• Meriall

    Tips på plockmat för petig ettåring

    Min ettåring har blivit petig med maten och det blir inte lättare i den här värmen.

    Hon dricker bra och äter välling så är inte orolig men vill gärna ha tips på vad jag kan göra för mat åt henne. Hon älskar kött i de flesta former och ost. Äter tex korv, skinka, lax, halloumi i bitar. Älskar också pasta och nudlar. Bröd ibland.

    Äter ibland köttfärssås och då kan man smyga ner grönsaker. Mosad frukt ibland.

    Men behöver tips på plockmat hon kan tänkas gilla. Det ska gå att äta med händerna. Alla sorters grönsaker jag testat har ratats.

  • Svar på tråden Tips på plockmat för petig ettåring
  • Meriall

    Ärtor gillar hon ju faktiskt så tack för påminnelsen! Majs ratas. Ska prova vattenmelon :) Kapris funkar också.

    Gärna fler tips?

  • Fennyxx

    Hade också en sådan ettåring. Tortellini, omelett, småköttbullar, oliver, grillad kyckling, fiskbullar, stekt potatis?

  • Meriall
    Fennyxx skrev 2018-07-28 17:57:24 följande:

    Hade också en sådan ettåring. Tortellini, omelett, småköttbullar, oliver, grillad kyckling, fiskbullar, stekt potatis?


    Har tyvärr äggallergi hemma så vi kan inte ha något med ägg i huset men oliver var en bra ide! :) Grillad kyckling gillar hon absolut. Stekt potatis har ratats tyvärr och fiskbullar också konstigt nog men fiskpinnar gillas.
  • Fjäril kär

    Har du testat att koka grönsaker? Broccoli, morötter, blomkål osv .. Det är ju lite annat än mot råa

    Mitt förslag är annars: Chicken nuggets, ris, korv (strimlad eller i små slantar, rå eller stekt/kokt) , vanlig tärnad ost

Svar på tråden Tips på plockmat för petig ettåring