• filifjurran

    Gifta sig ung? 18-25?

    Hej alla glada!


     


    Jag och min sambo har precis förlovat oss och om planerna går som de ska så kommer vi gifta oss 2020. Är anonym då detta fortfarande är lite hemligt. 
    Han kommer då vara 28 och jag 23. Hur skulle ni reagera om ert barn berättade att de ska gifta sig i den här åldern?


    Tycker ni att det är alldeles för ungt? Vi har varit tillsammans i tre år nu, bor ihop och båda ser varandra i sina framtidsplaner.


     


    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Gifta sig ung? 18-25?
  • Anonym (X)

    Jag skulle tänka att ni kanske inte ens var tillsammans om 2 år. Sorry.

  • sextiotalist
    TillFlorida skrev 2018-08-03 20:51:57 följande:

    Det finns goda juridiska anledningar att vara gifta bland annat för arv.


    Finns många goda anledningar att inte vara gift, bla pga arv
  • Anonym (Gift mamma)
    sextiotalist skrev 2018-08-03 21:50:51 följande:

    Finns många goda anledningar att inte vara gift, bla pga arv


    Du har rätt. Har man barn med lite olika män och kvinnor så är äktenskapet svårare. Mer komplicerat juridiskt och mycket svårare att hålla ihop. Men har man bara barn med varandra och lever i en kärnfamilj så är äktenskapet en bra idé.
  • sextiotalist
    Anonym (Gift mamma) skrev 2018-08-03 21:54:03 följande:

    Du har rätt. Har man barn med lite olika män och kvinnor så är äktenskapet svårare. Mer komplicerat juridiskt och mycket svårare att hålla ihop. Men har man bara barn med varandra och lever i en kärnfamilj så är äktenskapet en bra idé.


    Det är nog mer att den juridiska tryggheten inte är lika trygg om det finns särkullbarn.

    I vårt fall så har jag endast barn med min sambo och är den som skulle förlora mest. För sambons del (som har barn med två kvinnor) förlorar inget alls på att vara gift.
  • gbgumman

    Ja vad ska man svara. Vi gjorde iaf som vi ville. Vi var 24 och 25 när vi gifte oss. Fick barn ca 1 år senare. Idag har det gått 15 år och vi har två barn. Livet leker.

  • Anonym (Firat pärlbröllop)

    Vi gifte oss när vi var 23 respektive 25. Då hade vi varit ett par i 5 år, sambo i 4 år. Vårt första barn kom när vi varit gifta i drygt två år. Vi har nu varit gifta i drygt 30 år.

    Jag tror att de äktenskap som håller beror bl a på att båda går in med ett givande och tagande, ser äktenskapet som något värdefullt och vårdar kärleken, är öppna mot varandra och stöttar varandra i med- och motgångar.

    TS, för utom statistiken som gäller för unga som gifter sig så titta på hur det ser ut runt era familjer. Om det är många som är skilda i era familjer så det ofta ett mönster som upprepas. Med alla information som finns i detta ämne så är det bara ni som kan bestämma hur ert äktenskap ska bli.

  • gbgumman
    gbgumman skrev 2018-08-04 08:06:10 följande:

    Ja vad ska man svara. Vi gjorde iaf som vi ville. Vi var 24 och 25 när vi gifte oss. Fick barn ca 1 år senare. Idag har det gått 15 år och vi har två barn. Livet leker.


    Lägger till att vi har varit ett par i 20 år nu och har både renoverat och byggt hus utan att tappa bort varandra. Jag tycker man ska gå på känsla när det kommer till kärleken. Vad vore kärlek utan känslor.
  • Anonym (Det räcker med förlovning)
    TillFlorida skrev 2018-08-03 20:51:57 följande:
    Det finns goda juridiska anledningar att vara gifta bland annat för arv.
    Det kan också vara en anledning till att man INTE gifter sig.
    Jag vill inte att min sambo ska ärva mig.
  • Glinda från Oz

    Jag skulle bli jätteglad, jag tycker inte alls ni är för unga.

  • Glinda från Oz
    sextiotalist skrev 2018-08-03 09:28:00 följande:

    Jo, statistiken säger annat


    Man kan ju också se sig själv som något annat än en siffra i en statistisk tabell.
Svar på tråden Gifta sig ung? 18-25?