• Äldre 27 Jul 15:51
    17258 visningar
    99 svar
    99
    17258

    Tips på hur bemöta prinsessåldern

    Hej!

    Jag har en dotter på 4,5 år som sedan ett par månader tillbaka börjat komma in i den sk prinsessåldern, dvs plötsligt bytt favoritfärg till rosa, älskar prinsessor, fluff glitter och vill gärna ha prinsessklänningar och vara ?fin? (vilket hon verkar ha förstått är viktigt om man är tjej..) . Hon vill också gärna titta på och leka med t e x my little pony, en serie jag är kluven till, framför allt då jag ser för mkt vuxna/mänskliga drag, tex utseendefixering, hos dessa ponnys även om variationen i personligheterna är bra). Jag vill framför allt att hon ska kunna vara barn så länge som möjligt, utan att tänka på utseende eller föras in i att tjejer/killar ska vara och bete sig på särskilda sätt, inte kunna vara kompisar etc. Jag undrar om ni har några konkreta tips på hur vi som föräldrar ska bemöta detta? Jag vill ju att hon ska kunna få välja och göra det hon är intresserad av, men är kluven då hon ju samtidigt påverkas och blir påprackad stereotypa värderingar från olika håll som jag upplever ?föder/fördjupar? ovan nämnda intressen. Jag tror varken på att ?förbjuda? eller att ?släppa fritt? - så jag undrar om ni som kanske upplevt liknande -och har liknande inställning i er fostran av barnen - eller ni med kunskap inom ämnet har för konkreta tips? Jag tar även gärna tips på bra barnprogram, filmer eller serier som är icke-stereotypa om ni har ( här upplever jag att det finns mer variation i böcker)!

    Icke-konstruktiva tips eller kommentarer undanbedes tack!

  • Svar på tråden Tips på hur bemöta prinsessåldern
  • Anonym (anna)
    Äldre 27 Jul 15:58
    #1

    Jag skulle låta henne hållas men vara noga med att visa och säga att "pojksaker" också är fina och att man inte behöver vara en prinsessa eller ha rosa fluff för att vara fin, men inte på ett dömande eller föreläsande sätt. Sedan skulle jag själv leva efter den devisen.

  • Äldre 27 Jul 16:03
    #2

    Jag skulle låta henne hållas, leka med det hon vill etc men visa i övrigt att ens värde inte ligger i utseende, ge henne bekräftelse och beröm utöver att hon är fin osv.

    Och som ovan påpekar; leva efter det själv. Inte kritisera ditt eget(eller andras) utseende, påpeka vikt eller så.

    Sen är det klart att man kan uppmuntra andra intressen också. Det är inget fel i rosa och fluffigt, men man kan ju fundera över varför hon faller just för det. Om det är "äkta" intresse etc.

    Mlp har jag dålig koll på så där har jag ingen åsikt.

  • Anonym (M)
    Äldre 27 Jul 16:35
    #3

    Jag är också mamma till en dotter och jag brukar vara noga med att uppmuntra alla hennes sidor och inte bara ge beröm för att hon är fin och söt utan även stark, snabb, att hon är kreativ, osv. Även fokusera på att prestationen i sig inte är det viktiga utan att man försöker. Tex inte säga "vilken fin teckning" utan "vad spännande att du har ritat, berätta vad det föreställer".

    Ett alternativ kan ju vara att låta dottern leva ut sin prinsessdröm och klä sig i rosa och fluff samtidigt som du frågar om prinsessan har befriat den instängda draken i grottan, eller om hon kan leta upp den gömda slottsskatten. Alltså visa att en prinsessa inte behöver vara en passiv gullig tjej utan kan klara svåra uppdrag osv... 

    Jag tror att alla barn går igenom olika perioder och det är nog inte skadligt för en fyraåring (pojke eller flicka) att ha en rosa fluffperiod. Du låter ju som en medveten förälder så jag tror nog att hon får med sig sunda värderingar :)

  • Glinda från Oz
    Äldre 27 Jul 16:44
    #4
    -1

    Om man inte har problem skaffar man sig det! Tycker du att det är viktigt att pracka på ditt barn dina värderingar kan du berätta vad tycker illa om det hon tittar på och vill leka med, föräldrarnas åsikt är viktig i den åldern så sannolikheten är stor att hon lyssnar.

  • Äldre 27 Jul 17:15
    #5
    Glinda från Oz skrev 2018-07-27 16:44:33 följande:

    Om man inte har problem skaffar man sig det! Tycker du att det är viktigt att pracka på ditt barn dina värderingar kan du berätta vad tycker illa om det hon tittar på och vill leka med, föräldrarnas åsikt är viktig i den åldern så sannolikheten är stor att hon lyssnar.


    Vilken förälder tycker inte det är viktigt att dela med sig av sina värderingar?
  • Glinda från Oz
    Äldre 27 Jul 18:08
    #6
    Jemp skrev 2018-07-27 17:15:55 följande:

    Vilken förälder tycker inte det är viktigt att dela med sig av sina värderingar?


    Väldigt många föräldrar. Det är skillnad på universella värderingar som att man inte mördar, skadar, stjäl, förstör mm och åsiktsvärderingar.
  • Anonym (Nina)
    Äldre 27 Jul 18:21
    #7
    Glinda från Oz skrev 2018-07-27 18:08:35 följande:

    Väldigt många föräldrar. Det är skillnad på universella värderingar som att man inte mördar, skadar, stjäl, förstör mm och åsiktsvärderingar.


    Problemet är ju att samhället prackar på oss värderingar om hur pojkar och flickor "ska" vara. Då är det väl sunt att som förälder balansera upp det lite genom att visa på andra alternativ.

    Förstår inte alls vad som är provocerande med trådstarten. Vi är många föräldrar som vill att våra barn ska bli hela individer som vågar utforska alla sidor av sin personlighet, oavsett om de är pojkar eller flickor.
  • Äldre 27 Jul 18:44
    #8
    Min dotter hade också en riktigt ordentlig prinsessperiod, allt skulle vara rosa och prinsessigt. Utklädningskläder i massor av olika varianter och prinsesstidningar som godnattsagor. Hon hade verkligen roligt och lekte massa prinsesslekar med både kompisar och syskon. My little pony var också en av hennes favoriter, och hon sparade ihop pengar själv till att köpa olika hus och grejor.

    Nu är hon en smart 17-årig tjej som inte är ett dugg prinsessig längre. Inget intresse för vare sig smink eller kläder, utan hon går klädd i favorit utstyrseln som är hoodie, jeans och t-shirt. 

    Så dom kommer ut på andra sidan, man får bara vara där som god förebild och prata mycket om vad som är rätt och riktigt så ordnar det sig. 
  • Anonym (G)
    Äldre 27 Jul 19:19
    #9

    Låt hon gå igenom den , när hon blir tonåring är hon spyless på prinsessan eller så vill hon vara det ännu mer för det är fint och roligt och kreativt på sitt sätt, så länge hon väljer det själv.

  • modsey
    Äldre 27 Jul 20:49
    #10

    Låt henne vara prinsessa! Men se till att det finns alternativ med Spindelmannen, svärd och mer traditionellt pojksaker oxå! Uppmuntra liksom hela spektrumet.

Svar på tråden Tips på hur bemöta prinsessåldern