• Danealhanna

Utomlands vistelse utan vaccin

Har en son på 2månadwe och planerar att åka utomlands med honom! Resan blir till Bulgarien!

BVC säger att han är för liten för vaccin och han hela ammas!

Hade ni åkt utomlands trotts att han inte är vaccinerad eller är det för riskabelt för alla sjukdomar som finns!

• Svar på tråden Utomlands vistelse utan vaccin
  • Orolig över barn
    Drottningen1970 skrev 2018-07-25 15:06:54 följande:

Fakta är fortfarande att det finns betydligt fler människor som inte har tillgång till sjukvård i Rumänien än i Sverige. Fattiga, tiggare etc. även en stor andel vuxna som inte blivit vaccinerade som barn. Betydande skillnad mellan Sverige och Rumänien.

Absolut, det finns betydligt fler fattiga, tiggare mm i Rumänien än i Sverige. Men tanken är inte att min 1 månaders ska vistas bland de. Sjukdomar sprider sig genom nära kontakt, blod osv. Med god handhygien kommer man långt så länge man tänker igenom sina val. Som jag skrev vi undviker att flyga just för att jag tycker att barnet är alldeles för nära till främlingar med okända sjukdomar under en flygresa. Jag tänker hålla barnet nära mig och borta från främlingar även i Rumänien.

Ang de vuxna som inte blivit vaccinerade som barn undrar jag hur tänker du kring alla invandrare här i Sverige?
  • Fliselisan
    Orolig över barn skrev 2018-07-25 22:22:42 följande:

Absolut, det finns betydligt fler fattiga, tiggare mm i Rumänien än i Sverige. Men tanken är inte att min 1 månaders ska vistas bland de. Sjukdomar sprider sig genom nära kontakt, blod osv. Med god handhygien kommer man långt så länge man tänker igenom sina val. Som jag skrev vi undviker att flyga just för att jag tycker att barnet är alldeles för nära till främlingar med okända sjukdomar under en flygresa. Jag tänker hålla barnet nära mig och borta från främlingar även i Rumänien.

Ang de vuxna som inte blivit vaccinerade som barn undrar jag hur tänker du kring alla invandrare här i Sverige?

Mässling sprids oerhört lätt. Skulle inte åka utan att vaccinera. Vad säger BVC?
  • Drottningen1970

Mässling är liksom inte blodmitta... kolla in länken jag la in.
  • Danealhanna
    Drottningen1970 skrev 2018-07-25 23:14:33 följande:

Mässling är liksom inte blodmitta... kolla in länken jag la in.

Din länk funkar inte!
  • Orolig över barn
    Fliselisan skrev 2018-07-25 23:05:55 följande:

Mässling sprids oerhört lätt. Skulle inte åka utan att vaccinera. Vad säger BVC?

Nu vet jag att det är ganska dumt resonemang för vi hade kanske bara jäkla tur men både av mina två större barn har varit utomlands flertal gånger innan de blev vaccinerade mot mässling och det var ingen fara.

Jag rådfrågade faktiskt två BVC sköterska, en svensk barnläkare och en rumänsk barnläkare innan vi bestämde att resa. En av BVC sköterskan sa att hon skulle avråda att resa med så små barn- hon var mest orolig för värmen och tyckte att vi bör ta med vätskeersättning, samt tyckte att det är skönt att jag helammar så vi slipper blanda ersättning av utländsk vatten. De andra 3 personer (2 barnläkare, 1 BVC sköterska) tyckte det var ingen fara och vi får resa lugnt.
  • Kasperina
    Orolig över barn skrev 2018-07-25 14:48:02 följande:

Men seriöst , ni som skulle "inte ens tänka tanken" att resa utomlands med ovaccinerad barn hur tänker ni?

Tycker ni inte att om det vore livsfarlig så vore det förbjudet? Alltså klart att som förälder har man huvudansvaret och bestämmer mycket över sitt barn, MEN jag tror inte att myndigheterna (socialtjänsten what ever) skulle blunda över om man riskerar ett barns liv.

Men klart man ska tänka genom både en och två ggr innan man ger sig iväg.

Eh... Var ska jag börja?
    Myndigheterna utgår från att den som sätter ett barn till världen har vett att ta väl hand om det med. Inte utsätta för onödig fara, se till att ge det som behövs.
    Man kan tyvärr inte förbjuda idioti, mycket skulle vara enklare om man kunde det, men nu kan man inte det. Inte med bibehållen frihet.

Jag vet att det finns många sjukdomar, tex mässling, Röda hund och TBC, som är ovanliga i Sverige pga våra vaccinationsprogram, men det är mycket vanliga i Europa, framförallt i de gamla öststaterna. Många sjukdomar är även extremt smittsamma.

Jag skulle kunna tänka mig att ta med ett spädbarn till Norge eller Danmark, men inte åka längre än så. Vad får barnet ut av det? Barnet kanske mår jättedåligt och kan inte berätta det för mig. En semesterresa kan man vänta med tills man inte längre behöver utsätta barnet för onödigt lidande.
  • Coccolina

Många av de sjukdomar man vaccinerar för är luftburna smittor, räcker med att någon hostar i din närhet... Även utomhus. kikhosta, mässling osv som kan döda ditt barn är luftburna... 

Vad jag tycker ang invandrare som inte är vaccinerade. Tycker alla borde vaccineras. Så jag är inte glad över att folk släpps in i landet utan att vara det. Men då det inte finns någon lag på att vaccineras (ännu) så finns det inte mycket man kan göra... Jag hoppas att man vaccinerar dem allt eftersom. Men samtidigt så så länge grundskyddet är bra i Sverige så är det inte riktigt lika illa. Men ja jag skulle undvika folksamlingar här i Sverige tills man gjort alla vaccinationer som behövs.
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • 54321

Klart ni kan åka till Bulgarien, fruktansvärt löjliga kommentarer du har fått. Vi har en två månaders o vi bodde i London till strax innan hon föddes, min man har sin familj i Italien så vi ska dit nu o hälsa på o hon hinner bara få Rota vaccinet innan. Bebisar leker ju inte med andra barn o om du inte planerar att krama varenda Bulgar du ser så är det ingen fara. Barnadödligheten är inte direkt utbredd i Europa o vi har som sagt fri rörlighet så skulle det bli ett utbrott skulle det komma till Sverige i vart fall. Blir så trött på Svenskar som tror att allt utanför Sveriges gränser är farligt.

Jag tror att det är mycket värre för barns immunförsvar att sitta hemma i våra sterila lägenheter o aldrig bli sjuka. Jag föddes med kejsarsnitt o blev uppvuxen på antibiotika så när jag började resa blev jag konstant sjuk med allt möjligt men till slut har jag också fått ett hyfsat immunförsvar.

• 54321

Btw kikhosta vaccin osv tog jag när jag var gravid i London så att hon skulle ha täckning ifrån mig fram till hon blir vaccinerad för de grejerna här. Antar att man gör likadant med gravida här.

• BragoP
    54321 skrev 2018-07-26 11:18:54 följande:

Btw kikhosta vaccin osv tog jag när jag var gravid i London så att hon skulle ha täckning ifrån mig fram till hon blir vaccinerad för de grejerna här. Antar att man gör likadant med gravida här.

Jag blev inte erbjuden det när jag var gravid förra året, så nej det är nog inte så.
  • Coccolina
    54321 skrev 2018-07-26 11:05:35 följande:

Klart ni kan åka till Bulgarien, fruktansvärt löjliga kommentarer du har fått. Vi har en två månaders o vi bodde i London till strax innan hon föddes, min man har sin familj i Italien så vi ska dit nu o hälsa på o hon hinner bara få Rota vaccinet innan. Bebisar leker ju inte med andra barn o om du inte planerar att krama varenda Bulgar du ser så är det ingen fara. Barnadödligheten är inte direkt utbredd i Europa o vi har som sagt fri rörlighet så skulle det bli ett utbrott skulle det komma till Sverige i vart fall. Blir så trött på Svenskar som tror att allt utanför Sveriges gränser är farligt.

Jag tror att det är mycket värre för barns immunförsvar att sitta hemma i våra sterila lägenheter o aldrig bli sjuka. Jag föddes med kejsarsnitt o blev uppvuxen på antibiotika så när jag började resa blev jag konstant sjuk med allt möjligt men till slut har jag också fått ett hyfsat immunförsvar.

I Italien har de ständiga mässlings utbrott där barn även dött... Dessutom har de många fall av hjärnhinneinflamation (meningite). De har dessutom mycket lägre grundskydd där nere då anti-vaxxers finns i mängder. De har nya lagar nu för att få folk att vaccinera sina barn vilket är bra, men än så länge har de inte nått ikapp oss. Jag har själv familj i Italien och skulle aldrig åka dit med ett ovaccinerat spädbarn, Många vaccin kan man tidigarelägga. Men inte alla. En semesterresa är inte så viktig att man inte kan skjuta på den någon månad. 
  • 54321

Däremot hade jag konstigt nog inte fått emot röda hund trots att det kan skada fostret men det såg dom på BB o gav mig skydd för efter förlossningen. Kolla vad ni vuxna är skyddade emot o vaccinera er mot det som behövs istället och vilka vaccinationer du har som skyddar ditt barn tror de kan se det med blodprov.

Jag har informerat BVC om att vi ska till Italien o därför tidigarelades rota vaccinet lite,

Har inte fått några rekommendationer att inte åka dit.

• senalena

Nej jag skulle aldrig riskera mitt barns liv och hälsa på det sättet, men det är jag.
    Varför är det så viktigt att åka på solsemester när man har en 2mån bäbis? Barnet behöver lugn och trygghet, inte flygplatser och hotellrum.

• senalena

Skulle inte riskera en 1månads bebis hälsa genom att ta med det till Rumänien. Det handlar ju inte om att ni "tänkt" att barnet ska umgås med sjuka/ovaccinerade men det räcker med att ni sitter på en uteservering och någon kommer fram och tigger för att de ska komma tillräckligt nära för att utsätta barnet genom luften.
    Mässling tex har ju en inkubationstid på ett par veckor så man kan vara smittad utan veta om det. 
  • Glinda från Oz
    senalena skrev 2018-07-26 23:35:44 följande:

Nej jag skulle aldrig riskera mitt barns liv och hälsa på det sättet, men det är jag.

Varför är det så viktigt att åka på solsemester när man har en 2mån bäbis? Barnet behöver lugn och trygghet, inte flygplatser och hotellrum.

I så fall riskerar man barnets hälsa i Sverige också eftersom det är samma vaccin som rekommenderas. Barnet struntar i vart hon/han är bara barnet får vara med föräldrarna, lugn och trygghet har man förhoppningsvis på en semesterresa annars är något fel.
  • senalena
    Glinda från Oz skrev 2018-07-27 01:49:57 följande:
    I så fall riskerar man barnets hälsa i Sverige också eftersom det är samma vaccin som rekommenderas. Barnet struntar i vart hon/han är bara barnet får vara med föräldrarna, lugn och trygghet har man förhoppningsvis på en semesterresa annars är något fel.
    På vilket sätt är det samma sak?  Sverige har högre andel som är vaccinerade och därmed inte sprider sjukdomar ett barn inte är vaccinerat emot.
    Nej det är fan inte lugnt och tryggt på flygplatser, inte på flyget, inte på charterbussen och inte på diverse hotell heller. Speciellt inte för en 2mån bebis.
    Att resa med ett sådant litet barn om det inte är av nödfall är bara ren och skär egoism.
  • 54321

Åkte du o hur gick det?

Lärde mig i dagarna att man inte vaccinerat folk födda innan 1970 i Sverige för mässlingen o att de flesta är immuna då de helt enkelt haft mässlingen.

Det är helt enkelt lika oansvarigt att låta våra barn umgås med folk över 50 i Sverige ????

• Trippelmamma76

Men hur tänkte du nu? Du skriver ju själv att de flesta i den åldern är immuna för att de redan haft det..?? Och därefter är de allra flesta vaccinerade. Det är ju just därför risken för små barn att få mässlingen är såpass liten i Sverige jämfört med tex Italien. (När vi åkte dit med en ettåring fick vi f ö tidigarelägga mässlingsvaccinet på stark inrådan från BVC.)

54321 skrev 2018-08-20 10:35:09 följande:

Åkte du o hur gick det?

Lärde mig i dagarna att man inte vaccinerat folk födda innan 1970 i Sverige för mässlingen o att de flesta är immuna då de helt enkelt haft mässlingen.

Det är helt enkelt lika oansvarigt att låta våra barn umgås med folk över 50 i Sverige ????

• Coccolina
    54321 skrev 2018-08-20 10:35:09 följande:

Åkte du o hur gick det?

Jisses..... Du behöver lära dig utläsa information från texter bättre... 
Svar på tråden Utomlands vistelse utan vaccin