• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Wonderfluff
    Percafluviatilis skrev 2019-01-09 07:09:45 följande:

Man gör det som känns bäst! Håller tummarna för de två blåsor du har.

Jag menar inte att de stängt av helt utan att de liksom gått i dvala pga stress. Kan inte låta bli att tänka på att den extrema stress jag upplever ju måste påverka äggstockarna om det påverkar resten av kroppen.

Det som händer vid stress är att kroppen bla producerar kortisol. Kortisol hämmar FSH och Progesteron, vilket i sin tur påverkar äggstockarna.
  • Raggie
    Elcca skrev 2019-01-09 20:25:41 följande:

Jag var jättenervös. Speciellt andra gången jag gjorde det, då jag hade en väldigt jobbigt första plock. Men jag bad om lugnande innan plocket och det gjorde det hela mycket bättre. Andra plocket var en helt annan upplevelse! :) Så är du nervös tycker jag absolut du ska be om lugnande! Ett tips är också att inte förutsätta att äggplocket ska göra ont, för det är såååå indivudellt. Utan bara ta det som det kommer och som sagt ta emot lugnande och smärtlindring som erbjuds! Kommer gå bra!

Har du något planerat plock?

okej. Ja precis.. inget planerat plock än. Ska in på första besöket inför ivf nästa vecka. Några tips inför kommande besök ?
  • Wishful
    Akira Öken skrev 2019-01-09 19:06:45 följande:

Tack så mycket! Kan inte riktigt fatta (ändå) att den där lilla faktiskt lever i min mage! Liite, mer verkligt, men ändå overkligt.

Vad spännande! Hur långtid tar det innan man får svar på KUB och vilken vecka gör man det i? Det tidiga ultraljudet, var det på kliniken?

Nej jag förstår dig. Kändes lite mer verkligt men ändå overkligt för mig med. Kom inga tårar från mig vid det tidiga ultraljudet. Jag kunde liksom inte riktigt tro på det trots att jag såg det lilla pyret där på skärmen.

Blodprovet kan man ta när man passerat vecka 9. Jag fick ett datum från barnmorskan när jag tidigast kunde ta blodprovet. Sedan har jag för mig att hon sa att det tog en vecka att analysera blodprovet. Är blodprovet färdiganalyserat när du sedan gör ultraljudet får du svaret då på en gång. Ja det tidiga ultraljudet ( 8+5) var på kliniken.

När har du tid för inskrivning på MVC?
  • Sasso122
    Akira Öken skrev 2019-01-09 19:20:43 följande:
    Tack! Ja, tårarna rann på oss båda. Nu händer det inte så mycket. Förhoppningsvis fortsätter den växa och leva och sen har jag bokat det första besöket hos mödravården om cirka två veckor.

Härligt! Så då har du tagit första sprutan nu? =) Säkert kommer ilskan att lägga sig snart.
    Förstår verkligen det. Vilken lycka!! :)

Ja, nu är första sprutorna tagna, vi tar två olika varje dag. Känns skönt att vara igång på riktigt nu. VUL inbokat 16/1 och hoppas innerligt på bra resultat då :)
    Förhoppningsvis lägger sig både huvudvärken och mina humörsvängningar. 
    Känner du av några humörsvängningar nu som gravid? 
  • Akira Öken
    Etta skrev 2019-01-09 19:45:59 följande:

Så härligt att allt såg bra ut Akira! :)

Elcca, jag har gjort lite olika, föredrar nog också att testa innan mensen kommer, då har man mer kontroll och kan välja, såå jobbigt att få mens på jobbet som jag också varit med om. Det negativa med att testa tidigt är väl om det är kemisk graviditet som jag haft, då fick jag en av gångerna relativt starkt plus dag 10 och sen knappt synbart på testdagen. Hade jag enbart testat på testdagen så hade jag nog fattat det var för svagt. Fast jag vet inte, man blir ju så ledsen och besviken hur man än gör... Håller alla tummar att det är din tur nu!

Ja, jättehärligt!
  • My102

Idag kom mensen och PMSen är som bortblåst, otroligt skönt!

Jag har däremot noll lust att tänka på att stimulera denna cykel och göra återföring :(. Jag känner att sambon definitivt inte är redo för det.

Börjar känna att jag kan se lite framåt igen och planera in roligare saker utan att tänka på nästa tripp till Falun. Tänka på sånt som inte har fått plats innan. Små saker egentligen men ändå upplyftande att dom små

Sakerna gör mig glad, som att göra ?vår? i hemmet och införskaffa lite nya grejer nu när julen ska ut. Det lilla kan göra mycket.

• Akira Öken
    jaktenpaflow skrev 2019-01-09 19:36:57 följande:

Ja de första veckorna är ju de absolut segaste... Det är ju rätt trist väder ute nu så man är ju trött även om man inte är gravid haha:) Jo kag mår bra, ömma bröst fortfarande, växtvärk i magen, könslig för lukter och börjar få foglossning:/ Börjar även känna mig tung och otymplig( redan?!)... Hoppas vi fortsätter följas åt i en gravidtråd:))

Vilken vecka är du i nu?

Följer er och kommer över när jag känner mig mogen. :)
  • Akira Öken
    Wishful skrev 2019-01-09 21:20:06 följande:

Nej jag förstår dig. Kändes lite mer verkligt men ändå overkligt för mig med. Kom inga tårar från mig vid det tidiga ultraljudet. Jag kunde liksom inte riktigt tro på det trots att jag såg det lilla pyret där på skärmen.

Blodprovet kan man ta när man passerat vecka 9. Jag fick ett datum från barnmorskan när jag tidigast kunde ta blodprovet. Sedan har jag för mig att hon sa att det tog en vecka att analysera blodprovet. Är blodprovet färdiganalyserat när du sedan gör ultraljudet får du svaret då på en gång. Ja det tidiga ultraljudet ( 8+5) var på kliniken.

När har du tid för inskrivning på MVC?

Ah, tack för svar! Jag ska dit första gången 25 januari, då borde jag vara i vecka 11.
  • Akira Öken
    Sasso122 skrev 2019-01-09 22:44:18 följande:

Förstår verkligen det. Vilken lycka!! :)

Ja, nu är första sprutorna tagna, vi tar två olika varje dag. Känns skönt att vara igång på riktigt nu. VUL inbokat 16/1 och hoppas innerligt på bra resultat då :)

Förhoppningsvis lägger sig både huvudvärken och mina humörsvängningar. 

Känner du av några humörsvängningar nu som gravid? 

Skönt! Alltså, jag är ju lite som ett tivoli (gällande humöret) även i vanliga fall, så humöret är lite upp och ner. Dock inte så mycket värre än vanligt tycker jag. Både min man och jag är rätt vana och kan (oftast) hantera det på ett bra sätt.
  • Percafluviatilis
    Wonderfluff skrev 2019-01-09 20:34:01 följande:

Det som händer vid stress är att kroppen bla producerar kortisol. Kortisol hämmar FSH och Progesteron, vilket i sin tur påverkar äggstockarna.

Precis :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018