• Kärleksbo

    Kommer våra barn klara skolan?

    Jag ser utvecklingen i Sverige och speciellt i den svenska skolan. Om inte det blir någon radikal förändring kommer våra barn inte alls få någon högskoleutbildning.. Är det bara jag som tänker på detta? 

  • Svar på tråden Kommer våra barn klara skolan?
  • Meriall

    Menar du våra barn som i Sveriges barn eller dina barn specifikt? Högskolan anpassar sig till den dåliga grundskolan tyvärr.

  • Anna1234

    Jag tror att det hänger mer på hemmet än på skolan i framtiden om barnen får en gedigen utbildning. Det krävs att föräldrarna kompenserar för det som skolan inte hinner med/tar bort från kursplanerna och därmed ger sina barn en möjlighet till en bättre framtid.

    Det som samhället har byggt upp, att förskolan och skolan ska ta ansvar för hela barnets fostran kommer tas bort mer och mer, t ex simträning, äta ordentligt, allmänbildning i kultur, gå lite djupare i historieundervisningen, förstå miljöaspekter och istället får hemmet hitta tiden och engagemanget att lösa detta.

    Så ts, ni får alltså jobba hårdare hemma med att bredda och kompensera för att era barn ska klara universitetsutbildningen (enligt mig alltså ).

  • Meriall
    Kärleksbo skrev 2018-07-25 12:14:19 följande:

    Våra barn i sverige.. jasså gör dom det? 


    Det är inte svårt att komma in på och klara ett enkelt högskole/uniprogram. Mkt enklare nu än tidigare.
  • AndreaBD
    Meriall skrev 2018-07-25 12:39:19 följande:
    Det är inte svårt att komma in på och klara ett enkelt högskole/uniprogram. Mkt enklare nu än tidigare.
    Komma in är inte det viktigaste. Det är viktigare att klara av det sedan också.
  • Kusin Krakel

    Om dina barn klarar skolans kunskapskrav och klarar lite högre betyg bör de ju klara även högskola.

    Men det är ju många faktorer som spelar on. De jag känner som inte fixat högskolan har haft svårt med självdisciplinen och den självständighet som högskola innebär. Men den aspekten borde ju vara enklare idag då högskolan verkar vara mer styrd pch grundskolan bygger mer på självständigt arbete än förr.

  • äldreochklokare
    Kärleksbo skrev 2018-07-25 10:15:08 följande:

    Jag ser utvecklingen i Sverige och speciellt i den svenska skolan. Om inte det blir någon radikal förändring kommer våra barn inte alls få någon högskoleutbildning.. Är det bara jag som tänker på detta? 


    Jag förstår inte vad du menar, du kanske får utveckla lite. Skulle inga alls nå högskolenivå, så tänker du nog lite märkligt 

    Den svenska skolan är mycket bra på flera olika punkter, tyvärr är sensationslysten media inte bäst på att lyfta fram bra exempel, det ger inte många "klick". 

    Om du har stirrat dig blir på tex Pisamätningarna där Sverige dalat på vissa punkter, så kanske du också bör läsa kritiken som finns mot Pisamätningarna. Det finns brister i hur man jämför mellan länderna tex. Eftersom allt är så hemligt är det oerhört svårt att få insyn i processerna. 
  • Meriall
    AndreaBD skrev 2018-07-25 12:44:52 följande:

    Komma in är inte det viktigaste. Det är viktigare att klara av det sedan också.


    Jag skrev klara också. Det är jättelåga krav på vissa program och klarar man gymnasiet klarar man även dem...

    Det gör ju själva utbildningen sämre dock och det är ju synd. Alla behöver inte en högskoleutbildning. Det är inte så bra att det blivit en norm att alla måste ha det.
  • AndreaBD
    Meriall skrev 2018-07-25 13:01:07 följande:
    Jag skrev klara också. Det är jättelåga krav på vissa program och klarar man gymnasiet klarar man även dem...

    Det gör ju själva utbildningen sämre dock och det är ju synd. Alla behöver inte en högskoleutbildning. Det är inte så bra att det blivit en norm att alla måste ha det.
    Okej, jag missade att du skrev "klara". Men min erfarenhet är att lärarna på universitetet tyckte att folk inte riktigt var redo. Vi hade en amerikansk lärare när jag läste engelska, han var förfärrad över dem flesta uppsatserna han fick in. Jag var lite orolig och bad honom läsa mitt arbete och han sa, det var bra, helt okej, mycket högre nivå än dem flesta. Jag sa att jag hade gått i skolan i ett annat land, och han sa att han hade märkt att just dem svenska studenterna inte hade kommit tillräckligt långt i sitt skrivande.
  • Maja814

    Tyvärr måste ju även högskolor och Universitet anpassa sig efter den sjunkande nivån. Ibland genom att repetera gymnasiekurser, i vissa fall genom att i princip berätta vad som kommer på tentorna och i andra fall genom "snällrättning".

    Samtidigt har Universiteten ofta en "agenda" (satt av politiker) att "minska klassklyftorna" genom att locka in elever med dåliga förkunskaper och jaga iväg kompetenta och kunniga elever.

    Allt för att "jämna ut snedrekryteringen" som det så fint heter, men i praktiken betyder att elever med bra förkunskaper ska bort från Universiteten medan de dom inte alls har förutsättningar till varje pris ska baxas in där, oavsett slutresultat.

    Det viktigaste tycks alltid vara att "minska snedrekryteringen och jämna ut klassklyftorna ". Eftersom det inte går att höja de sämsta hur mycket som helst, tycks det viktigt att de bättre pressas ner.

    Allt för att "minska klyftorna ". Alla ska vara lika dåliga = Inga klyftor alls.

  • tvillingmammaVastmanland
    Anna1234 skrev 2018-07-25 12:23:04 följande:

    Jag tror att det hänger mer på hemmet än på skolan i framtiden om barnen får en gedigen utbildning. Det krävs att föräldrarna kompenserar för det som skolan inte hinner med/tar bort från kursplanerna och därmed ger sina barn en möjlighet till en bättre framtid.

    Det som samhället har byggt upp, att förskolan och skolan ska ta ansvar för hela barnets fostran kommer tas bort mer och mer, t ex simträning, äta ordentligt, allmänbildning i kultur, gå lite djupare i historieundervisningen, förstå miljöaspekter och istället får hemmet hitta tiden och engagemanget att lösa detta.

    Så ts, ni får alltså jobba hårdare hemma med att bredda och kompensera för att era barn ska klara universitetsutbildningen (enligt mig alltså ).


    Precis så här är det redan idag, därför ökar klyftorna i skolan. Jag och min man lägger massor med tid på att hjälpa våra barn med skolarbetet, nu klarar de sig jättebra, men om vi inte haft möjlighet att hjälpa dem , då vet jag inte hur det hade gått. Själv känner jag mig dock halvt utbränd av att arbeta hela dagarna, vara lärare på kvällen och sköta hushållet på nätter och helger.
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag tycker dock att det vore bra om man tydliggjorde ansvaret bättre, vad som ärföräldrarnas ansvar och vad som är skolans ansvar. Nu har man lagt över nästan allt på skolan och det klarar den inte.

  • AndreaBD
    Anna1234 skrev 2018-07-25 12:23:04 följande:

    Det som samhället har byggt upp, att förskolan och skolan ska ta ansvar för hela barnets fostran kommer tas bort mer och mer, t ex simträning, äta ordentligt, allmänbildning i kultur, gå lite djupare i historieundervisningen, förstå miljöaspekter och istället får hemmet hitta tiden och engagemanget att lösa detta.


    Allvarligt? Jag tycker det är ganska självklart att ta såna delar hemma med sina barn. Och om föräldrarna jobbar långa dagar - visst, det finns inte så mycket tid kanske, men det görs ju ändå mycket i skolan. Och dessa barn går ju i regel också på fritids. Även där gör man ju en del saker. 
  • Anna1234
    AndreaBD skrev 2019-04-07 11:09:04 följande:
    Allvarligt? Jag tycker det är ganska självklart att ta såna delar hemma med sina barn. Och om föräldrarna jobbar långa dagar - visst, det finns inte så mycket tid kanske, men det görs ju ändå mycket i skolan. Och dessa barn går ju i regel också på fritids. Även där gör man ju en del saker. 
    Ja, du och jag tar det för självklart men jag vet många familjer som förväntar sig att förskolan ska få deras barn blöjfria, fritids som ska lära barnen hur man får vänner och att skolan ska få deras barn genom skolan utan att hjälpa till hemma.

    Skolan har inte längre möjlighet att se hela barnet utan får fokusera på inlärning, det betyder- tror jag- att många barn kommer halka efter i den sociala träningen som den svenska skolan har varit väldigt bra på.

    Trots allt negativt som står i tidningarna om skolan så har vi i Sverige haft ett väldigt brett perspektiv vilket inte finns i alla länder, tyvärr tror jag att det kommer att försvinna mer och mer och det är de barn som finns lägst på den socioekonomiska stegen som kommer få betala priset.
  • garib

    Jag tror om föräldrarna skulle jobba mindre och umgås och uppfostra barnen när de är små skulle skolan kunna fokusera på att lära ut.Förr hade inte barnen aktiviteter utanför skolan-mer tid till skolarbetet.Skolan var viktigast.

  • pyret013

    Som det ser ut idag måste högskolan anpassa sig till den alltmer lägre nivå som många grundstudenter tyvärr uppvisar.

    Högskolan är inte fri att underkänna utan får delvis ersättning utifrån hur många som klarar kurserna. Så plötsligt är det universitetes problem att få igenom studenter som varken kan förmedla sig i tal och skrift eller räkna högstadiematematik trots godkänt resultat från gymnasiet.Det har varit massor med debattinlägg om detta i media.

    Så givet att systemet fortsätter att vara som det är även på högskolenivå så behöver nog inte TS inte oroa sig.

  • BurningDiamond
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-04-06 12:49:41 följande:
    Precis så här är det redan idag, därför ökar klyftorna i skolan. Jag och min man lägger massor med tid på att hjälpa våra barn med skolarbetet, nu klarar de sig jättebra, men om vi inte haft möjlighet att hjälpa dem , då vet jag inte hur det hade gått. Själv känner jag mig dock halvt utbränd av att arbeta hela dagarna, vara lärare på kvällen och sköta hushållet på nätter och helger.
    Men vad gör din man då? Eller han är kanske inte barnens pappa.

    Håller med om att utbildningskvaliteten har sjunkit på alla nivåer i Sverige, redan på 90-talet när jag gick gymnasiet och över så var det på väg ner.
  • tvillingmammaVastmanland
    BurningDiamond skrev 2019-04-08 04:26:20 följande:

    Men vad gör din man då? Eller han är kanske inte barnens pappa.

    Håller med om att utbildningskvaliteten har sjunkit på alla nivåer i Sverige, redan på 90-talet när jag gick gymnasiet och över så var det på väg ner.


    Vi hjälps åt men vi har fullt upp ändå.
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag vill inte klaga, vi klarar oss, men jag tror det måste finnas många föräldrar som har det tuffare än oss och kanske inte klarar att undervisa barnen hemma, ifall skolan fallerar. Det skolan gör räcker ju inte. Det kanske blir som i en del andra länder, att barnen får gå i privat extraskola på eftermiddagen eller kvällen.

Svar på tråden Kommer våra barn klara skolan?