• Anonym (Kk)
    Äldre 1 Aug 17:25
    2247 visningar
    5 svar
    5
    2247

    Får man byta efternamn på barnet?

    Hej! Jag känner en familj som har 4st barn. Dom 3 sista barnet har samma pappa men den största killen på 11år har en annan pappa. Nu är det så att pojken på 11år har inte kontakt med sin riktiga pappa och vill därför ha styvpappans efternamn och vill ha likadant efternamn som syskonen. Men måste hans mamma o styvpappa vara gifta för att han ska få det?

  • Svar på tråden Får man byta efternamn på barnet?
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 1 Aug 17:28
    #1

    Hans riktiga pappa måste godkänna bytet oavsett om han har vårdnad eller inte. Däremot tror jag inte ni måste vara gifta då pojken kan hänvisa till sina syskons efternamn.

  • Anonym (A)
    Äldre 1 Aug 17:30
    #2
    Anonym (Samma) skrev 2018-08-01 17:28:53 följande:
    Hans riktiga pappa måste godkänna bytet oavsett om han har vårdnad eller inte. Däremot tror jag inte ni måste vara gifta då pojken kan hänvisa till sina syskons efternamn.
    Så är det.
  • Äldre 7 Aug 19:52
    #3

    Att byta till styvpappans namn får de nog dra i domstol, och där  kan det mycket väl hända att man bestämmer sig för att det är "förenligt med barnets bästa" att byta. Fast vill de få igenom det bör de nog gifta sig först. Precis som hugade adoptivföräldrar ska vara gifta bör styvfadern vara gift med modern innan han ev. får ge barnet sitt namn. Det hjälper till att biopappan inte har någon kontakt - då kan den obefintliga kontakten inte försämras av ett namnbyte.

  • Äldre 7 Aug 20:07
    #4

    Kanske inte helt samma situation, men när vi ville att barnet skulle ha dubbelefternamn av mitt och min frus så fick vi avslag med motiveringen att min fru inte var besläktad med barnet. Det var först när hon adopterat vår son som vi kunde lägga till hennes efternamn.

  • Äldre 7 Aug 20:21
    #5
    Anonym (Kk) skrev 2018-08-01 17:25:46 följande:

    Hej! Jag känner en familj som har 4st barn. Dom 3 sista barnet har samma pappa men den största killen på 11år har en annan pappa. Nu är det så att pojken på 11år har inte kontakt med sin riktiga pappa och vill därför ha styvpappans efternamn och vill ha likadant efternamn som syskonen. Men måste hans mamma o styvpappa vara gifta för att han ska få det?


    Jag kommer inte ihåg om det är 12 eller 13 år. När jag tog min farmors flicknamn, så var det bara sonen själv som skulle godkänna att han ville byta efternamn.

    Så ring skattemyndigheten och fråga.
Svar på tråden Får man byta efternamn på barnet?