Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

Kommer våra barn klara skolan?

Anna1234 skrev 2018-07-25 12:23:04 följande:

Jag tror att det hänger mer på hemmet än på skolan i framtiden om barnen får en gedigen utbildning. Det krävs att föräldrarna kompenserar för det som skolan inte hinner med/tar bort från kursplanerna och därmed ger sina barn en möjlighet till en bättre framtid.

Det som samhället har byggt upp, att förskolan och skolan ska ta ansvar för hela barnets fostran kommer tas bort mer och mer, t ex simträning, äta ordentligt, allmänbildning i kultur, gå lite djupare i historieundervisningen, förstå miljöaspekter och istället får hemmet hitta tiden och engagemanget att lösa detta.

Så ts, ni får alltså jobba hårdare hemma med att bredda och kompensera för att era barn ska klara universitetsutbildningen (enligt mig alltså ).

Precis så här är det redan idag, därför ökar klyftorna i skolan. Jag och min man lägger massor med tid på att hjälpa våra barn med skolarbetet, nu klarar de sig jättebra, men om vi inte haft möjlighet att hjälpa dem , då vet jag inte hur det hade gått. Själv känner jag mig dock halvt utbränd av att arbeta hela dagarna, vara lärare på kvällen och sköta hushållet på nätter och helger.

Jag tycker dock att det vore bra om man tydliggjorde ansvaret bättre, vad som ärföräldrarnas ansvar och vad som är skolans ansvar. Nu har man lagt över nästan allt på skolan och det klarar den inte.

BurningDiamond skrev 2019-04-08 04:26:20 följande:

Men vad gör din man då? Eller han är kanske inte barnens pappa.

Håller med om att utbildningskvaliteten har sjunkit på alla nivåer i Sverige, redan på 90-talet när jag gick gymnasiet och över så var det på väg ner.

Vi hjälps åt men vi har fullt upp ändå.

Jag vill inte klaga, vi klarar oss, men jag tror det måste finnas många föräldrar som har det tuffare än oss och kanske inte klarar att undervisa barnen hemma, ifall skolan fallerar. Det skolan gör räcker ju inte. Det kanske blir som i en del andra länder, att barnen får gå i privat extraskola på eftermiddagen eller kvällen.

Svar på tråden Kommer våra barn klara skolan?