• Anonym (Lätt)

Är rädd att jag är för dum för att plugga till psykolog?

Som rubriken lyder. Jag har bra betyg så jag kan komma in på psykologprogrammet men är orolig att jag är för dum (fick ganska dåligt resultat på hp).

Är det mkt laborationer/övningar på programmet eller kan man läsa sig till det mesta?

• Svar på tråden Är rädd att jag är för dum för att plugga till psykolog?
  • Anonym (Psykolog)

Var inte orolig, psykologprogrammet är inte svårt. Det krävs att du har en passande personlighet med hög empati för det får du inte lära dig på programmet men är du normalbegåvad är det inte svårt att klara det.

• Anonym (Psykolog)

Det är mest grupparbeten där man ska lära sig samarbeta.

• Anonym (Psykolog)

Du bör vara ok på engelska men du behöver inte vara bra på matte. De förväntar sig att man inte är det.

• Anonym (Lätt)

Ok tack för svaren.

Jag ser mig själv som ganska dum, vet inte hur jag lyckades plugga mig till höga betyg i gymnasiet...

• OlgaElvira

Det jag förstått (av närstående som läst programmet) är att det är viktigt att kunna/orka läsa STORA mängder litteratur ofta på engelska.

Att du har bra betyg men lågt resultat på HP visar mest bara att du var stressad när du gjorde provet.

• OlgaElvira
    Anonym (Lätt) skrev 2018-07-31 12:53:26 följande:

Ok tack för svaren.

Jag ser mig själv som ganska dum, vet inte hur jag lyckades plugga mig till höga betyg i gymnasiet...

Det är inte alltid de mest begåvade som lyckas i studier och arbete. Det är de som har grit/uthållighet de som klarar av att fortsätta att jobba hårt även om det tar emot.
  • Anonym (Lätt)

Har inga problem med traggla igenom text på engelska... Är mest "dum" när det gäller statistik, diagram, matte etc

• Anonym (?)
    Anonym (Lätt) skrev 2018-07-31 13:02:17 följande:

Har inga problem med traggla igenom text på engelska... Är mest "dum" när det gäller statistik, diagram, matte etc

Det är viktigt att kunna förstå statistik. Har du väldigt svårt för det säger det något om din intellektuella förmåga, ja.

Man ska heller inte bara traggla igenom mycket text och lära sig saker utantill utan kunna tänka självständigt och reflektera över kunskapen, även kunna ifrågasätta och motivera varför man gör det. Det är inte bara att lära sig saker utantill...
  • Anonym (Psykolog)
    Anonym (Lätt) skrev 2018-07-31 13:02:17 följande:

Detta lär du dig på programmet, var inte orolig för det. De tar för givet att folk har svårt med matte :)
  • Anonym (Lätt)

Bra. Vad är det roligaste med att läsa till psykolog?

Är det långa dagar?

Svar på tråden Är rädd att jag är för dum för att plugga till psykolog?