• Kärleksbo

Känner ni er trygga i Sverige?

Detta var det dummaste jag har läst på länge.

"Idag är det historiskt låg risk att dö eller skadas av våld i Skandinavien."

"Hon menar att mångas känsla av otrygghet handlar om okunskap och inte bygger på verkliga faror som människor riskerar att utsättas för."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7009983

Att vi inte dör av våld i lika utsträckning betyder inte att brottsligheten har minskat utan att sjukvården har blivit bättre i med den medicinska utvecklingen. Annars har det ökat och även otryggheten vilket vi inte får ta lätt på. 

• Svar på tråden Känner ni er trygga i Sverige?
  • Krepesm
    FDFMGA skrev 2018-07-31 16:42:52 följande:
    Varför så kränkt?

Det var du som ville beväpna dig med kniv - eller hur?

Och du som skrev att det är olagligt att försöka skydda sig i Sverige.

Det är det inte, däremot har vi en lagstiftning som försöker skydda oss mot folk som springer omkring beväpnade med kniv.

Det tycker jag är bra!
    Sen vet jag att du använde "kränkt" som någon löjlig härskarteknik, men ja, jag känner mig kränkt på riktig.
  • lövet2

Lika trygg som alltid. Läskigt att gå ensam mörka kvällar, men det har det alltid varit. Jag var nog egentligen mer rädd när jag var yngre. Numera vet jag att de stora riskerna här i livet, ligger i sjukdomar och olyckor.

• Kjell2
    Kärleksbo skrev 2018-07-31 16:12:07 följande:

"Hon menar att mångas känsla av otrygghet handlar om okunskap och inte bygger på verkliga faror som människor riskerar att utsättas för."

Att vi inte dör av våld i lika utsträckning betyder inte att brottsligheten har minskat utan att sjukvården har blivit bättre i med den medicinska utvecklingen. Annars har det ökat och även otryggheten vilket vi inte får ta lätt på. 

Skönt att någon anser att sjukvården blivit bättre!
  • xMKx
    Kärleksbo skrev 2018-07-31 16:12:07 följande:

Oavsett orsak är ju risken att dö av våld historiskt låg. Misshandel och så har jag inte riktigt koll på.

Jag känner mig aldrig otrygg nu som vuxen. När jag var yngre och gick ensam hem om natten och mötte gäng bestånds av cirka 15 unga killar (ungefär 18 år) kunde jag känna ett visst obehag men det hände aldrig något.

• FDFMGA
    Krepesm skrev 2018-07-31 16:50:24 följande:
    Jag blir kränkt för att varje gång jag uttalar mig om att jag känner mig otrygg, så ska det alltid komma något as och misstänkliggöra mig, eller håna mig endast för att de lever i ett tryggt område där de kan leva normalt.

Jag som är orolig varje gång jag behöver gå hem sent, eller har ont i magen varje gång jag behöver ta ut pengar i bankomat blir ganska trött på folk som tror att jag är någon hemlig SDare, en som sitter hemma och gnuggar händerna för allt hat jag ska sprida. Sådana människor äcklar mig ganska mycket, självgoda äckel som tror de är så moraliskt överlägsna efter de "sett statistik" som visar på hur tryggt allting är.

Ja jag funderar på kniv då jag inte har så mycket annat val, blir jag omringad av tre andra så hjälper inte muskler särskillt mycket, känns inte heller så kul att ge bort de få ägodelar man har till några vidriga smuts som sen aldrig kommer åka fast. Men jag vet inte, jag kan ju alltid glädja mig åt hur förbannat tryggt allting är.
    Av ditt inlägg att döma så verkar du inte vara överdrivet balanserad, tänker på dina utrop om "as" och "vidriga smuts"

Samhället blir inte tryggare av att somliga springer runt på stan beväpnade med knivar, i synnerhet inte personer som har uppenbara problem med självkontrollen.

Hursomhelst. Andelen som vårdas efter att ha utsatts för våld minskar stadigt, det tycker jag är alldeles utmärkt.

På goda grunder kan man också anta att andelen som drabbats av knivvåld har minskat över tid.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Krepesm
    FDFMGA skrev 2018-07-31 17:43:35 följande:
    Av ditt inlägg att döma så verkar du inte vara överdrivet balanserad, tänker på dina utrop om "as" och "vidriga smuts"

Samhället blir inte tryggare av att somliga springer runt på stan beväpnade med knivar, i synnerhet inte personer som har uppenbara problem med självkontrollen.

Hursomhelst. Andelen som vårdas efter att ha utsatts för våld minskar stadigt, det tycker jag är alldeles utmärkt.

På goda grunder kan man också anta att andelen som drabbats av knivvåld har minskat över tid.
    Kriminella som skadar oskyldiga är smuts, samma sak med präktiga äckel. Jag rör ingen om ingen rör mig, men ja jag har ingen kniv på mig, så nästa gång får jag bli misshandlad istället, eller just det, det händer ju knappt för det är så otroligt tryggt där du bor.
  • Kjell2

Risken att jag utsätts för våld är lägre nu än för tjugo år sedan.

Tycker det är läskigt med alla anonyma hot som människor blit utsatta för, speciellt över internet. Något som verkar ha ökat.

• FDFMGA
    Krepesm skrev 2018-07-31 18:00:10 följande:
    Kriminella som skadar oskyldiga är smuts, samma sak med präktiga äckel. Jag rör ingen om ingen rör mig, men ja jag har ingen kniv på mig, så nästa gång får jag bli misshandlad istället, eller just det, det händer ju knappt för det är så otroligt tryggt där du bor.
    Nja, jag tycker du verkar obalanserad och i ditt första inlägg skrev du att du är sugen på att beväpna dig med kniv.

Nu blev det "smuts" och "äckel".

Det finns alltid en risk att den som hatar människor så mycket att han ser dem som smuts eller äckel går över gränsen, då är det mycket olyckligtt om en sån person också är beväpnad.

Om inte annat kan hen göra sig själv illa.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • ThomasW

Närmaste Gymnasium har metalldetektor så du inte kommer in med kniv. Och givetvis daglig IDkontroll. Allt för barnens trygghet. Jag vet att andra skolor köper in skottsäkert glas till klassrummen.

Det kallar jag trygghet.

• Fritz08

Njaaa.

Jag börjar känna mig otrygg.

Landet är sakta men säker på väg mot inbördeskrig.

Vänta så får ni se att jag har rätt.

Svar på tråden Känner ni er trygga i Sverige?