Anonym (Ja) skrev 2018-07-30 12:27:32 följande:
Då är det kanske okej... men de hittade inget vatten i örat på min tjej med mätaren heller. Operationen visade ärrbildningar och att det förmodligen kommit och gått dvs varje infektion gav vatten som sedan försvann av sig självt men sedan kom nästa så nära inpå. Hon hade ovanligt trånga hörselgångar så de trodde det var därför hon fick så här. Jag har inte varit öronbarn själv men har det i släkten. Vaxpropparna hittade de inte heller innan själva operationen utan där trodde även öronmott att hon inte hade såna. Men hon var lite äldre, 17 mån då så kanske var svårare att undersöka än en 11mån.
Konstant sjukdom kan också försena utvecklingen om all energi läggs på att bli frisk...
Men som sagt tror jag inte allt beror på hörselproblemet för min flicka heller. Lite frågor till dig;
1. Hände ngt speciellt under graviditet och förlossning? Vad vägde han vid födsel?
2. Hur äter han? Tycker om det mesta eller är petig?
3. Har han pincettgrepp och när kom det isf? Är han i senare delen av normalt både fin- och grovmotoriskt?
4. Hur reagerar han om ni slår ihop lock bakom ryggen när han inte ser?
5. Vad tycker han om musik/klapplekar?
6. Hur är ögonkontakten?
7. Hur är sömnen?
1. Nja inget annat än långdragen. Vikt 2,8 med gulsot och lågt glukos som han fick dropp för. Detta var enligt läkarna inte tillräckligt för att det skulle påverka honom senare.
2. Går i faser men inget som känns konstigt.
3. Pincettgreppet kom nästan tidigt. Dock har han blivit sämre på det nu men misstänker att det kan ha med maten att göra. Äter nämligen inte om han inte får plocka själv och då tar han en hel näve och trycker in :D
4. Han tittar men har aldrig reagerat kraftigare på starka höga ljud. Alltså med rädsla för plötsliga smällar osv.
5. Älskar musik och kollar gärna när man sjunger klappa händerna.
6. Kollar inte ofta på en och går nästan aldrig att få hans uppmärksamhet. Tar man han och pussar och vänder osv så han skrattar högt kollar han gärna. Samma om man får till ljud så han skrattar kollar han.
7. Går upp och ner men inte värre än genomsnittet skulle jag säga.
:D
Misstänker du diagnos eller tror du det är rester från öronen på din flicka? Något bvc oroar sig för?