• H4llongr0ttan

    Någon som har koll på hundars beteende här??

    Hej.

    Bakgrund: Jag har en sibirisk husky hemma, hon är 8 månader nu och har precis börjat löpa. Hon har här i veckan avslutat sitt första löp.

    Till *problemet* , hon är jätte lugn! Det var hon inte innan, inget fel såklart med att ha en lugn hund men det är nästan så man undrar om något är fel... Därför jag tänkte höra om någon har några erfarenheter. Jag har nämligen aldrig haft en tik förut, om problemet har med tik att göra, eller löpet?

    Hon bor både inne och ute, men oavsett var hon är så ligger hon mestadels, kan säkert bero på denna värme också eller hur? Förut busade hon mycket och kunde gå en på nerverna ganska mycket, hehe. Jag menar att hon var full av liv. Nu ligger hon bara och sover så fort jag inte gör något med henne. Är det ett ok beteende tror ni? Har det något med löpet att göra? Det är ju en hund som har mycket energi i allmänhet...

    Visst tar hon sina leksaker ibland men säg att jag som i skrivandes stund lägger mig i sängen, då ligger hon bara och sover bredvid. Jag kan ta en 3h tupplur mitt i dagen och hon ligger fortfarande bara tills att jag stiger upp och gör något... Hon kan sova närsomhelst och sover hela nätter också. Behöver hon såhär mycket sömn vid 8 månader?

    Hon är lika alert som förut då jag gör något med henne så på sätt är det inget fel på henne, men däremellan ligger hon mest. Hon har legat och flåsat mycket också men det har jag tänkt är pga vädret bara, det har ju varit 30°C en längre tid nu...

  • Svar på tråden Någon som har koll på hundars beteende här??
  • Anonym (:))

    Det kan nog ha med värmen att göra.  Jag snaggade min hund i juni och den päls som vuxit ut är tillräckligt för att ska lida. Orkar inga längre promenader, sover massor och är överlag lika slut som jag själv. Jag brukar lägga en blöt handduk över honom, något han uppskattar :)

  • H4llongr0ttan
    Anonym (:)) skrev 2018-07-27 17:02:09 följande:

    Det kan nog ha med värmen att göra.  Jag snaggade min hund i juni och den päls som vuxit ut är tillräckligt för att ska lida. Orkar inga längre promenader, sover massor och är överlag lika slut som jag själv. Jag brukar lägga en blöt handduk över honom, något han uppskattar :)


    Tack för svar! Det jag hoppas, att det bara är värmen och att det inte är något fel. Tyvärr kan man inte snagga en husky men för andra hundar kan jag tänka mig att det är skönt! Min tycker om att bada så det gör jag några gånger i veckan nu. :)
  • Anonym (:))

    Min är blandad med hund av typen som bor i kallare klimat och har väldigt mycket ullhår. Veterinären rekommenderade faktiskt snaggning, mest eftersom ullhåren gör att han inte ens blir svalkad av att bada. I år gick han bara ner och sen upp igen och gnällde och efter snaggning rasade han ut och lade sig ner och njöt 

  • IceKitten

    Jag har tre katter som i vanliga fall har väldigt mycket lek och hyss för sig. Nu, sedan det blev så här varmt, ligger de i stort sätt enbart och sover hela tiden. Vissa avbrott för mat och kel...

    En huskey lär ju definitivt inte gillar värmen så jag hade inte oroat mig.

  • Jemp

    Det troligaste är absolut värmen? Vissa kan bli påverkade och trötta under löp också.

    Är du orolig ska du såklart ringa veterinären men om hon bara vilar mer skulle jag inte oroa mig, det gör min också. Vila,vfri tillgång till vatten och svalka så gott det går.

  • Anonym (Herregud)
    Anonym (:)) skrev 2018-07-27 17:02:09 följande:

    Det kan nog ha med värmen att göra.  Jag snaggade min hund i juni och den päls som vuxit ut är tillräckligt för att ska lida. Orkar inga längre promenader, sover massor och är överlag lika slut som jag själv. Jag brukar lägga en blöt handduk över honom, något han uppskattar :)


    Fast pälsen skyddar mot värmen så det ska man inte göra
  • Anonym (Feber)

    Kolla febern. Det är lite högre risk i samband med löp för livmodersinflammation.

  • Ingrediensen

    Min hunds första löp var hon väldigt annorlunda och låg. Hon mådde inte bra men det har blivit bättre för varje löp. Men hon har tydlig cyklar där hon är påverkad både före under tiden och efter löp. (Piggare och tröttare vid olika tillfällen).

    Så för min del tror jag det är löpet när du upplever en personlighetsförändring.

Svar på tråden Någon som har koll på hundars beteende här??