• Anonym (Reina)

    Att älska någon utan att vilja leva familjeliv... del 2

    För 1,5 år sedan skrev jag denna tråden: www.familjeliv.se/forum/thread/77229876-att-alska-nagon-som-har-barn-utan-att-vilja-leva-familjeliv

    Då hamnade fokuset på just hur vi skulle hantera att Micke inte ville ha med mitt barn när vi träffar vänner. Som många påpekade hade vi då bara varit tillsammans i 5 månader och jag fick rådet att ge det tid, vilket jag gjorde och det behövdes inte mycket för att han skulle börja vara okej med att barnet följde med och det har gått jättebra. 

    Vi har nu varit tillsammans i 2 år och vårt förhållande är underbart. Han och jag är som gjorda för varandra, vi älskar varandra lika mycket, om inte mer än vi gjorde då och Micke och barnet har kommit varandra väldigt nära och i grund och botten känns det, i alla fall för mig, som att vi är en självklar familj och jag känner att allt borde vara perfekt. Men det är det inte. 

    Problemet är att Micke fortfarande känner en motvilja att leva familjeliv. Vi har inte flyttat ihop men vi båda vill det egentligen. Vi har haft många långa diskussioner kring detta och jag har haft väldigt svårt att förstå vad det egentligen handlar om. Under en konversation vi hade strax före vår 2-årsdag klickade det och så fort jag förstod detta kändes allt hopplöst. Jag kan inte tala för honom, men det här är vad jag har förstått utifrån hans beskrivningar. 

    I grund och botten handlar det om en uppfattning han har om att så fort vi flyttar ihop kommer han bli tvungen, eller snarare vill han ta ett större ansvar som förälder till mitt barn. Jag, för min del, är väldigt öppen när det kommer till deras relation och jag har varit tydlig från början om att jag aldrig har varit ute efter att skaffa en extraförälder åt mitt barn, utan jag är med honom för att jag älskar honom och det enda jag kräver är att han och barnet ska ha en ömsesidig respekt gentemot varandra och även respektera att de behöver dela med sig av mig så att alla får tillräckligt med egentid. De delarna har aldrig varit ett problem och det som har hänt är att Micke och barnet verkligen bryr sig om varandra och båda har uttryckt att de älskar varandra. Det är väldigt fint och jag blir så lycklig av att se de två personerna som jag älskar mest i denna världen komma så bra överens <3 

    Det handlar alltså inte om att jag har några krav om att han ska ta ansvar som han inte är redo för, utan kraven kommer från honom själv, från en uppfattning som han menar kommer från hans kultur där man, när man gifter sig (/flyttar ihop) med någon som har barn sedan innan, "gifter sig" med hela familjen och därmed tar det ansvar som förväntas (av omgivningen eller nåt). Jag har påpekat att de kraven inte stämmer överens med hur jag ser på det och jag anser väl att det borde räcka för att han ska kunna släppa de kraven, och vill han ta mer ansvar så är jag även öppen för det. Men han säger att oavsett så är han inte redo att leva med oss som en familj.

    Jag vet inte alls om jag är tydlig, men undrar ni något så får ni fråga. Detta är alltså något som han/vi har kämpat med i 2 år och vi känner väl lite att vi har inte jättebråttom att flytta ihop även om det är något som båda vill i förhållandet. Men med tanke på att det nu har gått 2 år och allt annat som jag har trott har varit problemet tidigare har löst sig och känslan ändå består hos honom har vi hamnat i någon form av crossroad där vi känner att vi behöver ta ett beslut för om vi borde satsa mer på förhållandet eller inte. För han säger ju även att han inte vet när eller ens om han kommer känna sig redo att bo med oss någonsin. 

    Det känns så ofattbart att det har kommit till detta, för allt annat är verkligen så perfekt som man bara kan föreställa sig så det känns inte rätt att avsluta förhållandet, men jag vill inte heller att han ska gå runt och känna obehag eller utveckla ångest pga detta. 

    Är det någon som har varit i hans sits, och har det löst sig? Hur?


    Vad tycker ni att vi borde göra? Jag vill verkligen inte att vårt förhållande ska ta slut pga detta...

  • Svar på tråden Att älska någon utan att vilja leva familjeliv... del 2
  • Anonym (t))

    Har ni inte pratat om att skaffa gemensamma barn?

    Han verkar vara ganska omogen. Vilken kultur kommer han ifrån?

  • Anonym (S)

    Varför vill han inte leva familjeliv? Vill han inte det just nu eller har han uppfattningen att han aldrig kommer vilja det? Har svårt att förstå vad hans problem är eftersom han och ditt barn verkar fungera jättebra ihop, och du har sagt att han inte kommer bli tvingad till någonting.

  • Meriall

    Är det så att han inte vill ha en papparoll till ditt barn du har från tidigare relation eller vill han inte heller ha egna barn någonsin? Jag tänker att det gör ganska stor skillnad. Hur gammalt är barnet?

    Sedan förstår jag honom. Jag är inte från någon annan kultur men håller helt med hur han ser på saken, om barnet är litet.

  • Anonym (w)

    Av det man hört och läst, bla här på familjeliv så är det ju enorma slitningar i en styvfamilj.
    Jag har läst om en del par som varit medvetna om detta och därför inte flyttar ihop utan prioriterar sin parrelation. De har kvalitetstid tillsammans.

  • Anonym (eee)

    Det är ändå så TS, att bor man tillsammans så är det oerhört svårt att undvika att ta mer ansvar, man blir inblandad i matlagning, tvätt, städ, packa gympapåsar, passa tider osv, på ett annat sätt än han blir nu. Så är det bara. Att bo i samma hus men ändå hålla väldigt strikt på "dina och mina barn" osv, det är ganska svårt och skapar en stämning som kanske inte är lika fin som den ni har idag. 
    Jag tror att han förstår det här så även om du bedyrar hur du tänker så förstår han at det blir svårt att inte glida in i mer ansvar ändå. 

    Jag bor i en bonusfamikj där vi båda har barn sedan innan. Här ser i hela gänget som "våra" barn och vi kan hämta/lämna den andras barn vid behov osv. Även om man alltid har huvudansvaret för sina egna (tex med ekonomin) så i det praktiska är vi som vilken familj som helst. Det funkar superbra och ger en avslappnad känsla. både för oss och barnen. 

  • Anonym (H)
    Anonym (eee) skrev 2018-07-27 15:41:44 följande:
    Det är ändå så TS, att bor man tillsammans så är det oerhört svårt att undvika att ta mer ansvar, man blir inblandad i matlagning, tvätt, städ, packa gympapåsar, passa tider osv, på ett annat sätt än han blir nu. Så är det bara. Att bo i samma hus men ändå hålla väldigt strikt på "dina och mina barn" osv, det är ganska svårt och skapar en stämning som kanske inte är lika fin som den ni har idag. 
    Jag tror att han förstår det här så även om du bedyrar hur du tänker så förstår han at det blir svårt att inte glida in i mer ansvar ändå. 

    Jag bor i en bonusfamikj där vi båda har barn sedan innan. Här ser i hela gänget som "våra" barn och vi kan hämta/lämna den andras barn vid behov osv. Även om man alltid har huvudansvaret för sina egna (tex med ekonomin) så i det praktiska är vi som vilken familj som helst. Det funkar superbra och ger en avslappnad känsla. både för oss och barnen. 
    Väl talat
  • Anonym (Reina)

    Hej, tack för era tankar. Jag börjar med att svara på lite frågor.


    Anonym (t)) skrev 2018-07-27 10:00:06 följande:

    Har ni inte pratat om att skaffa gemensamma barn?

    Han verkar vara ganska omogen. Vilken kultur kommer han ifrån?


    Vi har pratat om att skaffa barn tillsammans, det är något som båda vill men inte än på några år. Han är 24 år, jag tycker inte att han är omogen för sin ålder, men jag skaffade barn tidigt. Jag lämnar din sista fråga obesvarad i nuläget för att undvika rasism i tråden, det är ändå inte huvudsaken i vårt grundproblem.
    Anonym (S) skrev 2018-07-27 10:18:05 följande:

    Varför vill han inte leva familjeliv? Vill han inte det just nu eller har han uppfattningen att han aldrig kommer vilja det? Har svårt att förstå vad hans problem är eftersom han och ditt barn verkar fungera jättebra ihop, och du har sagt att han inte kommer bli tvingad till någonting.


    Han vill inte leva familjeliv för att han inte känner sig redo för att ta det ansvaret som kommer med. Han vill inte det just nu, men han vet inte heller när han kommer vilja det. Han tänker att det skulle kännas lättare om han var i alla fall över 30, men om han känner att han vill det tidigare är ju inte något som vi kan veta nu. Det kanske ändras innan dess liksom... Ja, jag känner lite som du, jag har väldigt svårt att förstå, men sen är jag inte den bästa på att tänka logiskt utan tänker mest med hjärtat och med tanke på att vi alla trivs så bra ihop så ser allt så enkelt ut i mitt huvud. 
    Meriall skrev 2018-07-27 10:33:25 följande:

    Är det så att han inte vill ha en papparoll till ditt barn du har från tidigare relation eller vill han inte heller ha egna barn någonsin? Jag tänker att det gör ganska stor skillnad. Hur gammalt är barnet?

    Sedan förstår jag honom. Jag är inte från någon annan kultur men håller helt med hur han ser på saken, om barnet är litet.


    Alltså det är ju inte så att han inte vill ha en papparoll, utan han säger att han vill det men att han inte känner sig redo för det. Jag vet, det låter komplicerat och jag kan inte själv sätta mig in i hur det känns så det är svårt att förklara.. Han vill ha egna barn i framtiden. Barnet är nu 8 år.
    Vill du berätta lite mer hur du tänker med tanke på att du säger att du förstår honom? Vad hade gjort det lättare för dig om du var i samma sits?
    Anonym (w) skrev 2018-07-27 15:36:16 följande:

    Av det man hört och läst, bla här på familjeliv så är det ju enorma slitningar i en styvfamilj.
    Jag har läst om en del par som varit medvetna om detta och därför inte flyttar ihop utan prioriterar sin parrelation. De har kvalitetstid tillsammans.


    Ja, jag har hört om många familjer där det är mycket komplicerat, men också en hel del där allt flyter på bra :) Med oss så är allt väldigt fint för det allra mesta, och mitt barn har ingen kontakt med sin pappa så där finns inte heller så stora möjligheter till konflikter som det kan vara hos andra familjer där exen är inblandade. Vi har alltså inte bråttom med att flytta ihop utan tar gärna vår tid och så, men med tanke på att vårt förhållande är så himla bra så har väl båda börjat känna att det är något vi vill, och även barnet har börjat prata lite smått om "när vi bor med Micke". Det måste alltså inte hända nu, men vi tänker väl lite att det känns dumt att fortsätta satsa på förhållandet om han hela tiden kommer gå och må dåligt över att han känner som han gör. 
  • Anonym (Reina)
    Anonym (eee) skrev 2018-07-27 15:41:44 följande:

    Det är ändå så TS, att bor man tillsammans så är det oerhört svårt att undvika att ta mer ansvar, man blir inblandad i matlagning, tvätt, städ, packa gympapåsar, passa tider osv, på ett annat sätt än han blir nu. Så är det bara. Att bo i samma hus men ändå hålla väldigt strikt på "dina och mina barn" osv, det är ganska svårt och skapar en stämning som kanske inte är lika fin som den ni har idag. 
    Jag tror att han förstår det här så även om du bedyrar hur du tänker så förstår han at det blir svårt att inte glida in i mer ansvar ändå. 

    Jag bor i en bonusfamikj där vi båda har barn sedan innan. Här ser i hela gänget som "våra" barn och vi kan hämta/lämna den andras barn vid behov osv. Även om man alltid har huvudansvaret för sina egna (tex med ekonomin) så i det praktiska är vi som vilken familj som helst. Det funkar superbra och ger en avslappnad känsla. både för oss och barnen. 


    Hej eee, du har såklart helt rätt i det du skriver. Tack för att du hjälpte mig att se problemet lite mer konkret. Har du några tankar på hur man skulle kunna hantera det så det ändå känns okej för båda? Vi kommer ändå inte flytta ihop inom ett år, men när det väl blir dags skulle vi vilja hitta något bra sätt att hantera det på så att alla är nöjda liksom. Jag vill inte att han tar mer ansvar än han är bekväm med, och jag vill inte att han ska gå runt och tycka att han behöver göra mer än han faktiskt behöver... det är en svår balansgång... eller är våra enda alternativ att aldrig flytta ihop (eller förrän han är redo att ta fullt ansvar..) eller göra slut? :/
  • Anonym (t))

    Är han bara 24 år så förstår jag honom, att han inte vill leva familjeliv och ta ansvar för ditt barn.

  • Anonym (Reina)
    Anonym (t)) skrev 2018-07-27 19:53:45 följande:

    Är han bara 24 år så förstår jag honom, att han inte vill leva familjeliv och ta ansvar för ditt barn.


    Jag förstår honom också när det kommer till det, men jag har ju inte heller tyckt att han behöver ta ansvar för mitt barn så därför går det inte riktigt ihop för mig. Har du kanske något tips på hur man kan lösa situationen? Oskyldig
Svar på tråden Att älska någon utan att vilja leva familjeliv... del 2