• filifjurran

Gifta sig ung? 18-25?

Hej alla glada!

Jag och min sambo har precis förlovat oss och om planerna går som de ska så kommer vi gifta oss 2020. Är anonym då detta fortfarande är lite hemligt. 
    Han kommer då vara 28 och jag 23. Hur skulle ni reagera om ert barn berättade att de ska gifta sig i den här åldern?

Tycker ni att det är alldeles för ungt? Vi har varit tillsammans i tre år nu, bor ihop och båda ser varandra i sina framtidsplaner.

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Gifta sig ung? 18-25?
  • TillFlorida

Min fru var 24 när vi gifte oss. Båda hennes föräldrar var 24 när de gifte sig. 18 tycker jag är väl ungt men 24 är inte så extremt.

• Anonym (:P)

Varför skulle det vara konstigt? Ni är vuxna, har varit tillsammans i 3 år och har ett stabilt förhållande. Är nog inte så ovanligt att man gifter sig när man är 20-25 år. Var själv 20 och min make 25 och känner många som gift sig innan 25.

• Tom Araya
    filifjurran skrev 2018-08-02 22:11:01 följande:

Hej alla glada!

Jag och min sambo har precis förlovat oss och om planerna går som de ska så kommer vi gifta oss 2020. Är anonym då detta fortfarande är lite hemligt. 
    Han kommer då vara 28 och jag 23. Hur skulle ni reagera om ert barn berättade att de ska gifta sig i den här åldern?

Tycker ni att det är alldeles för ungt? Vi har varit tillsammans i tre år nu, bor ihop och båda ser varandra i sina framtidsplaner.

Tacksam för svar :)

Problemet är att man förändras mer drastiskt med tiden i unga år jämfört med när man är äldre, så det är ingen optimal tid att gifta sig.

Fundera på om detta verkligen är nödvändigt för er.
  • Sharper

Jag är 26 år fyllda min blivande 34. Varit ihop sen maj 2017 och gifter oss i september. Vill båda så inga problem :)

• Tom Araya
    Sharper skrev 2018-08-02 22:44:04 följande:

Jag är 26 år fyllda min blivande 34. Varit ihop sen maj 2017 och gifter oss i september. Vill båda så inga problem :)

Vilja är tyvärr varken en garanti för problemfri tillvaro eller lösning på problem. På sin höjd är det en positiv grund, man kan snabbt ändras.
  • fjanten

Jag hade gratulerat, tagit fram champagne att skåla med, frågat om deras bröllopsplaner o.s.v. Erbjudit mig att betala för någon av de större kostnaderna. Typ så.

• Sharper
    Tom Araya skrev 2018-08-02 23:08:19 följande:

Vilja är tyvärr varken en garanti för problemfri tillvaro eller lösning på problem. På sin höjd är det en positiv grund, man kan snabbt ändras.

Det jag menade var att vill båda så gör det. Det är inte för ungt och ingen ska säga något om det :) man vet inte vad som händer imorgon, om 1 år eller om 10 år :)
  • elyse

Det är en skillnad på 18 och 25, tycker jag. Jag hade just fyllt 25 och min man fyllde 25 i december det år vi gifte oss (i augusti). Vi hade då varit ett par i tre år. Ingen av oss uppfattade det som att vi var unga, men medvetna om att gifta sig över huvud taget är ovanligt idag.

• sextiotalist
    elyse skrev 2018-08-03 08:12:29 följande:

Det är en skillnad på 18 och 25, tycker jag. Jag hade just fyllt 25 och min man fyllde 25 i december det år vi gifte oss (i augusti). Vi hade då varit ett par i tre år. Ingen av oss uppfattade det som att vi var unga, men medvetna om att gifta sig över huvud taget är ovanligt idag.

Och ändå är det vanligare att man gifter sig idag än vad man gjorde för 40 år sedan.

Däremot verkar alltför många vara okunniga i vad äktenskapets juridiska innehåll är.
  • sextiotalist

Jag hade inte jublat precis. Jag tycker det är för ungt. Att ni varit tillsammans för kort tid.

Svar på tråden Gifta sig ung? 18-25?