• Kärleksbo

Känner ni er trygga i Sverige?

Detta var det dummaste jag har läst på länge.

"Idag är det historiskt låg risk att dö eller skadas av våld i Skandinavien."

"Hon menar att mångas känsla av otrygghet handlar om okunskap och inte bygger på verkliga faror som människor riskerar att utsättas för."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7009983

Att vi inte dör av våld i lika utsträckning betyder inte att brottsligheten har minskat utan att sjukvården har blivit bättre i med den medicinska utvecklingen. Annars har det ökat och även otryggheten vilket vi inte får ta lätt på. 

• Svar på tråden Känner ni er trygga i Sverige?
  • Krepesm

Känner mig inte så trygg nej, är speciellt rädd för att bli rånad eller nerslagen. Man är lite sugen på att beväpna sig med kniv eller liknande, men det är ju tyvärr olagligt att försöka skydda sig i detta land.

• FDFMGA

Javisst, jag känner jag mig trygg.

Och det är väl bra att sjukvårdenn blivit bättre, ibland brukar det ju påstås att sjukvården slutat fungera.

Dessutom framgår det ju av artikeln att färre vårdas till följd av våld än förr, och det är ju också bra att vi på det hela taget gått mot ett mindre våldsamt samhälle.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • ThomasW

Ja, Sverige närmar sig med stormsteg Nirvana.

Härligt att kvinnor har blivit modigare och oftare anmäller våldtäkter.

• FDFMGA

Hm, tre bebbenick som känner sig otrygga och tror att våldet i samhället har ökat generellt.

En sak som åtminstone ökat är andelen bebbenick på FL - och den andelen lär ju fortsätta fram till valetBaby

• Nandez
    FDFMGA skrev 2018-07-31 16:31:41 följande:
    Hm, tre bebbenick som känner sig otrygga och tror att våldet i samhället har ökat generellt.

En sak som åtminstone ökat är andelen bebbenick på FL - och den andelen lär ju fortsätta fram till valetBaby
    Det har du rätt i.
  • Krepesm
    FDFMGA skrev 2018-07-31 16:31:41 följande:

Okej, ledsen ska inte skriva mer i forumet om mina åsikter tvunget måste vara en del av en stor konspiration, det kan ju absolut inte vara så att jag faktiskt känner mig otrygg, nej det måste vara jag som bara ljuger för politiska poäng.
  • FDFMGA
    Krepesm skrev 2018-07-31 16:34:07 följande:
    Okej, ledsen ska inte skriva mer i forumet om mina åsikter tvunget måste vara en del av en stor konspiration, det kan ju absolut inte vara så att jag faktiskt känner mig otrygg, nej det måste vara jag som bara ljuger för politiska poäng.
    Varför så kränkt?

Det var du som ville beväpna dig med kniv - eller hur?

Och du som skrev att det är olagligt att försöka skydda sig i Sverige.

Det är det inte, däremot har vi en lagstiftning som försöker skydda oss mot folk som springer omkring beväpnade med kniv.

Det tycker jag är bra!
  • Krepesm
    FDFMGA skrev 2018-07-31 16:42:52 följande:
    Varför så kränkt?

Det var du som ville beväpna dig med kniv - eller hur?

Och du som skrev att det är olagligt att försöka skydda sig i Sverige.

Det är det inte, däremot har vi en lagstiftning som försöker skydda oss mot folk som springer omkring beväpnade med kniv.

Det tycker jag är bra!
    Jag blir kränkt för att varje gång jag uttalar mig om att jag känner mig otrygg, så ska det alltid komma något as och misstänkliggöra mig, eller håna mig endast för att de lever i ett tryggt område där de kan leva normalt.

Jag som är orolig varje gång jag behöver gå hem sent, eller har ont i magen varje gång jag behöver ta ut pengar i bankomat blir ganska trött på folk som tror att jag är någon hemlig SDare, en som sitter hemma och gnuggar händerna för allt hat jag ska sprida. Sådana människor äcklar mig ganska mycket, självgoda äckel som tror de är så moraliskt överlägsna efter de "sett statistik" som visar på hur tryggt allting är.

Ja jag funderar på kniv då jag inte har så mycket annat val, blir jag omringad av tre andra så hjälper inte muskler särskillt mycket, känns inte heller så kul att ge bort de få ägodelar man har till några vidriga smuts som sen aldrig kommer åka fast. Men jag vet inte, jag kan ju alltid glädja mig åt hur förbannat tryggt allting är.
  • Junojune

Runtomkring där jag bor känner jag mig trygg. Tror inget kommer hända mig här. Där jag inte känner mig trygg åker jag inte, eftersom jag inte vet vad som kan hända. Så ja, det beror på okunskap - jag vet inte och därför låter jag bli. Jag har hört om alla "faror" där men vet inte något om det själv. Hemma vet jag om händelser och "faror" och därför är jag inte rädd och känner mig inte otrygg.

Svar på tråden Känner ni er trygga i Sverige?