• Bolmört

    Styvbarnen varje helg.

    Min sambo och jag har gått isär. Vi pratar dock om hur vi skall kunna få ihop det igen. Han har två barn sen innan. Ni som har styvbarn, skulle ni orka ha dem varje helg? Känner att jag behöver iaf varannan helg ledigt om vi skall flytta ihop igen. Han vill inte ändra umgänge, vare sig till varannan vecka eller andra varianter. Han blir irriterad när jag tar upp frågan. Vill höra hur ni andra skulle lösa saken? Ha ett extra boende där han eller jag kan vara varannan helg. Förslag tack. Det är väldigt svårt att aldrig få ledig tid tillsanmans, det är väl mycket på grund av detta vi har gått isär. Vi får inte ihop det riktigt.

  • Svar på tråden Styvbarnen varje helg.
  • Bolmört
    Meriall skrev 2018-08-04 10:54:00 följande:

    Blir ju mer föräldratid såhär för barnen faktiskt eftersom de slipper fritids de veckodagar de är hos mamman och hon är ledig.


    De går på fritids, hon är inte ledig veckodagar. Hon studerar.
  • Anonym (Särbo)

    Särbo eller lämna. Själv skulle jag välja det sistnämnda om jag inte kände att jag klarar av att ha barnen varje helg och partnern inte vill mötas på halva vägen.

  • Bolmört
    Anonym (Särbo) skrev 2018-08-04 16:57:45 följande:

    Särbo eller lämna. Själv skulle jag välja det sistnämnda om jag inte kände att jag klarar av att ha barnen varje helg och partnern inte vill mötas på halva vägen.


    Man kan ju hoppas att han också kan kompromissa ?
  • Anonym (Familjerätt)

    Familjerätten har inte ställt något ultimatum, Någon har missuppfattat eller ljugit. Familjerätten är en rådgivande instans och KAN inte ställa några ultimatum över huvud taget. 

  • Bolmört
    Anonym (Familjerätt) skrev 2018-08-04 18:33:16 följande:

    Familjerätten har inte ställt något ultimatum, Någon har missuppfattat eller ljugit. Familjerätten är en rådgivande instans och KAN inte ställa några ultimatum över huvud taget. 


    Som jag fattade det så skulle han få välja mellan umgänge hon bestämde eller varannan vecka eller varje helg. Tycker också det låter konstigt. Exet gick med på det först att vi skulle förlänga helgen istället, torsdag till måndag morgon. Sen blev de osams som vanligt och familjerätten ringde upp oss.
  • Bolmört

    Hör och häpna. Vi har lyckats prata om det här och just nu får det vara som det är med varje helg men framöver ska vi lösa det på annat sätt så att vi också kan få ledig tid tillsanmans. Tack för era råd.

  • Anonym (Mamma)
    mamaleona skrev 2018-08-03 21:12:20 följande:

    Du svarar dig själv, du orkar inte med varje helg (förståeligt), han vill ha varje helg. Särbo lär väl då vara svaret. Hör inte hit, men funderar varför mamman inte vill ha varannan helg o leva "ledigtliv" med dom alls. ? Är ju ändå på helgerna man hinner med lite utöver det vanliga. Förlängd varannan helg, typ to-må ett alternativ? Ni borde väl båda kunna komma emot, men lår som mannen inte kan tänka sig alls att vara lite flexibel. Då är det ju dömt att falla sönder...


    Jag kände att jag blev lite provocerad av ditt inlägg. Mina två äldsta barn 12 & 8 år gamla bor hos sin pappa varje helg. Du verkar vara lite trångsynt som direkt antar att mamman inte verkar vilja ha sina barn på helgerna. Då man har som mest med tid. Jag kan dela med mig av hur vårat upplägg ser ut så kanske din förståelse ökar om du inte framtiden hör om samma upplägg.

    Vi bor 20 mil ifrån varandra jag och barnens pappa. Vi valde att dom ska bo hos mig i veckorna o gå i skolan här där hela deras släkt och kontaktnät finns. Och bo hos sin pappa varje helg för att barnen inte ska behöva vänta två veckor på att få umgås med sin pappa. Det här upplägget är faktiskt för oss alla då jag ist passar på att jobba helger och har tid med dom efter skolan.

    Och varför är de förståeligt att TS inte skulle orka med sina styvbarn varje helg? Hon valde han då valde hon hela paketet. Oavsett hur ofta eller sällan barnen är där så får man acceptera de eller bo själv.
  • Studentpappa
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-04 21:29:25 följande:

    Jag kände att jag blev lite provocerad av ditt inlägg. Mina två äldsta barn 12 & 8 år gamla bor hos sin pappa varje helg. Du verkar vara lite trångsynt som direkt antar att mamman inte verkar vilja ha sina barn på helgerna. Då man har som mest med tid. Jag kan dela med mig av hur vårat upplägg ser ut så kanske din förståelse ökar om du inte framtiden hör om samma upplägg.

    Vi bor 20 mil ifrån varandra jag och barnens pappa. Vi valde att dom ska bo hos mig i veckorna o gå i skolan här där hela deras släkt och kontaktnät finns. Och bo hos sin pappa varje helg för att barnen inte ska behöva vänta två veckor på att få umgås med sin pappa. Det här upplägget är faktiskt för oss alla då jag ist passar på att jobba helger och har tid med dom efter skolan.

    Och varför är de förståeligt att TS inte skulle orka med sina styvbarn varje helg? Hon valde han då valde hon hela paketet. Oavsett hur ofta eller sällan barnen är där så får man acceptera de eller bo själv.


    Säkert bra för dig och ditt ex att du kan jobba men det måste ju vara ett helvete för barnen att bo i kappsäck.
    Whose motorcycle is this? It's a chopper baby. Whose chopper is this? It's Zed's. Who's Zed? Zed's dead baby, Zed's dead.
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-04 21:29:25 följande:
    Jag kände att jag blev lite provocerad av ditt inlägg. Mina två äldsta barn 12 & 8 år gamla bor hos sin pappa varje helg. Du verkar vara lite trångsynt som direkt antar att mamman inte verkar vilja ha sina barn på helgerna. Då man har som mest med tid. Jag kan dela med mig av hur vårat upplägg ser ut så kanske din förståelse ökar om du inte framtiden hör om samma upplägg.

    Vi bor 20 mil ifrån varandra jag och barnens pappa. Vi valde att dom ska bo hos mig i veckorna o gå i skolan här där hela deras släkt och kontaktnät finns. Och bo hos sin pappa varje helg för att barnen inte ska behöva vänta två veckor på att få umgås med sin pappa. Det här upplägget är faktiskt för oss alla då jag ist passar på att jobba helger och har tid med dom efter skolan.

    Och varför är de förståeligt att TS inte skulle orka med sina styvbarn varje helg? Hon valde han då valde hon hela paketet. Oavsett hur ofta eller sällan barnen är där så får man acceptera de eller bo själv.
    Har pappan träffat någon ny partner?
  • Momofthree
    Anonym (Gitt) skrev 2018-08-04 21:41:14 följande:

    Har pappan träffat någon ny partner?


    Ja han är sambo med en ny kvinna. Sen 3 år tillbaka. Hon är fantastisk med barnen och dom trivs med henne :)
  • Anonym (Gitt)
    Momofthree skrev 2018-08-04 22:07:29 följande:
    Ja han är sambo med en ny kvinna. Sen 3 år tillbaka. Hon är fantastisk med barnen och dom trivs med henne :)
    Wow, ja det är bara att gratulera!
    Själv hade jag inte gett mig in ett förhållande som innebar alla helger med hans barn.
    Har du dem aldrig någon helg så pappan med sambo får egentid?
  • Anonym (Mamma)
    Studentpappa skrev 2018-08-04 21:38:53 följande:

    Säkert bra för dig och ditt ex att du kan jobba men det måste ju vara ett helvete för barnen att bo i kappsäck.


    Varför skulle de vara ett helvete för Dom? Dom mår väldigt bra och gillar upplägget. Hade dom inte gjort de hade vi såklart gjort ett annat upplägg.

    Men DU verkar tycka upplägget är dåligt så det spelar förmodligen ingen roll om jag skriver att det är ett upplägg som funkar bra för oss alla.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gitt) skrev 2018-08-04 22:09:00 följande:

    Wow, ja det är bara att gratulera!

    Själv hade jag inte gett mig in ett förhållande som innebar alla helger med hans barn.

    Har du dem aldrig någon helg så pappan med sambo får egentid?


    Nej det kanske inte är för alla. Jo självklart har jag dom någon helg. Ibland 1 helg i månaden. Men det är olika. Dom lever själva i veckodagarna och dom verkar ta vara på tiden :) Hans sambo har dom också gärna någon extra dag på deras lov då hon är ledig för att själv kunna ha egentid med dom. Jag uppskattar verkligen hennes engagemang och det får hon också höra :)
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-04 22:16:26 följande:
    Nej det kanske inte är för alla. Jo självklart har jag dom någon helg. Ibland 1 helg i månaden. Men det är olika. Dom lever själva i veckodagarna och dom verkar ta vara på tiden :) Hans sambo har dom också gärna någon extra dag på deras lov då hon är ledig för att själv kunna ha egentid med dom. Jag uppskattar verkligen hennes engagemang och det får hon också höra :)
    Det låter kalasbra, ni har haft tur allihop tror jag!
  • Studentpappa
    Anonym (Mamma) skrev 2018-08-04 22:10:51 följande:

    Varför skulle de vara ett helvete för Dom? Dom mår väldigt bra och gillar upplägget. Hade dom inte gjort de hade vi såklart gjort ett annat upplägg.

    Men DU verkar tycka upplägget är dåligt så det spelar förmodligen ingen roll om jag skriver att det är ett upplägg som funkar bra för oss alla.


    Ja jag tycker uppenbarligen det, men gör inte barnen det är det väl finemang. Att behöva åka bort varje helg skulle jag tycka var jäkligt drygt, dels resan och att det ständiga hattandet fram och tillbaka. Vill de inte vara med sina skolkompisar på helgen?

    Skulle du själv vilja ha två boenden varje vecka med 20 mils avstånd? Det jag har svårt att förstå är varför man som förälder flyttar från sina barn och ställer dem i den sitsen.
    Whose motorcycle is this? It's a chopper baby. Whose chopper is this? It's Zed's. Who's Zed? Zed's dead baby, Zed's dead.
  • Bolmört

    Tråkig inställning att som sambo med någon som har barn så får man tydligen finna sig i allt? Man måste väl kunna komma överens och kompromissa? Han valde mig också och det måste ju också passa mig. I det här fallet jobbar mamman mycket och studerar samtidigt så det är bekvämt för henne att vara ledig eller jobba på helgerna. Hennes mor hämtar dem också på fritids på veckodagarna så mycket tid med sin morsa har de inte i det här fallet. Avståndet mellan föräldrarna är några mil. Vi kan inte få några ledigt helger, han har ingen som kan vara barnvakt om vi vill göra någonting. Och hon anser att hon får ha dem jämt.

Svar på tråden Styvbarnen varje helg.