Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Sen 11 månaders

Nu har sett gått en antal år sedan den här tråden startades, men håller tummarna att ts eller någon annan i tråden finns kvar härinne och kanske kan he en uppdatering om hur det gick för er bebis?

Jag har nämligen en 10 mån son som precis varit på kontroll på bvc. Han har många liknande beteenden (eller avsaknad av dessa) som beskrivs av ts i denna tråd och jag har varit orolig ända sen han var några veckor att det är något som är avvikande, men än så länge har bvc skjutit det framför sig. 

- Han kan inte slå ihop klossar och håller nästan aldrig två föremål samtidigt, klappar heller inte händerna, använder dock båda händerna och flyttar föremål mellan händerna 
    - Upplever inte att han förstår ord, han reagerar på sitt namn kanske 50% av gångerna och känns som att han förstår "nej" men inget annat, kan inte "var är lampan" tex
    - Härmar inte, vare sig ljud eller rörelser 
    - Svår att få kontakt med, söker kontakt ibland men leker mest för sig själv, dock väldigt intresserad av andra barn och söker gärna kontakt med dem. Han har absolut ögonkontakt och älskar att busa (gillar tittut tex men gömmer sig inte själv än, däremot skrattar högt om jag gör tittut mot honom) men ibland är det helt omöjligt att få hans uppmärksamhet. Upplever inte att han kollar på mig om han behöver hjälp utan blir mest frustrerad och börjar gnälla eller gråta 
    - Varken vinkar eller pekar
    - Alltid varit en otroligt missnöjd och gnällig bebis, men har däremellan stunder då han är JÄTTEglad 

Saker han kan:
    - Grovmotoriskt har han varit tidig eller mitt i genomsnittet. Satt utan stöd vid 5,5 mån, kröp strax före 8 mån, reste sig mot möbler och gick längs med runt 8,5 mån, kan gå med sin lära gå-vagn utan problem
    - Jollrar och har mycket ljud för sig, sätter ihop konsonanter och vokaler i olika kombinationer tex "bamaga" och det känns som att han för en konversation på sitt eget språk 
    - Har pincettgrepp (lärde sig ganska tidigt, runt 7-8 mån) och inga problem att äta själv 
    - Äter ganska bra och hyfsat varierat, sömnen är även den helt ok
    - Inte rädd för höga ljud, kollar bara vad det var som lät 
    - Har sedan någon månad blivit mer klängig på de han känner sig trygg med och kan bli ledsen om han inte blir upplyft, har börjat bli reserverad för främlingar (men "värmer upp" efter ett tag)

Om det är någon annan som kan dela sina erfarenheter så skulle det vara väldigt välkommet! 

Svar på tråden Sen 11 månaders