• ffelw

Kylen trasig, vad vågar man spara?

Imorse när jag skulle fixa frukost så var allt i kylskåpet varmt.

Maten stod efter det ute i 1 timme och det nya kylskåpet tog ungefär 1 timme på sig att kyla ner, minst.

Vad hade ni vågat spara i den här värmen?

Har bl.a. oöppnad mjölk, flytande margarin, korv, falukorv, cheddarost, ägg och en himla massa vispgrädde.. Är allt bara att kasta?

• Svar på tråden Kylen trasig, vad vågar man spara?
  • HD2017dis

Kan inte din sambo hjälpa dig med det?

• ffelw

Han kan inte mer än jag. Har kastat allt öppnat.. Tänkte väl mest ifall det kan ha klarat sig oöppnat.

• Ingela 885

Ägg klarar sig fint i rumstemperatur, de kan du helt säkert använda. Margarinet lär det inte vara något fel på heller, skaka lite innan användning bara ifall det har separerat lite. 

Mjölk och grädde kyler man ner igen, sen lukta och smaka, men det borde inte vara någon fara, samma med osten. Falukorv är jag mer tveksam till men om det inte luktar illa så smaka en liten bit, har den surnat känns det ju direkt.

• riboflavin

Allt utom mjölk och grädde borde ha klarat sig fint just nu, men var lite extra försiktig då utgångsdatum kan ha ändrat sig lite eftersom varan inte hållits kyld hela tiden. Mjölken och grädden hade jag undersökt noga innan jag använde den till något, och samma sak där, den kommer nog inte klara sig lika länge som den gjort annars.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • HD2017dis

Så 3 timmar i rumstemperatur. Det är ingenting ju. Eventuellt blir det ju förlängt om det gamla kylskåpet inte fungerade en längre tid innan ni upptäckte det.

Det nya kylskåpet hade jag satt på 2 grader Celsius.

Öppnade mejeriprodukterna hade jag smakat av, oöppnade mejeriprodukter hade jag smakat av efter hand när de används.

Korvarna hade jag slängt i vilket fall som helst eftersom det är cancerogent.

• Ggrodan

Lukta smaka - Spara allt som verkade ok, in i ny kyl, sen luktar du och smakar igen dagen därpå eller varje gång du ska använda det. Döm inte ut något än ge maten en chans först.

Svar på tråden Kylen trasig, vad vågar man spara?