• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Akira Öken
    Wishful skrev 2019-01-11 21:12:19 följande:
    Vi gjorde också KUB. Det låter bra med en med erfarenhet av IVF. Jag är nöjd med den barnmorska jag går hos. Har iofs bara träffat henne en gång än så länge men hon verkar bra. Ultraljudet görs av en ultraljudsbarnmorska. Jag gör ultraljuden hos en annan barnmorska och på en annan mottagning men de delar lokaler med MVC så det är på samma ställe.
    Gissar att KUB-testet visade låg sannolikhet? Har funderat lite fram och tillbaka om att kanske göra NIPT istället, även om vi kanske får bekosta det själva.
  • Wonderfluff
    LLW skrev 2019-01-12 15:10:00 följande:

Ja verkligen extra! Ibland känns det som att man skulle kunna styra behandlingen bättre själv, vi känner ju våra kroppar betydligt mycket bättre än vad läkarna gör. Eller iallafall att de borde lyssna på oss mycket mer, de flesta av oss är ju faktiskt ordentligt insatta.

Hur går ni vidare?

Väldigt sant. Jag känner min kropp väldigt väl och det känns som jag redan visste innan att det skulle bli såhär. Fördelen nu är väl att de lär lyssna nästa gång och anpassa efter att jag alltid ägglossar snabbt och lätt.
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2019-01-12 15:31:55 följande:

Näää! Fy vad tråkigt! Och jag får jättedåligt samvete för att jag rådde dig att följa kliniken rekommendationer! :( Vad ledsen jag blir för din skull. Kunde de se att du hade ägglossat, att det fanns vätska eller så? Stor kram

Du ska väl inte ha dåligt samvete, du har ju rätt i att kliniken borde ha koll, det var så jag till slut valde att tänka oxå. De såg lite vätska tydligen. Nu undrar jag hur länge man kan se vätska efter ägglossning. Några spår av folliklar fanns inte vad jag kunde se på skärmen. Sjuksköterskans teori är att det ägglossade igår, men jag hade ägglossningskänsla i förrgår, alltså redan innan ovitrelle. Vet inte vad jag ska tro, därav intressant att veta hur länge man kan se vätska efter ÄL. Jag gjorde insemination istället nämligen, för de menade att det är ju ägg därinne nu. Men om jag hade ÄL i förrgår kan det ju knappast ha varit några levande ägg kvar? Sjukskötersksn sa då att ?jodå vi inseminerar ibland upp till tre dagar efter ÄL?. Det stämmer ju inte alls med infon jag har att ägget lever 12-24 timmar?? Hur som, nu ska jag köra lutinus i två veckor. Hoppas innerligt att ÄL var igår kväll och att äggen levde vid inseminationen, då finns det chans än.
  • Wonderfluff
    Elcca skrev 2019-01-12 18:21:53 följande:

Åh vad jag är ledsen för din skull! Man blir så matt av allt som ska behöva gå igenom. Vad sa kliniken? Detta kan väl ändå inte räknas som en behandling, utan du borde få en extra gång utan extra kostnad?

Stor kram till dig!!

Tack! De sa att 9 av 10 patienter oroar sig i onödan om ÄL men att de nu lärt sig att de ska lyssna på mig. Det blev avbruten behandling = 5000 DKR, plus 3800 DKR för insemination som jag ville göra istället när jag ändå var där. Om jag använder samma klinik igen ska jag definitivt se till att få reducerat pris nästa gång, vilket jag tror de kommer gå med på.
  • My102
    Wonderfluff skrev 2019-01-12 11:43:17 följande:

Jaha allihopa! Då hade båda stora äggblåsorna såklart poppat redan på äggplocket idag.

Nej fy fan vad jag lider med dig! :( styrkekramar!

Ägglossade du trots oralgutran? Eller fick du inte orgalutran?
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 19:13:46 följande:

Nej fy fan vad jag lider med dig! :( styrkekramar!

Ägglossade du trots oralgutran? Eller fick du inte orgalutran?

Ja! Tog orgalutran i hela 6 dagar. Min kropp verkar köra sitt eget race oavsett sprutorna, cykeln såg ut ungefär som en naturlig cykel hade gjort kan man säga. Jag ägglossar varje cykel, ofta på CD 11-13, så alltid snabbt. Och oftast 1-2 folliklar. Sedan 15 dagars lutealfas. Så för mig känns det som IVF snarare förstör än hjälper :(.
  • My102
    Wonderfluff skrev 2019-01-12 19:42:41 följande:

Ja! Tog orgalutran i hela 6 dagar. Min kropp verkar köra sitt eget race oavsett sprutorna, cykeln såg ut ungefär som en naturlig cykel hade gjort kan man säga. Jag ägglossar varje cykel, ofta på CD 11-13, så alltid snabbt. Och oftast 1-2 folliklar. Sedan 15 dagars lutealfas. Så för mig känns det som IVF snarare förstör än hjälper :(.[/quote

[quote=79356713][quote-nick]Wonderfluff skrev 2019-01-12 19:42:41 följande:[/quote-nick]Ja! Tog orgalutran i hela 6 dagar. Min kropp verkar köra sitt eget race oavsett sprutorna, cykeln såg ut ungefär som en naturlig cykel hade gjort kan man säga. Jag ägglossar varje cykel, ofta på CD 11-13, så alltid snabbt. Och oftast 1-2 folliklar. Sedan 15 dagars lutealfas. Så för mig känns det som IVF snarare förstör än hjälper :(.

Men vad fan då :(

Tar du letrozol innan sprutor? Jag har upptäkt, kanske inte så konstigt, att jag kan reglera när jag får ÄL beroende på vilken dag jag börjar med letrozol, kliniken menar att kroppen kan bete sig olika, olika cyklar men som sagt, man känner ju sin kropp.
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 21:37:01 följande:

Men vad fan då :(

Tar du letrozol innan sprutor? Jag har upptäkt, kanske inte så konstigt, att jag kan reglera när jag får ÄL beroende på vilken dag jag börjar med letrozol, kliniken menar att kroppen kan bete sig olika, olika cyklar men som sagt, man känner ju sin kropp.

Nej ingen letrozol eller nedreglering, endast korta protokollet med gonal-f. Kanske det som är problemet, mina egna hormoner stör kanske.
  • My102
    Wonderfluff skrev 2019-01-12 21:53:49 följande:

Nej ingen letrozol eller nedreglering, endast korta protokollet med gonal-f. Kanske det som är problemet, mina egna hormoner stör kanske.

Jag har oregelbunden cykel (28-35 dagar inte så farligt egentligen) och får ibland inte utslag på ÄL stickor, även om alla prover såg bra ut och att jag rent teoretiskt utifrån alla prover får normal ÄL så är det nåt där som inte stämmer.

Jag körde också korta protokollet men tog ändå letrozl för att kontrollera att ÄL faktiskt skulle bli av i rätt tid (inte dag 22 tex), tillsammans med slemhinnan osv.

Hoppas läkarna tar åt sig och lyssnar nu! Och att du får rätt hjälp
  • Wonderfluff
    My102 skrev 2019-01-12 22:17:58 följande:

Jag har oregelbunden cykel (28-35 dagar inte så farligt egentligen) och får ibland inte utslag på ÄL stickor, även om alla prover såg bra ut och att jag rent teoretiskt utifrån alla prover får normal ÄL så är det nåt där som inte stämmer.

Jag körde också korta protokollet men tog ändå letrozl för att kontrollera att ÄL faktiskt skulle bli av i rätt tid (inte dag 22 tex), tillsammans med slemhinnan osv.

Hoppas läkarna tar åt sig och lyssnar nu! Och att du får rätt hjälp

Får man fråga hur du tog letrozol? Innan du började stimulering eller samtidigt? Hur mycket och länge?
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018