Inlägg från: Anonym (Psykolog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psykolog)

Är rädd att jag är för dum för att plugga till psykolog?

Var inte orolig, psykologprogrammet är inte svårt. Det krävs att du har en passande personlighet med hög empati för det får du inte lära dig på programmet men är du normalbegåvad är det inte svårt att klara det.

• Anonym (Psykolog)

Det är mest grupparbeten där man ska lära sig samarbeta.

• Anonym (Psykolog)

Du bör vara ok på engelska men du behöver inte vara bra på matte. De förväntar sig att man inte är det.

• Anonym (Psykolog)
    Anonym (Lätt) skrev 2018-07-31 13:02:17 följande:

Har inga problem med traggla igenom text på engelska... Är mest "dum" när det gäller statistik, diagram, matte etc

Detta lär du dig på programmet, var inte orolig för det. De tar för givet att folk har svårt med matte :)
  • Anonym (Psykolog)

Alltså TS var inte orolig. Jag har pluggat till psykolog och vi hade 2 personer i klassen som var ganska ointelligenta, absolut under 100 iq. De klarade också utbildningen fast fick kanske göra någon omtenta och plugga mer än andra.

Är du högintelligent klarar du den utan att behöva plugga alls till tentorna så jämför med det.

Det är inte en svår utbildning. Mycket mycket lättare än tex läkare, jurist, kemist etc.

• Anonym (Psykolog)

Alltså TS var inte orolig. Jag har pluggat till psykolog och vi hade 2 personer i klassen som var ganska ointelligenta, absolut under 100 iq. De klarade också utbildningen fast fick kanske göra någon omtenta och plugga mer än andra.

Är du högintelligent klarar du den utan att behöva plugga alls till tentorna så jämför med det.

Det är inte en svår utbildning. Mycket mycket lättare än tex läkare, jurist, kemist etc.

• Anonym (Psykolog)
    Anonym (?) skrev 2018-07-31 17:57:35 följande:

Isåfall klarar dom inte yrket... Herregud, en universitetsutbildning handlar inte om att få ?alla rätt på provet? genom att plugga natten innan.

Tvivlar på att du är psykolog.

Det viktigaste med att vara psykolog är att du kan förstå andra människor. Visst du kanske inte ska jobba med typ psykoanalys eller snabba svåra bedömningar som ointelligent men att hålla kbt-behandlingar klarar vem som helst som är relativt normalbegåvad vilket TS är. Det är inte det minsta svårt.

Är man inte så smart så räcker det inte med att plugga kvällen innan nej utan man får plugga och sätta sig in i det mer men det går ju absolut. Ointelligenta personer kan också lära sig saker du vet. Ibland är de tom bättre på det är de som haft lätt för sig och aldrig lärt sig studieteknik. Ts har bra betyg och kommer inte ha något problem med kurserna på psykologprogrammet.

Varför tror du inte jag är psykolog? Har inte bara psykolog-examen utan även legitimation. Men ja, jag är högintelligent och behövde inte plugga till tentorna. Förstod/lärde mig allt på föreläsningarna. Hade jag inte gjort det hade jag självklart pluggat till dem.
  • Anonym (Psykolog)
    Anonym (Analysia) skrev 2018-07-31 18:12:18 följande:

Sen hur man klarar sig i teorin på proverna i utbildningen och hur man kan förmedla sin kunskap så det blir verktyg för ens klienter är en annan femma. Då ska man kunna retorik och ha social kompetens med och veta hur man uttrycker sig. Där failar de flesta , det sitter på papper men personerna är helt oförmögna att kommunicera ut det.

Absolut, man ska ha rätt personlighetstyp och framför allt bry sig om andra människor och vilja hjälpa andra. Det tycker jag är viktigast. Att kunna känna med andra människor och ha empati.

Sedan kan man ha olika svåra uppdrag som psykolog också förstås, då väljer man ju något man passar till. Jag skulle tex inte välja att jobba med barn eller grupper för är inte bra på det.
  • Anonym (Psykolog)
    Anonym (Analysia) skrev 2018-07-31 18:07:00 följande:

Oroa dig inte mött psykologer med sina präktiga utbildningar och legitimerade titlar som inte ens klarade av att höra hur djup och avancerad psykologi jag läst in mig på på fritiden gratis medan de slösat 5 år på att inte kunna något särskilt utöver mallen som tragglas på och ofta är helt värdelös, psykologi är inte svårt om du är en självmedveten en och intresserad att lära dig, varför vill du gå psykologi? Om det är för att du själv behöver hjälp så föreslår jag att du tänker psykologi - som en styrka i dig på ditt jobb,men själva jobbet behöver inte vara just "psykolog" för att du ska kunna använda dig av psykologi det gör man överallt där man jobbar med människor.

Utbildningen följer ju "modet" inom psykologi mycket. Har du läst in dig på psykoanalys eller jungiansk psykologi eller något sånt så lär du vara mkt mer beläst inom området det än en kbt-psykolog. Men vill man jobba som psykolog måste man läst programmet.
Svar på tråden Är rädd att jag är för dum för att plugga till psykolog?