• LEIP

Ärva hus, köpa ut syskon?

Hej,

Min mamma och pappa har byggt ett nytt hus på samma mark som deras tidigare gård ligger på. Gården ska nu min syster och hennes sambo hyra för 5000kr/mån vilket motsvarar deras nuvarande hyra. Dom ska även renovera huset när de bor där, och ska då få dra av det på hyran.

Så småning om ska de få köpa huset för taxeringsvärdet (jag är lite osäker på hur de tänkt med övriga byggnader på gården samt mark).

Mina föräldrar har sagt att de tycker att min syster kan få köpa ut min del, alltså halva taxeringsvärdet på gårdshuset.

Är det här rimligt? Jag kommer ju få ta lån för att kunna köpa ett hus, medan min syster slipper det bland annat..

Jag har inte tagit upp det till diskussion ännu då jag inte vet om jag tänker fel?

Vore tacksam för lite åsikter kring detta.

• Svar på tråden Ärva hus, köpa ut syskon?
  • LEIP

Ja jag tänker också på det. Att hon borde få köpa ut mig för marknadsvärdet.

Vad är rimlig hyra/renoveringskostnad/mån? Samt ska det räknas av eller in när huset ska delas?

• LEIP

För just nu är det taxeringsvärdet som är sagt.

• LEIP

För just nu är det taxeringsvärdet som är sagt.

• LEIP

Stort tack för era svar! Det känns som att jag inte tänker helt fel då. Ang. Vad det är för typ av gård så ligger den utanför en mindre ort och ca; 40min från en större stad.

Det hör ca 10h mark tillgården och det finns magasin, stall maskinhall garage och carportar bland annat. Min syster kommer inte att försörja sig genom gården, varken nu eller i framtiden.

Hon har hästar, så stallet och hagmarkerna kommer hon att nyttja, dock kommer mina föräldrar fortfarande äga maskinhall och garage.

Svar på tråden Ärva hus, köpa ut syskon?