• LEIP

    Ärva hus, köpa ut syskon?

    Hej,

    Min mamma och pappa har byggt ett nytt hus på samma mark som deras tidigare gård ligger på. Gården ska nu min syster och hennes sambo hyra för 5000kr/mån vilket motsvarar deras nuvarande hyra. Dom ska även renovera huset när de bor där, och ska då få dra av det på hyran.

    Så småning om ska de få köpa huset för taxeringsvärdet (jag är lite osäker på hur de tänkt med övriga byggnader på gården samt mark).

    Mina föräldrar har sagt att de tycker att min syster kan få köpa ut min del, alltså halva taxeringsvärdet på gårdshuset.

    Är det här rimligt? Jag kommer ju få ta lån för att kunna köpa ett hus, medan min syster slipper det bland annat..

    Jag har inte tagit upp det till diskussion ännu då jag inte vet om jag tänker fel?

    Vore tacksam för lite åsikter kring detta.

  • Svar på tråden Ärva hus, köpa ut syskon?
  • Fliselisan

    Beror ju lite på hur marknadsvärdet är? Taxeringsvärdet kan ju ligga en bra bit under och då är det inte rättvist. Kan någon komma dit och värdera huset kanske?

    Men om systern då måste köpa ut dig med hälften så tar väl hon lån för det? Och då har ju du en summa till ditt framtida hus, om du köper nåt i klass med henne så lånar ni lika mycket...om du förstår hur jag tänker.

  • Almina
    Fliselisan skrev 2018-08-01 23:10:31 följande:

    Beror ju lite på hur marknadsvärdet är? Taxeringsvärdet kan ju ligga en bra bit under och då är det inte rättvist. Kan någon komma dit och värdera huset kanske?

    Men om systern då måste köpa ut dig med hälften så tar väl hon lån för det? Och då har ju du en summa till ditt framtida hus, om du köper nåt i klass med henne så lånar ni lika mycket...om du förstår hur jag tänker.


    Jag håller med! Om din syster köper ut dig för marknadsvärdet så blir det ju ingen orättvisa.
  • LEIP

    Ja jag tänker också på det. Att hon borde få köpa ut mig för marknadsvärdet.

    Vad är rimlig hyra/renoveringskostnad/mån? Samt ska det räknas av eller in när huset ska delas?

  • Fliselisan
    LEIP skrev 2018-08-01 23:19:54 följande:

    Ja jag tänker också på det. Att hon borde få köpa ut mig för marknadsvärdet.

    Vad är rimlig hyra/renoveringskostnad/mån? Samt ska det räknas av eller in när huset ska delas?


    Det beror ju på vart huset ligger, på landet kan ju en lägre hyra vara ok. Beror ju också på hur stort det är. Antar att systern betalar el/vatten/sophämtning själv?

    Vad är det de renoverar? Om de bara målar lite inomhus så borde inte avdragen vara stora, men om de byter fasad etc så kan det vara rimligt med avdrag.

    Kanske din bank kan ge råd? Jag har SEB som har en timmes fri rådgivning med jurist via telefon. Viktigt att det blir rätt och känns bra för alla så inte huset blir en tagg mellan er systrar.
  • Satira

    Bättre vore väl om huset såldes till din syster innan de börjar renovera. 
    Blir väldigt krångligt om man ska börja räkna av renoveringskostnader mot hyra och sedan lyckas göra det rättvist mot dig. 

    Dessutom låter det som att de anser att du ska kompenseras innan renoveringen startar? Och sedan kommer dina föräldrar sponsra renoveringen? 
    Låter inte så rimligt i mina öron. 

    För att det inte ska ses som förskott på arv bör systern köpa huset för marknadsvärdet, eftersom taxeringsvärdet oftast är ca 75% av marknadsvärdet,  alternativt så bör du få mellanskillnaden som arv/ eller skrivet skuldebrev. 

    Jag är enig med tidigare inlägg, dina föräldrar är påväg att skapa en mycket trixig situation. 

    Gör det enkelt, innan det blir osämja. 
    Systern köper huset innan renoveringen för marknadsvärdet samt du kompenseras samtidigt. 
    Det går att med hjälp av skuldebrev hantera så att inga pengar byter ägare utan att det justeras i dödsboet, men ta hjälp av jurist i sådant fall. 

  • TQR735

    Jag delar andras syn i tråden.

    För det första bör ni ta in en advokat som hjälper er med detta så allt blir lagligt och rätt. Det är även ett sätt att slippa framtida bråk och konflikter. Alternativet är att ni går i storbråk med varandra eller en av parterna känner sig så blåst att den tar avstånd till de andra.

    Upplägget borde vara att era föräldrar ger er ett förskott på ert arv dvs de ger dig och din syster fastigheten.

    Därefter köper ditt syskon ut dig. Priset ska tas fram av en oberoende värderingsman och ska vara kopplat till marknadspriset. Taxeringsvärdet är helt ointressant.

    Det andra upplägget är ett skämt. Ditt syskon ska få bo hyresfritt samtidigt som den lägger "hyran" på att renovera fastigheten. Därefter ska du köpas ut via taxeringsvärdet som inte tar hänsyn till renoveringarna.  Vilket skämt.

  • amia01

    Vad är det för typ av gård? Är det tänkt att din syster ska försörja sig på gården? Ska föräldrarna bo kvar i det nybyggda huset efter att din syster köpt gården? 
    Många saker som spelar in när man ska genomföra ett generationsskifte om det handlar om en större fastighet som gått i arv i flera generationer.

    Marknadsvärdet av en sådan fastighet är inte relaterat till avkastning/försörjning, utan sätts av en marknad där kapitalet bestämmer prisnivån. Det gör det i princip omöjligt att i dag försörja sig på en skogs/lantbruksfastighet som förvärvats till marknadsvärde. TS föräldrar, liksom de flesta andra som har barn som intresserade av att ta över familjegårdar, vill ge sitt/sina barn möjlighet att fortsätta driva verksamheten och få sin försörjning från gården. Den enda möjligheten är då att sätta ett lågt pris alternativt skänka gården. För mig är det här den "normala" lösningen i det fallet. Föräldrarna avstår ersättning för gården, de skänker den till sina barn, där sedan den/de som tar över fastigheten ersätter övriga syskon motsvarande deras del av taxeringsvärdet, eller liknande värde som överenskommits (kan vara skattetekniskt grundat, eller helt enkelt en justering av taxeringsvärdet, eftersom de på den här typen av fastigheter ofta har en del brister).

    Genom att kräva ersättning baserat på marknadsvärdet skulle TS kunna göra det omöjligt för sin syster att ta över verksamheten, vilket också säkert skulle kunna leda till en hel del osämja.

    Värdet av fastigheten kommer inte ägaren till faktisk del om den inte säljs, och därför skrivs ofta begränsningar in i gåvobrev/köpekontrakt, ex vis begränsningar för pantsättning, enskild egendom etc. 

    Mitt råd till TS är att hela familjen bör ta kontakt med tex LRF konsult, som har stor erfarenhet av generationsskiften när det gäller gårdar/större fastigheter, och försöka komma fram till en lösning innan det gått för långt.

  • LEIP

    Stort tack för era svar! Det känns som att jag inte tänker helt fel då. Ang. Vad det är för typ av gård så ligger den utanför en mindre ort och ca; 40min från en större stad.

    Det hör ca 10h mark tillgården och det finns magasin, stall maskinhall garage och carportar bland annat. Min syster kommer inte att försörja sig genom gården, varken nu eller i framtiden.

    Hon har hästar, så stallet och hagmarkerna kommer hon att nyttja, dock kommer mina föräldrar fortfarande äga maskinhall och garage.

  • nernu

    Som någon annan skrev så rekommenderar jag att ni tar kontakt med LRF. För folk som inte har en aning om hur det funkar med gamla gårdar så låter det här väldigt enkelt men det är det inte. Det är förmodligen helt omöjligt att behålla gården i familjen om de inte får göra det billigare. Ta det lugnt och starta inte ett krig över det här. Det är inte värt det. Tro mig. Oavsett vad det kostar.

  • Lilla C

    Men i slutändan är det väl ändå föräldrarnas hus och de gör väl som de vill.

    De har kanske en tanke bakom och kommer hjälpa trådstartaren på liknande sätt vid annat tillfälle.

Svar på tråden Ärva hus, köpa ut syskon?