• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • LissaE

[quote=79191850][quote-nick]Utvandraren2 skrev 2018-11-05 15:40:55 följande:[/quote-nick]Här går underhållningskravet i perioder. Som idag, har inte fått gjort ett smack härhemma än att värma färdig matlåda till mig själv. Och frukost imorse. Jag som skulle laga mat till sambon nu när han kommer hem från jobbet. Just nu sitter hon i babysittern och leker. Men hörde en prutt, och hör att hin klämmer, så nu var min två-minuters paus slut, dags att byta blöja! (Igen, fjärde bajsblöjan idag. Hon har nog lite ont i magen idag, är nog därför hon är så mammig)[/

Fattar precis! Men vad gör ni en dag när hon behöver roas? Otto är som sagt inte nöjd längre än några minuter och tro då inte att jag får göra nåt annat dessa minuter. Ibland är jag motarbetare och kastar in en tvätt när han sitter i babysittern. Han är min chef. Den mest bestämda jag haft. Jag har dock blivit skicklig på att göra saker med en 9 kilosklump på ena armen.

• jennie08
    Iowhannah skrev 2018-11-05 15:58:42 följande:

Det här med att roa bebisen. Jag är ibland orolig över att vi gör för lite när jag har henne i sele nästan hela dagen, men samtidigt så älskar hon det och jag tycker också att det är rätt mysigt att ha henne så nära.

Vi kör på babygym, babysitter och att leka tillsammans med mamma/pappa/storebror. Sambon satte en ljusslinga i babygymmet så nu kan hon ligga där i nästan en halvtimme innan hon tröttnar. Likaså med babysittern, hon kan sitta och leka med grejerna på bågen rätt länge. Bara hon ser någon ur familjen så är hon oftast rätt nöjd :)

Jag får blland också lite dåligt samvete över att jag inte roar. Men Edward är ju oftast nöjd med att få vara med bara. Oftast ligger han i soffan och tittar på oss och äter på sina goda händer. När jag fixar tvätten eller lagar mat så sitter han i babysittern (och tittar på mig)

Så jag tänker att han inte behöver roas så mycket än. Vi brukar sjunga rätt ofta och det är så mysigt.
  • LissaE

Åh himmel stackars er utan tvättmaskin. Jag har samma bekymmer som dig, läckande blöjor. Ryggbajs varje gång. Önskar att Otto nöjde sig med att sitta med men han ska gå. Att stå still är dötrist. Han pratar hur mycket som helst och vill gärna sitta själv genom att hålla i mina fingrar då är han lycklig. Han skrattar så han kiknar när man kittlar honom eller pussas. Att ligga på mage tycker han är rätt onödigt. Dock tycker han det är sååå kul nu när han kan rulla över från rygg till mage själv (säkert för att jag hurrar så).

Alice verkar vara en soft tjej. Otto har aldrig varit nöjd längre än några minuter på samma plats förutom nu ute och gåendes i selen. Jag kan inte ens övertala honom med att chilla genom att ge honom bröstet längre. Så long gone är alla tv-serier och nyhetsmorgon.. ;)

Jag förstår inte hur man svarar i tråden. Använder citat nu men det blir ju inte rätt. Kan ni hjälpa en dummer så jag kan göra rätt? Tack!

• jennie08
    LissaE skrev 2018-11-05 16:25:49 följande:

Åh himmel stackars er utan tvättmaskin. Jag har samma bekymmer som dig, läckande blöjor. Ryggbajs varje gång. Önskar att Otto nöjde sig med att sitta med men han ska gå. Att stå still är dötrist. Han pratar hur mycket som helst och vill gärna sitta själv genom att hålla i mina fingrar då är han lycklig. Han skrattar så han kiknar när man kittlar honom eller pussas. Att ligga på mage tycker han är rätt onödigt. Dock tycker han det är sååå kul nu när han kan rulla över från rygg till mage själv (säkert för att jag hurrar så).

Alice verkar vara en soft tjej. Otto har aldrig varit nöjd längre än några minuter på samma plats förutom nu ute och gåendes i selen. Jag kan inte ens övertala honom med att chilla genom att ge honom bröstet längre. Så long gone är alla tv-serier och nyhetsmorgon.. ;)

Jag förstår inte hur man svarar i tråden. Använder citat nu men det blir ju inte rätt. Kan ni hjälpa en dummer så jag kan göra rätt? Tack!

Jag trycker bara på citera-knappen :) och skriver sen under.

Ja här är det bajs på ryggen och benen och lite överallt. Därför använder jag bara omlottbodys så jag slipper dra över bodyn över hi idet för då har vi bajs överallt. Haha

Hur gammal är Otto? Det känns som att Edward är långt ifrån att kunna rulla runt medvetet. Det har han inte ens gjort omedvetet. Hehe
  • kattnos

Oj, den här tråden har jag missat! Jag var ju också med i bf juli 2018 :) Vår son är idag tre månader, föddes den 30 juli, 14 dagar efter bf med kejsarsnitt efter ett dygn värkarbete som inleddes med vattenavgång. Ville verkligen föda vaginalt men då jag bråkade med sista cm i flera timmar var det rätt skönt när de sa att det fick bli snitt istället. Sonen låg i vidöppen bjudning och lite snett och hade därför inte roterat ned så det var helt rätt bedömning att göra snitt.

Första månaderna med första barnet vet man ju inget om vad man kan förvänta sig men vår kille har skrikit mindre och mindre i takt med att han blivit större, gissar att det är för att han ser bättre nu. Jag helammar och gör det fortfarande mer eller mindre hela dagarna, åtminstone vissa dagar. Sen sover han ganska dåligt dagtid tycker jag, som tur är sover han bra på natten även om han vaknar några gånger för att äta.

Redan vid sju veckors ålder vände han sig från rygg till mage, sen har han dock inte gjort det på flera veckor. Numera är favoritsysselsättningen att göra massa ljud! Och alla han träffar får ett stort smajl :)

BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-11-05 15:58:42 följande:

Det här med att roa bebisen. Jag är ibland orolig över att vi gör för lite när jag har henne i sele nästan hela dagen, men samtidigt så älskar hon det och jag tycker också att det är rätt mysigt att ha henne så nära.

Vi kör på babygym, babysitter och att leka tillsammans med mamma/pappa/storebror. Sambon satte en ljusslinga i babygymmet så nu kan hon ligga där i nästan en halvtimme innan hon tröttnar. Likaså med babysittern, hon kan sitta och leka med grejerna på bågen rätt länge. Bara hon ser någon ur familjen så är hon oftast rätt nöjd :)

Om hon är nöjd så tror jag absolut inte att det är några problem. De flesta bebisar vill vara nära sina föräldrar mest hela tiden :) mysigt att bära också ju, fast jag blir trött efter ett tag.. Idag handlade jag för första gången med sonen i sele, vilket var oerhört smidigt! Här kört med babyskyddet i kundvagnen innan men det tar ju rätt stor plats ;)
    BF 16/7
  • LissaE

[quote=79191980][quote-nick]jennie08 skrev 2018-11-05 16:38:44 följande:[/quote-nick]Jag trycker bara på citera-knappen :) och skriver sen under.

Ja här är det bajs på ryggen och benen och lite överallt. Därför använder jag bara omlottbodys så jag slipper dra över bodyn över hi idet för då har vi bajs överallt. Haha

Hur gammal är Otto? Det känns som att Edward är långt ifrån att kunna rulla runt medvetet. Det har han inte ens gjort omedvetet. Hehe[/

Otto är född 26/7 så typ 3 1/2 månad snart. Alltså helt medvetet är det inte (det vore en överdrift att säga)och tillbaka kommer han inte själv men han vänder oftare och oftare. Och när han hamnar på magen så sprattlar benen i försök att komma framåt. Pju tror han kommer bli en mkt aktiv liten kille :)

Själv är jag tokförtjust i onesies pga olyckorna som dagligen sker..

• Lillflickan

Det märks att min lilla klump är lite senare än era. Fyra månader nu. Hon sover mest hela tiden fortfarande. Känns oerhört lyxigt då hon faktiskt kan somna och sova själv ibland i alla fall. Det kunde sonen aldrig. Väntar bara på att den lyxen ska ska försvinna.

Hon är mest nöjd när hon är vaken och kräver inte så mycket. Är hon inte nöjd är hon hungrig, trött eller har bajsat. Hon bajsar fortfarande typ 700 gånger per dag men har kompletterat småbajsandet med att lägga till upp-på-ryggen-jättebajsar också. Så bajsfest och dyrt blöjkonto hos oss.

Största nöjet är att titta på, pilla på och suga på sina händer. Jag vaknar av att det slurpar högljutt på natten. Då är hon hungrig. Skönt ändå att hon inte skriker utan visar hunger på andra sätt. Saker är hon helt ointresserad av men kan ligga i gymmet och prata med sig själv i spegeln och mobilen som snurrar över skötbordet är ofantligt rolig tills hon helt plötsligt får för mycket och börjar stortjuta och behöver sova.

Så avundsjuk på det där badkaret. Saknar mitt badrum :(

• Utvandraren2

Idag vände hon sig på mage själv!!! Jag värmde mat och hade ryggen till babygymet, när jag tittade till henne låg hon på armbågarna som inget hade hänt!! Hon har ju varit på gång en stund, men har alltid behövt en liten putt.

Som om inte det var nog, så tog hon nappen när jag höll i den och stoppade in den i sin egen mun!! Hon fick prova många gånger, men tillslut gick det! Hon gjorde det fem gånger!

:O

Idag blev det tillslut fem bajsblöjor och en grinig bebis. Hon hade nog lite ont i magen. Jag kom på att jag åt ju en ny maträtt igår. Så ska inte äta den mer. Blev lite gasig i magen själv av den :S

Det blev sent i säng för både bebis och morsan idag, hon somnade halv tio. Men nu har jag både fått handlat och städat. Tack och lov för att affären är öppen till 23!

• Kellie13
    LissaE skrev 2018-11-05 15:29:21 följande:

Hej! Skönt att läsa att vi sliter med ungefär samma saker :) Otto vägde vid 3 månader 8850 g och 65.5 cm. Han är en rejäl kille. Ska hälsa honom att vissa bebisar bara bajsar en gång i veckan för han sliter med bajs iaf 3 ggr/dag. Och ammar hela nätterna. Kanske sover han 3 timmar en gång per natt utan att ha bröstet. Sen ligger han och snuttar. Tack och lov sover jag ändå och är relativt pigg. Vi har kämpat med sjalar och selar för att kunna göra något vettigt på dagarna, nu äntligen acceptera han dem ute iaf. Vi bytte till en up&go-blöja och då funkar det fint. Så vi är ute och går en hel del (han gillar inte när man står still). Och när han sover så kan jag fixa hela stallet. Jag har haft lite jobbigt med just det, totalt oflexibibelt. Otto hatar att åka bil och att gå i butiker. Då skriker han mest hela tiden. Sen kräver han ständig underhållning så vi cirkulerar vid olika ?stationer? med ca stopp på ungefär 7 minuter ex babygymmet, babysittern, bok, jollra i badrummet. Jag bär min lille klump mest hela dagarna. Han somnar 18-18.30 och vill upp 05-05.30 sen somnar han igen vid 7. Jag brukar lägga mig astidigt så jag får lite sammanhängande sömn innan puppandet börjar.

Jag försöker verkligen ta tillvara på allt men inte njuter jag hela dagarna som folk tycks tro att man ska göra, älskar ni den här tiden? Första barnet så jag vet ju egentligen inte vad som väntar men kanske att pappan blir lite mer accepterad så jag kan rida utan att ha mobilen på högsta volym och vara orolig att behöva skynda hem. Just nu är jag såååå överdrivet lycklig över att han vill vara i selarna så jag kan greja i stallet och röra på mig. Berätta gärna vad ni roar era bebisar med om dagarna, kanske kan vi lägga till en station i vårt program :) ;)

Nä jag kan inte påstå att man njuter jämt och ständigt men det e verkligen ett big no no om man INTE njuter av att vara hemma. Asså det e typ tabu att säga att man inte tycker om det men jag kan säga att jag inte gör det. Är så trött på att just gå upp på nätterna och att ALLTID va trött. Folk säger typ "ta vara på den här tiden" men som sagt så kan ja inte säga att ja tycker det e mysigt alla gånger. O nu kämpar han med gaser o inte kunna bajsa så han är spattig o kan inte slappna av så igår var han vaken från kl 1 på natten o jag hoppas verkligen inte att det blir samma sak inatt igen för då kommer ja fan inte orka. Det jag gör på dagarna är att åka hem till min mamma som gått i pension så tack o lov att jag har henne och kan åka dit annars hade jag inte pallat att vara mammaledig! Med min dotter så fick min sambo ta över o vara hemma från att hon va 4.5 månad för jag blev så deprimerad av att inte umgås med nån.
Svar på tråden Julibebisar 2018