• Anonym (Ledsen)

hur tror ni CSN beslutar?

2011-2013 studerade jag en YH-utbildning som nu inte ens finns kvar. Sista året var tufft då hag gick igenom många svåra tynga grejer och plugget blev lidande så jag fick IG i 4 kurser. Allt annat klarade jag med bra resultat.

Nu är jag 29 och har barn och vill plugga till lärare. (En gammal dröm) har kommit in och gladde mig så att äntligen följa min dröm och skapa en bra framtid för mig och min familj.

CSN meddelade dock att jag kanske inte får ta lån eftersom jag inte klarat hela utbildningen.

Jag ska skicka personligt brev och betyg och läkarintyg, men tror tyvärr det är kört.

Betyder detta att jag inte någonsin kommer kunna ta CSN eller hur funkar det?

Är så himla ledsen och kan inte tänka klart. Har nån erfarenhet av CSN eller kanske jobbar där? Som kan upplysa/tipsa mig lite? Skulle vara så tacksam för det

• Svar på tråden hur tror ni CSN beslutar?
  • Kerubmamman

Står det inget i besluten om att det fattas X antal poäng/veckor? Vet inte hur YT-systemet är uppbyggt...

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Jag)

Jag läste en utbildning och hoppade av. När jag skulle börja en ny utbildning hade jag inte tillräckligt med poäng för att få CSN beviljat. Läste typ 1 kurs sen hade jag fått ihop dom poängen och fick csn beviljat.

• Anonym (Ledsen)

De har inte skickat slutgiltigt beslut än, utan skrev att jag måste skicka in kompletterande uppgifter eftersom de vet att jag inte klarat alla kurser på utbildningen.

Det är 140 YH-poäng jag missat (har IG i). I mina betyg står det att 5 YH -poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

• Anonym (X)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-28 14:11:47 följande:

De har inte skickat slutgiltigt beslut än, utan skrev att jag måste skicka in kompletterande uppgifter eftersom de vet att jag inte klarat alla kurser på utbildningen.

Det är 140 YH-poäng jag missat (har IG i). I mina betyg står det att 5 YH -poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

Då har du missat mer än en hel termin och inte bara enstaka poäng, så då tror jag du får avslag.
  • Anonym (Jag)

140 yh poäng är ca 42 högskolepoäng, vilket betyder att du måste läsa ca 1,5 termin för att få ihop dom poängen.
  • Anonym (M)

5 YH-poäng = en veckas heltidsstudier

140 YH = 28 veckor = 42 hp (1.5 hp/vecka)

Det du kan göra för att få CSN igen snabbare är att läsa någon enkel komvuxkurs samtidigt. Godkänner inte din kommun att du läser komvuxkurs (de flesta gör det dock om du kan hitta på en rimlig anledning till att du vill läsa den), så kan du göra prövning i en kurs - det räknas också för CSN. En 100p kurs på gymnasienivå = 7.5 hp.

Vet inte hur din kommande utbildning är upplagd, men ofta läser man ju t.ex. en kurs på 7.5 hp i taget, eller en 15hp eller två 7.5hp samtidigt. Det betyder att du skulle kunna plugga stenhårt nu innan skolan börjar och göra kanske prövning i två gymnasiekurser, alltså motsvarande 15 hp om det är två stycken 100p-kurser. Sen om din första kurs på lärarprogrammet är 15 hp eller de två första 7.5hp, så har du efter dessa 30hp. Om du klarar av det kan du samtidigt plugga in till ytterligare två prövningar i gymnasiekurser och därmed vara uppe i 45hp och ha möjlighet att få CSN fr.o.m. halva terminen och framåt. Blir lite jobbigt kanske, men kan ju ekonomiskt vara mer värt än att behöva läsa 1.5 termin innan du får CSN igen. Plus, du kan ju om du gör prövning välja simpla kurser.

• Anonym (Tror inte)

Jag gick en 2 årig utbildning som jag slutförde. Några år senare hoppade jag på en 5-årig utbildning och sökte csn men fick avslag. Ringde upp csn där dom sa att jag måste visa intyg att min förra utbildning är helt färdig, hade lite pengabrist i början av första terminen men dom böjde sig inte en mm utan riktigt intyg. Jag tror inte du kommer få csn, dom bryr sig inte att du varit sjuk. De kan göra att dom ännu mindre kommer vara villiga att ge csn när du visar att du varit för sjuk för att avsluta en 2-årig utbildning, hur ska du få klara högskola på 3?

Vänd dig till komvux eller där du gick första utbildning och fråga studievägledningen hur du ska kunna komplettera så dina poäng kommer in. Där slå ditt fokus ligga nu och sedan fixa högskola. Dom är stenhårda numera, räcker att man saknar ett högskolepoäng under gränsen så är det stopp.

• Anonym (M)
    Anonym (Tror inte) skrev 2018-07-28 14:34:16 följande:

Jag gick en 2 årig utbildning som jag slutförde. Några år senare hoppade jag på en 5-årig utbildning och sökte csn men fick avslag. Ringde upp csn där dom sa att jag måste visa intyg att min förra utbildning är helt färdig, hade lite pengabrist i början av första terminen men dom böjde sig inte en mm utan riktigt intyg. Jag tror inte du kommer få csn, dom bryr sig inte att du varit sjuk. De kan göra att dom ännu mindre kommer vara villiga att ge csn när du visar att du varit för sjuk för att avsluta en 2-årig utbildning, hur ska du få klara högskola på 3?

Vänd dig till komvux eller där du gick första utbildning och fråga studievägledningen hur du ska kunna komplettera så dina poäng kommer in. Där slå ditt fokus ligga nu och sedan fixa högskola. Dom är stenhårda numera, räcker att man saknar ett högskolepoäng under gränsen så är det stopp.

Var den två-åriga utbildningen innan skolorna rapporterade in per automatik till CSN? De flesta skolor gör ju det idag, per automatik. De som inte gör det i Sverige, eller om man studerar utomlands, måste man alltid själv skicka in bilaga med betygen för senaste perioden man fick CSN. Man behöver dock inte bevisa att man gjort färdigt en utbildning, utan bara att man klarat de antal poäng man fått CSN för. Säker på att det inte var det du var tvungen att visa? För såvitt jag vet har CSN inga krav på att du ska ha gått färdigt en utbildning.
  • riboflavin

Och du fick studiemedel för samtliga dessa kurser? De kan bara ha krav på de kurser du faktiskt fått studiemedel för.

Det här hjälper ju inte dig just nu men som en påminnelse till de som studerar idag. Om man sjukanmält sig/varit sjukskriven med läkarintyg från studier så finns inga krav på att uppfylla studiekraven under den perioden även om man haft studiemedel, många studerande tänker inte på detta när de blir sjuka. I efterhand kan det handla om många poäng man slipper ta innan man kan få nytt studiemedel.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Tror inte)
    Anonym (M) skrev 2018-07-28 14:37:30 följande:

Var den två-åriga utbildningen innan skolorna rapporterade in per automatik till CSN? De flesta skolor gör ju det idag, per automatik. De som inte gör det i Sverige, eller om man studerar utomlands, måste man alltid själv skicka in bilaga med betygen för senaste perioden man fick CSN. Man behöver dock inte bevisa att man gjort färdigt en utbildning, utan bara att man klarat de antal poäng man fått CSN för. Säker på att det inte var det du var tvungen att visa? För såvitt jag vet har CSN inga krav på att du ska ha gått färdigt en utbildning.

Tror faktiskt att den skolan tyckte vi skulle sköta de själva. Var en del saker som dom slarvade med.

Ja så kanske det är att man behöver visa poäng, inte specifikt just att avsluta utbildningen. Hm, det stämmer nog. Då gillar jag ditt förslag att läsa dessa poäng utan csn och rapportera in dessa så fort som möjligt. Det är ju nästan en och en halv termin, men mjöligt. Då kan TS börja nu och till våren med bra planering få ihop det.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tror inte) skrev 2018-07-28 14:34:16 följande:

Jag saknade 4,5 poäng. Började på utbildningen utan csn, när jag hade klarat 2 examinationer så hade jag fått ihop dom poängen och fick csn beviljat direkt.
Svar på tråden hur tror ni CSN beslutar?