• AndreaBD

Läkaren frågade ut mig

Jag förstår inte varför du retar dig på det! Det är klart att det finns anledning att fråga sånt, de gör det inte för skojs skull. Frågor om sex kan vara nödvändiga, om det kan vara något gynekologiskt, t.ex. en graviditet. Frågor så som om man har en partner eller jobbar kan också vara viktiga. Tänk om man blir sämre och inte riktigt kan ta hand om sig själv. Då gör det skillnad om man bor själv eller inte. Om man jobbar kan vara viktigt när det gäller sjukskrivning. De frågar kanske inte bara för just nu, utan ska ha informationen i journalen.

• AndreaBD
    Anonym (Tyra) skrev 2018-08-03 18:13:29 följande:

Jag har varit med om samma, dock under mitt sista besök på ungdomsmottagningen där jag fick p-piller utskrivna för min kraftiga mens.

"Har du en pojkvän?" -Nej
    "Är du sexuellt aktiv?" -Nej...
    "Är du intresserad av tjejer?" -Öh, nej...
    "Det är inget fel med att experimentera." -Nej, jag vet, men jag är fullkomligt ointresserad, jag är asexuell.
    "Jaha, men onanerar du? Det är inget fel med att onanera och upptäcka sig själv, det är t.o.m. hälsosamt!" Och blaaaa blaaa blaaa. Hon malde på i TRETTIO MINUTER. Tillslut satt jag bara tyst för jag orkade inte.

Lämnade mötet äcklad och förvirrad, hoppas att jag aldrig behöver vara med om en sådan utfrågning igen.

Nåja, det kanske var lite väl ambitiöst, men de gör ju säkert det för att det förekommer att tjejer kan behöva den informationen och att de inte vågar fråga.
  • AndreaBD
    Anonym (anonym) skrev 2018-08-03 17:53:28 följande:

En gång när jag sökte för trötthetssymptom på vårdcentralen frågade läkaren om jag hade pojkvän. 

En annan gång när jag hade försökt begå självmord och sedan hamnat på akutpsyk, frågade den läkaren om jag hade pojkvän. 

Då ÄR det väl relevant om du bor ensam eller om du har någon nära till hands om du behöver hjälp/stöd.
  • AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2018-08-03 17:12:48 följande:
    Nu var det inget gynekologiskt utan ts öra som undersöktes. Blir det aktuellt med sjukskrivning mm får de frågade. Vårdpersonal är människor som alla andra och vissa är nyfikna av sig.
    Jag tror inte ett dugg på att de skulle fråga sånt av nyfikenhet. De har säkert en rutin vilka frågor de ska ställa, eftersom dessa uppgifter kan behövas. Visst, man kan fråga saker senare, men om det nu skulle hända att någon blir medvetslös, har väldigt ont eller annat besvärligt, så kan man kanske inte längre fråga personen.
  • AndreaBD
    Aniiee skrev 2018-08-03 19:10:09 följande:
    Det frågas definitivt många frågor av nyfikenhet av sjukvårdspersonal. De har så klart rutinfrågor men frågan om relevans ligger högt upp i etikläran för dem. Jag har fått massor av helt irrelevanta frågor av sjukvårdspersonal. Dock är jag själv så pass luttrad och dessutom upplärd (av min mormor) att alltid fråga efter frågans relevans om jag inte själv kan se den och neka till att svara om frågan är uppenbart irrelevant.
    Okej... jag har personligen inte varit med om det. Var också hos läkare idag som frågade om jag jobbar eller studerar. Och jag tänker då direkt att han vill veta om jag behöver bli sjukskriven. Hittills har jag bara varit med om någorlunda relevanta frågor.
  • AndreaBD
    Anonym (fel fråga) skrev 2018-08-04 08:50:16 följande:

Vill man veta om patienten har närstående som kan stötta så är det det man ska fråga om. Att specifikt fråga om personen har en kärleksrelation med någon av ett visst kön är inte relevant. Det är dessutom blåögt att anta att en partner per automatik är stöttande. Det tror jag att du har hängt tillräckligt mycket på familjeliv för att ha blivit varse.
    I teorin. BARA i teorin. I praktiken kan det mycket väl fungera betydligt bättre att inte springa varje 5 minuter och fråga patienten något mer. Särskilt i sjukvården när folk kanske inte mår bra. Jag skulle bli ganska irriterad om folk kom med nya frågor stup i kvarten. Då föredrar jag verkligen om de tar allt som kan vara relevant i början.
  • AndreaBD
    Glinda från Oz skrev 2018-08-06 14:32:01 följande:
    Varför skulle det vara viktigt hur ofta någon har sex om personen blir medvetslös?
    Naturligtvis kan det också finnas situationer då man inte behöver den informationen, men poängen är väl att det också kan finnas situationer då man behöver den.
Svar på tråden Läkaren frågade ut mig