bör undvika folksamlingar i alla fall. Men tex i södra Europa är det fler anti-vaxxers och det gör att vissa sjukdomar är mycket mer vanliga där än här. Att då åka dit innan man har vaccinerat sitt barn för att minska risken att bli sjuk är för mig ogenomtänkt och vansinnigt. Om man måste åka så ok, men att åka på semesterresa med ett så litet barn när det är ovaccinerat är inte bara vansinnigt men också helt onödigt! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • ThomasW

Utomlands utan vaccin - Inga problem

Bilderesultat for flag denmark norway

• Danealhanna
    ThomasW skrev 2018-07-25 15:19:02 följande:

Utomlands utan vaccin - Inga problem

Måste bara fråga har Du rest med spädbarn utan att dom är vaccinerade?
  • Danealhanna
    Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:48:02 följande:

Men seriöst , ni som skulle "inte ens tänka tanken" att resa utomlands med ovaccinerad barn hur tänker ni?

Tycker ni inte att om det vore livsfarlig så vore det förbjudet? Alltså klart att som förälder har man huvudansvaret och bestämmer mycket över sitt barn, MEN jag tror inte att myndigheterna (socialtjänsten what ever) skulle blunda över om man riskerar ett barns liv.

Men klart man ska tänka genom både en och två ggr innan man ger sig iväg.

Det var lite väll överdriver tycker jag!
  • ThomasW
    Danealhanna skrev 2018-07-25 19:48:13 följande:

Måste bara fråga har Du rest med spädbarn utan att dom är vaccinerade?

Såg du bilden under mitt inlägg !
  • Danealhanna
    ThomasW skrev 2018-07-25 21:17:20 följande:

Såg du bilden under mitt inlägg !

Har du rest till 6 länder med ett spädbarn? Grymt måste jag säga!

Hur gammal var bebisen när du Åkte första gången ?
Svar på tråden Utomlands vistelse utan vaccin