Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:48:02 följande:
Men seriöst , ni som skulle "inte ens tänka tanken" att resa utomlands med ovaccinerad barn hur tänker ni?
Tycker ni inte att om det vore livsfarlig så vore det förbjudet? Alltså klart att som förälder har man huvudansvaret och bestämmer mycket över sitt barn, MEN jag tror inte att myndigheterna (socialtjänsten what ever) skulle blunda över om man riskerar ett barns liv.
Men klart man ska tänka genom både en och två ggr innan man ger sig iväg.
Hur jag tänker? Att jag är rädd om barnet. Och att jag sett hur illa det är för små barn att få de sjukdomar som man vaccinerar mot.
I Sverige är det fler och fler idioter som vägrar vaccinera så snart är det inte säkert här heller, man bör undvika folksamlingar i alla fall. Men tex i södra Europa är det fler anti-vaxxers och det gör att vissa sjukdomar är mycket mer vanliga där än här. Att då åka dit innan man har vaccinerat sitt barn för att minska risken att bli sjuk är för mig ogenomtänkt och vansinnigt. Om man måste åka så ok, men att åka på semesterresa med ett så litet barn när det är ovaccinerat är inte bara vansinnigt men också helt onödigt!