Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:48:02 följande:
Men seriöst , ni som skulle "inte ens tänka tanken" att resa utomlands med ovaccinerad barn hur tänker ni?
Tycker ni inte att om det vore livsfarlig så vore det förbjudet? Alltså klart att som förälder har man huvudansvaret och bestämmer mycket över sitt barn, MEN jag tror inte att myndigheterna (socialtjänsten what ever) skulle blunda över om man riskerar ett barns liv.
Men klart man ska tänka genom både en och två ggr innan man ger sig iväg.
Eh... Var ska jag börja?
Myndigheterna utgår från att den som sätter ett barn till världen har vett att ta väl hand om det med. Inte utsätta för onödig fara, se till att ge det som behövs.
Man kan tyvärr inte förbjuda idioti, mycket skulle vara enklare om man kunde det, men nu kan man inte det. Inte med bibehållen frihet.
Jag vet att det finns många sjukdomar, tex mässling, Röda hund och TBC, som är ovanliga i Sverige pga våra vaccinationsprogram, men det är mycket vanliga i Europa, framförallt i de gamla öststaterna. Många sjukdomar är även extremt smittsamma.
Jag skulle kunna tänka mig att ta med ett spädbarn till Norge eller Danmark, men inte åka längre än så. Vad får barnet ut av det? Barnet kanske mår jättedåligt och kan inte berätta det för mig. En semesterresa kan man vänta med tills man inte längre behöver utsätta barnet för onödigt lidande.