• Kramizen

Tips för att klara första kritiska tiden?

Hej!

Någon som har tips på hur man ska ta sig fram till v. 12+0 och klara sig genom den första kritiska tiden?

Jag är rädd och orolig att något ska hända och speciellt när magen smärtar, då blir oron och rädslan större. Märker också att den ökar om jag känner mindre graviditets symtom.

Jag vet att symtomen kan minska och öka under graviditeten.

Jag är i v. 11 (10+1) Så nästan 2 veckor kvar att klara sig till 12+0.

Har gjort vul i 7+5 och 9+4. Då såg allt bra ut. Tror också att min oro är hög för att vi kämpat så länge och haft missfall.

Vi har inte sagt något till nån än så har ingen att bolla med annars heller kring det jag upplever.

Hoppas någon har något tips som kanske kan minska min oro för missfall nu innan vi passerar 12+0.

• Svar på tråden Tips för att klara första kritiska tiden?
  • Meriall

Det är jätteliten risk att något händer nu. Du har sett på vul att allt set ok ut liksom :) Vecka 10 är långt fram!

Nästan alla tidiga missfall sker kring v6.

Man kan ju aldrig vara helt 100 oavsett var man är i graviditeten men jag hade känt mig lika säker i din situation nu som om 10 veckor till och jag har ändå haft missfall innan.

Hoppas det hjälper något. Annars gör lugna och meditativa saker typ färglägg etc och känn lugnet i kroppen så mår bebisen bäst :)

• EpicNurse

Vad är det som händer i v 12 menar du? Det är ingen magisk gräns från den ena dagen till den andra.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mascaraklumpar

Gränsen man pratar om har du passerat för ett par veckor sedan i och med att du gjort vul. Risken att embryot dör sjunker snabbt fram till vecka 8 ungefär, och däreftter ligger den lågt och relativt stabilt (dvs den minskar inte nämnvärt från en vecka till en annan). Att vecka 12 brukar anges är för att ett ma oftast stöts ut spontant inom 4 veckor, så får man ma i t.ex. vecka 7 kan det alltså visa sig som ett missfall i vecka 11.

• emhu

Jag har nyss gått igenom samma sak. Fick veta i januari att jag var gravid efter att tidigare fått veta att jag med största sannolikhet inte kommer kunna få barn på naturlig väg. Jag levde som i en bubbla fram till kub-ul i vecka 12. Gjorde ett vul i vecka 8 som visade ett embryo i perfekt storlek och tickande hjärta men det var först efter kub som jag började tro på det på riktigt. Jag kommer i stort sett inte ihåg vad jag gjorde i livet fram till vecka 12+0. Jag grät en massa vet jag :) efter det har jag kunnat slappna av litegranna. Nu är jag i vecka 33 och får panik om jag inte känt bebisen på ett par timmar. Inte så upplyftande svar det här kanske...men jag tror att det är helt naturligt att man känner sig orolig, särskilt när man har gått igenom mycket för att ens bli gravid. Huvudsaken är att oron inte tar över för mycket. Jag önskar nu att jag hade njutit lite mer av graviditeten under de veckor som jag har mått bra (kräktes fram till vecka 20).

Det som jag har gjort när oron har tagit över för mycket är att göra saker som i vanliga fall får mig att må bra. Till exempel ta ett bad, pyssla, ta en promenad med någon bra ljudbok i lurarna etc. Försök att få lite distans till katastroftankarna. Och blir oron alldeles för jobbig så kan du alltid kontakta din bm som kan sätta dig i kontakt med en kurator.

Och sist men inte minst - du har redan tagit dig en lååång väg och de allra allra flesta graviditeter som kommit så långt som din slutar med en frisk bebis!

Lycka till!!!

• Kramizen

Tack så mycket, att läsa detta gav mig ett lugn ????????

Meriall skrev 2018-07-29 13:13:10 följande:

Det är jätteliten risk att något händer nu. Du har sett på vul att allt set ok ut liksom :) Vecka 10 är långt fram!

Nästan alla tidiga missfall sker kring v6.

Man kan ju aldrig vara helt 100 oavsett var man är i graviditeten men jag hade känt mig lika säker i din situation nu som om 10 veckor till och jag har ändå haft missfall innan.

Hoppas det hjälper något. Annars gör lugna och meditativa saker typ färglägg etc och känn lugnet i kroppen så mår bebisen bäst :)

• Kramizen

Jag har utgått ifrån det jag hört och läst att risken för missfall minskar efter vecka 12.

EpicNurse skrev 2018-07-29 14:13:34 följande:

Vad är det som händer i v 12 menar du? Det är ingen magisk gräns från den ena dagen till den andra.

• Kramizen

Tack för svaret. Det var väldigt informativt och bra och gav mig en bra bild med hur man tänker med dessa 12 veckor. Nu kommer jag nog kunna få bort en del av min oro som varit. Tack ??????????

Mascaraklumpar skrev 2018-07-29 15:06:23 följande:

Gränsen man pratar om har du passerat för ett par veckor sedan i och med att du gjort vul. Risken att embryot dör sjunker snabbt fram till vecka 8 ungefär, och däreftter ligger den lågt och relativt stabilt (dvs den minskar inte nämnvärt från en vecka till en annan). Att vecka 12 brukar anges är för att ett ma oftast stöts ut spontant inom 4 veckor, så får man ma i t.ex. vecka 7 kan det alltså visa sig som ett missfall i vecka 11.

• Kramizen

Tack för att du delade med dig av din historia. Det uppskattar jag. Något som jag kan relatera till och nån som haft det som jag har det nu.

Har UL om 2 veckor igen och sen KUB strax efter. Jag hoppas att jag kan koppla av lite mer sen och njuta av det. Har fått för mig att jag också kommer bli mer avslappnad när vi börjar berätta och jag inte behöver hålla tyst om det utan kan prata med andra.

Tack för tipsen på vad jag kan prova att distansera tankarna och oron med när den kommer ??

Att du oroar dig när du inte känt bebisen på ett tag förstår jag fullt ut. Jag tror inte att min oro kommer försvinna förän att barnet ligger hos oss och mår bra men då kommer nog nästa oro ;)

Vi upplevde en hemsk sak i familjen i våras. Min svägerska väntade barn och det slutade tyvärr med att barnet dog i magen och kom till världen utan andetag så det ligger i mitt bakhuvud och guppar men ska försöka njuta av min graviditet så snart som möjligt. Allt kan jag inte påverka men det jag kan påverka där kan jag göra det som är bäst för mig och bebis.

Lycka till med bebisen och håller tummarna att allt går bra för dig. Efter dom orden, att inte kunna få barn på naturlig väg och sen lyckas i alla fall gör att det man gått igenom har varit värt det :)

emhu skrev 2018-07-29 22:29:56 följande:

Jag har nyss gått igenom samma sak. Fick veta i januari att jag var gravid efter att tidigare fått veta att jag med största sannolikhet inte kommer kunna få barn på naturlig väg. Jag levde som i en bubbla fram till kub-ul i vecka 12. Gjorde ett vul i vecka 8 som visade ett embryo i perfekt storlek och tickande hjärta men det var först efter kub som jag började tro på det på riktigt. Jag kommer i stort sett inte ihåg vad jag gjorde i livet fram till vecka 12+0. Jag grät en massa vet jag :) efter det har jag kunnat slappna av litegranna. Nu är jag i vecka 33 och får panik om jag inte känt bebisen på ett par timmar. Inte så upplyftande svar det här kanske...men jag tror att det är helt naturligt att man känner sig orolig, särskilt när man har gått igenom mycket för att ens bli gravid. Huvudsaken är att oron inte tar över för mycket. Jag önskar nu att jag hade njutit lite mer av graviditeten under de veckor som jag har mått bra (kräktes fram till vecka 20).

Det som jag har gjort när oron har tagit över för mycket är att göra saker som i vanliga fall får mig att må bra. Till exempel ta ett bad, pyssla, ta en promenad med någon bra ljudbok i lurarna etc. Försök att få lite distans till katastroftankarna. Och blir oron alldeles för jobbig så kan du alltid kontakta din bm som kan sätta dig i kontakt med en kurator.

Och sist men inte minst - du har redan tagit dig en lååång väg och de allra allra flesta graviditeter som kommit så långt som din slutar med en frisk bebis!

Lycka till!!!

Svar på tråden Tips för att klara första kritiska tiden?