• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    jennie08 skrev 2018-09-14 22:50:07 följande:
    Åh vad skönt att ni får sova lite bättre på natten. Det gör så mycket när man får sova lite iaf.

På nätterna äter Edward bara för att äta vilket är skönt för hans storebror ville gärna ligga och gosa en timme vid bröstet vid varje amningstillfälle. Då var jag ett vrak, så jäkla trött. Men nu känner jag mig ganska pigg faktiskt. Det är skönt.

Däremot så har storasyskonen varit hemma i omgångar med förkylning, feber och sånt skit. Glad så länge jag och Edward slipper det.

Härligt när man hinner fixa med lite annat och inte bara sitter och ammar. Edward gillar inte babysittern så mycket men han kan sitta där en stund iaf. Jag märker att han vill bli underhållen mer än förut. Då ville han ju bara äta på en gång när han vaknade men nu tittar han på allt runtomkring och vill gärna att man pratar och sjunger med honom. Titta på leksaker som rör sig är en hit.
    ok det där med nätterna är olika hos oss. Ibland vaknar Milo bara 1 gång på natten o är då vaken 1-2 timmar för att sen somna om och ibland (som inatt) så kan han vakna 2 gånger per natt. Så imorse när ja gick upp var jag helt slut, medans igår var jag superpigg då han sov 7 timmar i sträck, helt otroligt. Aldrig hänt, men som sagt det är såå olika. Man vet aldrig hur natten blir här.
  • Iowhannah

Det verkar som att det var magknip som störde. Vi har kört med Minifom sedan i fredags och märkte skillnad redan dag två. Hon äter mer och sover mer än tidigare, min teori är att hon tar ikapp allt hon missade när hon hade så ont av gaser. Nu får hon ut all luft, även om en del nätter krånglar ibland, och hon är allmänt gladare och nöjdare :) Dock skippade vi att mata var tredje timme dygnet runt för det gick inte. När hon sover på natten så får man inte ens in flaskan i hennes mun, och får man det så äter hon 20-30 ml innan hon slocknar igen.

Hoppas vi får godkänt hos BVC på måndag!

• jennie08
    Iowhannah skrev 2018-09-18 08:51:16 följande:

Det verkar som att det var magknip som störde. Vi har kört med Minifom sedan i fredags och märkte skillnad redan dag två. Hon äter mer och sover mer än tidigare, min teori är att hon tar ikapp allt hon missade när hon hade så ont av gaser. Nu får hon ut all luft, även om en del nätter krånglar ibland, och hon är allmänt gladare och nöjdare :) Dock skippade vi att mata var tredje timme dygnet runt för det gick inte. När hon sover på natten så får man inte ens in flaskan i hennes mun, och får man det så äter hon 20-30 ml innan hon slocknar igen.

Skönt att hon verkar mer tillfreds och slipper ha ont. Jag hade också skippat att mata var tredje timme på natten (om det inte var akut). Jag kör på med Sempers magdroppar men borde kanske testa med minifom. Lite svårt bara när han äter så oregelbundet.
  • Kellie13
    Iowhannah skrev 2018-09-18 08:51:16 följande:

ok vi kör både minifom och sempers magdroppar o inget fungerar! Det enda som ibland fungerar e pysventilen. Längtar tills han blir 3-4 månader för det står ju överallt att magproblemen går över då.
  • Iowhannah
    Kellie13 skrev 2018-09-19 18:28:39 följande:

ok vi kör både minifom och sempers magdroppar o inget fungerar! Det enda som ibland fungerar e pysventilen. Längtar tills han blir 3-4 månader för det står ju överallt att magproblemen går över då.

Det där är nog individuellt, vår son har fortfarande känslig mage men det har blivit bättre sedan han slutade med blöjor.

Jag längtar också tills magproblemen lugnar sig, det här är ju jobbigt för alla :/
  • Iowhannah

I går blev Alice två månader och i dag har hon börjat upptäcka sina fötter :) Så himla gulligt när hon sitter och tittar intensivt på fötterna och rör på dem emellanåt <3

• Lillflickan

Magen körig här också.

Vad mysigt när det börjar hända saker! Min tjej är snart tre månader, skulle varit en idag. Jag väntar otåligt på att det ska hända något. Längtar efter första leendet. De är små så länge när de kommer tidigt.

• jennie08

Edward börjar också upptäcka saker. Dels har han upptäckt sina händer och sitter och suger och smackar hela tiden. Sen har han upptäckt att han ibland blir lämnad själv på filten/babysittern och då kan man skrika till lite argt så kommer det någon. Mycket praktiskt enligt honom. Haha Så nu är det mycket bära för själv vill han absolut inte vara.

• LissaE

Min kille fortsätter att växa, 7 1/2 v vägde han drygt 7,5kg och 63 lång. Bjässe! Hur stora är era nu? :)

Han fick rotavaccin och har varit extra ledsen över magen sen dess. BVC ville också att jag skulle utesluta mjölkprodukter under 2 veckor för att se om kräkningarna blev mindre. Sen har jag börjat med magdroppar till honom. Tycker så synd om honom när han ligger och gnäller över magen hela nätterna. Han skriker sällan över den. Han har varit lös i magen hela tiden och är fortfarande men sen vaccinet så verkar han ändå få kämpa med bajsandet mer. Typ halvt förstoppad men lös. Har era fått vaccinet? Några biverkningar?

Så jäkla surt för två nätter innan vaccinet så sov han 2.5-3 timmar mellan amningarna och nu puppar han var 30:e minut (som tröst för magen antar jag - tar inte napp).

• jennie08
    LissaE skrev 2018-09-21 10:30:21 följande:

Min kille fortsätter att växa, 7 1/2 v vägde han drygt 7,5kg och 63 lång. Bjässe! Hur stora är era nu? :)

Han fick rotavaccin och har varit extra ledsen över magen sen dess. BVC ville också att jag skulle utesluta mjölkprodukter under 2 veckor för att se om kräkningarna blev mindre. Sen har jag börjat med magdroppar till honom. Tycker så synd om honom när han ligger och gnäller över magen hela nätterna. Han skriker sällan över den. Han har varit lös i magen hela tiden och är fortfarande men sen vaccinet så verkar han ändå få kämpa med bajsandet mer. Typ halvt förstoppad men lös. Har era fått vaccinet? Några biverkningar?

Så jäkla surt för två nätter innan vaccinet så sov han 2.5-3 timmar mellan amningarna och nu puppar han var 30:e minut (som tröst för magen antar jag - tar inte napp).

Usch, stackarn. Låter jobbigt för honom. Testa med Sempers magdroppar, de fungerar bra för min son. Edward fick rotavaccinet förrra veckan men vi märkte inte av några biverkningar alls.

Min kille är också lite mer gnällig sen 2-3 dagar tillbaka och sover lite mer oroligt men jag tror att det är en utvecklingsfas. Läste att det ofta inträffar när de är 8 veckor och att de just kan bli lite gnälliga och gärna vara i famnen osv.

När vi var hos BVC sist så var Edward 7 veckor och 4 dagar och då vägde han 6,5 kg och var 61.5cm lång :)
Svar på tråden Julibebisar 2018