• felisa

Skölja vattenmelon?

Först vill jag konstatera att jag inte har skrivit en tråd om listeria sedan 2011 vad jag känner till (då jag var gravid med första barnet och mycket orolig):)

Iaf, gravid i v 36 med tredje barnet och har varit noga med hygien kring mat så som livsmedelsverket rekommenderar, men inte tänkt så mycket i övrigt då det ständigt är fullt upp med barnen hemma. Nu snubblade jag dock över en artikel om att meloner visst ska sköljas noga då det kan finnas listeria på skalet. Är det bara jag som inte har tänkt på detta? Vi har konsumerat mycket vattenmelon denna varma sommar och tanken på att skölja melonen har inte ens slagit mig. Idag bjöd jag tom en gravid väninna på melon. 

Hur gör ni andra gravida melonätare:D? Behöver jag känna mig mycket oansvarig?

• Svar på tråden Skölja vattenmelon?
  • JLES
    felisa skrev 2018-07-24 23:00:21 följande:

Först vill jag konstatera att jag inte har skrivit en tråd om listeria sedan 2011 vad jag känner till (då jag var gravid med första barnet och mycket orolig):)

Iaf, gravid i v 36 med tredje barnet och har varit noga med hygien kring mat så som livsmedelsverket rekommenderar, men inte tänkt så mycket i övrigt då det ständigt är fullt upp med barnen hemma. Nu snubblade jag dock över en artikel om att meloner visst ska sköljas noga då det kan finnas listeria på skalet. Är det bara jag som inte har tänkt på detta? Vi har konsumerat mycket vattenmelon denna varma sommar och tanken på att skölja melonen har inte ens slagit mig. Idag bjöd jag tom en gravid väninna på melon. 

Hur gör ni andra gravida melonätare:D? Behöver jag känna mig mycket oansvarig?

Det är väl generellt rekommenderat då listerian kan sitta på skalet och när du skär i melonen följer listerian ner i köttet. Men alltså, jag tror inte det är någon fara alls. Jag äter dock inte melon så mycket, gravid eller ej. Och isåfall inte honungsmelon (tycker det är äckligt) och det är väl honungsmelonen som ofta är boven vad jag har förståt!
  • Fjäril kär

All frukt och grönt sköljs alltid - oavsett. Även apelsiner,meloner och granatäpplen, avokado etc

För att det är besprutat, folk har bakterier på sina händer, magsjuka barn gräver bland tomaterna, jorden kan ha diverse bakterier etc etc..

• Alexi
    Fjäril kär skrev 2018-07-24 23:21:00 följande:

All frukt och grönt sköljs alltid - oavsett. Även apelsiner,meloner och granatäpplen, avokado etc

För att det är besprutat, folk har bakterier på sina händer, magsjuka barn gräver bland tomaterna, jorden kan ha diverse bakterier etc etc..

Oj jag har aldrig sköljt en frukt eller grönsak som man inte äter skalet på...
  • MalinMalin

Även jag funderade över detta när jag var gravid. Men TS jag tror absolut inte att du behöver vara orolig. Släpp det där.

Haha jag funderade även över kiwi. Ska man skölja de små ludna rackarna? Skrubba dom? :)

• MalinMalin
    Alexi skrev 2018-07-24 23:24:32 följande:

Oj jag har aldrig sköljt en frukt eller grönsak som man inte äter skalet på...

Vem sköljer en banan tex? ;)
  • Fliselisan

Sköljer faktiskt alltid meloner, och även citrusfrukt, avokado etc. Inte så mycket för listeria, men tänk alla som tagit i frukterna med skitiga händer, särskilt meloner som många vill kolla om de är mogna.

• Bibbidi

Jag har aldrig träffat någon som sköljer vattenmelon innan, aldrig ens hört talas om det här fenomenet innan! Så nej ts, det är nog inte bara du som har missat det. 

Och som tidigare kommentar innan skrev, vem sköljer tex en banan? :D 

• TQR735

Google är din vän.

En vattenmelon har ju ett skyddande hölje och behöver väl ändå inte sköljas?

Fel!

Här får du veta varför du ALLTID ska skölja din melon innan du frossar loss.

Många av oss är dåliga på att skölja både frukt och grönt innan vi äter.

Det är ungefär som att be om att bli sjuk.

Ta vattenmelonen som exempel, eller vilken melon som helst för den delen. Om du inte sköljer skalet finns alltid risken att bakterier följer med till fruktköttet när du väl skär upp den.

Enligt danska TV2 finns det risk för både listeria och salmonella.

Många förvarar melonen uppskuren i kylskåp

? Just meloner är något många förvarar uppskurna i kylskåpet under längre tid och då får listeria möjlighet att utveckla sig. Bakterierna kan växa i kylskåpstemperatur, säger Susanne Knochel, professor i mikrobiologi vid Köpenhamns Universitet, till tidningen BT.

Knochel hävdar också att söta meloner har ett högt ph-värde vilket är en perfekt grogrund för bakterier.

För att vara på den säkra sidan bör du skölja all frukt och allt grönt du äter.

www.expressen.se/halsoliv/halsa/darfor-ska-du-alltid-skolja-din-vattenmelon/

• Glinda från Oz
    TQR735 skrev 2018-07-24 23:57:28 följande:
    Google är din vän.

En vattenmelon har ju ett skyddande hölje och behöver väl ändå inte sköljas?

Fel!

Här får du veta varför du ALLTID ska skölja din melon innan du frossar loss.
    Många av oss är dåliga på att skölja både frukt och grönt innan vi äter.

Det är ungefär som att be om att bli sjuk.

Ta vattenmelonen som exempel, eller vilken melon som helst för den delen. Om du inte sköljer skalet finns alltid risken att bakterier följer med till fruktköttet när du väl skär upp den.

Enligt danska TV2 finns det risk för både listeria och salmonella.

Många förvarar melonen uppskuren i kylskåp? Just meloner är något många förvarar uppskurna i kylskåpet under längre tid och då får listeria möjlighet att utveckla sig. Bakterierna kan växa i kylskåpstemperatur, säger Susanne Knochel, professor i mikrobiologi vid Köpenhamns Universitet, till tidningen BT.

Knochel hävdar också att söta meloner har ett högt ph-värde vilket är en perfekt grogrund för bakterier.

För att vara på den säkra sidan bör du skölja all frukt och allt grönt du äter.

www.expressen.se/halsoliv/halsa/darfor-ska-du-alltid-skolja-din-vattenmelon/
    Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som blivit sjuk av en vattenmelon. Det finns så mycket skräcklarm lyssnar man på allt kan man inte äta någonting.
  • felisa
    MalinMalin skrev 2018-07-24 23:27:13 följande:

Även jag funderade över detta när jag var gravid. Men TS jag tror absolut inte att du behöver vara orolig. Släpp det där.

Haha jag funderade även över kiwi. Ska man skölja de små ludna rackarna? Skrubba dom? :)

Ja kiwi kan ju bli svårt haha
    Glinda från Oz skrev 2018-07-25 00:02:54 följande:
    Jag har aldrig någonsin hört talas om någon som blivit sjuk av en vattenmelon. Det finns så mycket skräcklarm lyssnar man på allt kan man inte äta någonting.
    Precis. Och nej, google tycker jag sällan är din vän faktiskt. Det finns en anledning till varför hypokondriker aldrig ska googla symptom, risken är överhängande att man drabbas av hysteri.
    Enligt google kan i princip allting vara farligt för gravida.

Men ok, en liten tröst i att jag inte är helt ensam om att inte ha sköljt melon. 
Svar på tråden Skölja vattenmelon?