Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

hur tror ni CSN beslutar?

Jag läste en utbildning och hoppade av. När jag skulle börja en ny utbildning hade jag inte tillräckligt med poäng för att få CSN beviljat. Läste typ 1 kurs sen hade jag fått ihop dom poängen och fick csn beviljat.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-07-28 14:11:47 följande:

De har inte skickat slutgiltigt beslut än, utan skrev att jag måste skicka in kompletterande uppgifter eftersom de vet att jag inte klarat alla kurser på utbildningen.

Det är 140 YH-poäng jag missat (har IG i). I mina betyg står det att 5 YH -poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.

140 yh poäng är ca 42 högskolepoäng, vilket betyder att du måste läsa ca 1,5 termin för att få ihop dom poängen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tror inte) skrev 2018-07-28 14:34:16 följande:

Jag gick en 2 årig utbildning som jag slutförde. Några år senare hoppade jag på en 5-årig utbildning och sökte csn men fick avslag. Ringde upp csn där dom sa att jag måste visa intyg att min förra utbildning är helt färdig, hade lite pengabrist i början av första terminen men dom böjde sig inte en mm utan riktigt intyg. Jag tror inte du kommer få csn, dom bryr sig inte att du varit sjuk. De kan göra att dom ännu mindre kommer vara villiga att ge csn när du visar att du varit för sjuk för att avsluta en 2-årig utbildning, hur ska du få klara högskola på 3?

Vänd dig till komvux eller där du gick första utbildning och fråga studievägledningen hur du ska kunna komplettera så dina poäng kommer in. Där slå ditt fokus ligga nu och sedan fixa högskola. Dom är stenhårda numera, räcker att man saknar ett högskolepoäng under gränsen så är det stopp.

Jag saknade 4,5 poäng. Började på utbildningen utan csn, när jag hade klarat 2 examinationer så hade jag fått ihop dom poängen och fick csn beviljat direkt.
Svar på tråden hur tror ni CSN beslutar?