• Vattenpuss1986

Tidigt vul - neg info

Hej!

Jag var på mitt första vul idag efter att ha plussat förra veckan. Anledningen för att vi bokade vul var för att jag dagen efter plus(fredag 20/7) fick rosa flytningar en dag och ville se att allt är OK.

Jag har PCOS och väldigt oregelbunden mens ? samt aldrig kortare än 35 dagars cykel, men min senaste mens första dag var 5/6 så är beräknad att vara i vecka 8 men är mycket tveksam till detta.

Inne på vul så säger läkaren att det finns en graviditet i livmodern men att den är oroväckande liten.

Sedan säger han:

Så antingen är barnet sjukt och det var därför du fick blödningen eller så är graviditeten inte så långt gången som du trodde. Och jag tror inte det är det senare alternativet!

På riktigt han sa så! Med så otrevlig och arrogant ton som han fortsatte ha resten av samtalet.

HUR kan man göra den ?diagnosen? utan ett fullständigt informationsunderlag? Det enda han visste var storleken på ?bebisen? och att första dagen i min senaste mens var 5/6.

Till exempel gjorde jag två neg test för två veckor sedan (early detection-test dessutom). Det talar ju för att graviditeten inte är så långt gången? Plus PCOS och oregelbunden mens. Men inget av detta hann jag berätta för så fort jag ville säga något sa han bara att det är ?onödigt att spekulera?. Alltså vi pratar ändå relevant info?

Ska tillbaka dit om en vecka och jag känner mig så hämndlysten typ. Jag och lilla grynet där inne ska visa honom att han hade fel!

• Svar på tråden Tidigt vul - neg info
  • Vattenpuss1986

Jag går privat så det är lite upp till mig kan man säga när jag vill. Jag sa bara till min bm att jag var lite orolig och hon skrev en remiss till mig enbart baserat på det.

• Långbenopluto
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-27 12:29:51 följande:
    Jag går privat så det är lite upp till mig kan man säga när jag vill. Jag sa bara till min bm att jag var lite orolig och hon skrev en remiss till mig enbart baserat på det.
    Ok, men så tidigt i graviditeten så är det näst intill omöjligt att se något, så du ska inte lägga din oro på sånt sätt på läkaren.
  • Vattenpuss1986

Fast om du läser mitt inlägg så handlar det inte om min oro. Jag är förstföderska och tycker faktiskt det mesta känns frid och fröjd angående detta men klart lite känns nytt och lite läskigt
    .
    Sen trodde jag faktiskt att alla gjorde tidigt vul - att det var nåt man i princip alltid fick om man var förstföderska och var lite normalt orolig sådär som alla är i början.

Läkaren sa att han trodde att mitt barn är sjukt. Och han var väldigt otrevlig när han sa detta. Jag försökte upplysa honom om att jag förmodligen inte är så långt gången som han tror (vilket han kom fram till genom att räkna och utgå ifrån att jag har regelbunden mens och 28 dagars cykel) eftersom jag har väldigt oregelbunden mens. Och det ville han inte lyssna på utan tyckte typ jag ska utgå ifrån att barnet är dåligt.

Tycker bara att en läkare ska ta det lite lugnt med att ge sådana diagnoser utan att ens fråga om jag har regelbunden mens?

• annabellelee

Som du själv konstaterar är det för tidigt att säga något än, så vänta innan du börjar oroa dig. Läkaren kanske inte visste att du har pcos?

• Bunny on speed

Vi hade senaste mens samtidigt då.

Man får sällan tidigt ul om det inte är något speciellt (dock tycks halva familjeliv åka till akuten och kräva det vid minsta flytning). Jobbigt med detta besked du fick och man önskar vårdpersonalen kunde vara mer empatisk. Jag upplevde min barnmorska som väldigt ointresserad vilket kändes trist.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Längtar88
    Vattenpuss1986 skrev 2018-07-27 13:07:07 följande:

Fast om du läser mitt inlägg så handlar det inte om min oro. Jag är förstföderska och tycker faktiskt det mesta känns frid och fröjd angående detta men klart lite känns nytt och lite läskigt

.

Sen trodde jag faktiskt att alla gjorde tidigt vul - att det var nåt man i princip alltid fick om man var förstföderska och var lite normalt orolig sådär som alla är i början.

Läkaren sa att han trodde att mitt barn är sjukt. Och han var väldigt otrevlig när han sa detta. Jag försökte upplysa honom om att jag förmodligen inte är så långt gången som han tror (vilket han kom fram till genom att räkna och utgå ifrån att jag har regelbunden mens och 28 dagars cykel) eftersom jag har väldigt oregelbunden mens. Och det ville han inte lyssna på utan tyckte typ jag ska utgå ifrån att barnet är dåligt.

Tycker bara att en läkare ska ta det lite lugnt med att ge sådana diagnoser utan att ens fråga om jag har regelbunden mens?

Jag förstår din frustration och besvikelse, vanligt att få arrogant bemötande tyvärr. Speciellt när en inte följer "mallen".

Sa läkaren längden på fostret? Eller hur långt gånget det såg ut att vara? Vilken vecka räknade läkaren ut att du "borde" vara i, vilken vecka säger bm och vilken vecka räknar du baserat på din längsta normala cykel?

Vad är de för oro du känner? Var de nervositet pga blodet den gången eller en magkänsla du ville tysta?
  • Deeelicious

Men fy så otrevligt bemötande! Tycker att du ska anmäla honom!

Har förresten själv samma problem som du, sista mens 5/6 men inne hos läkaren i tisdags såg hon en graviditet i v.5 ungefär... är jätteorolig då jag brukar ha regelbunden mens. Åkte in pga bruna flytningar... återbesök om en vecka

• Vattenpuss1986

Jag hade inskrivning i förrgår och då pratade vi om min hälsa typ och hon gav broschyrer till oss om KUB och NIPT och sånt. Sedan frågade hon första dagen för min senare mens var och då sa jag 5/6. Då sa hon ok då är du i 8 veckan!

Sedan sa jag bara: jag är lite orolig fick flytningar förra veckan och skulle vilja göra vul. Hon ba: Absolut, vi skickar en remiss!

Vet inte om det är liksom att jag går privat och att dom kör lite high Chaparall eller så men det räckte verkligen att jag sa: "Jag är lite orolig bara" för att hon skulle skicka en remiss. Så det är nog olika det där..

Min oro är inte mer än normalt, jag var ganska känslomässig dagen för inskrivning så det var mest, ville gå på vul för att det är kul att se om hjärtat pickar :) Men ja, det blev ju helt knasigt detta..

Svar på tråden Tidigt vul - neg info