• Anonym (F13)

Orolig för ekonomin

Har nog tyvärr blivit så av jag och sambon kommer att gå skilda vägar. Efter många jobbiga år så finns det nog ingen utväg. Han tjänar bra och kommer inte att ha några problem att klara sig. Jag däremot har aktivitetsstöd. Får ut ca 12000-13000 kr/månad. Jag har stora problem med ryggsmärtor, vilket gör att jag har svårt att hitta ett jobb. Jag har två tonårsbarn varannan vecka, från tidigare förhållande. Jag har en relativt billig hyra, men stora skulder från tidigare. Alla räkningar brukar hamna på ca 20000 kr. Sen kommer mat, bensin, kläder mm. Jag kommer aldrig klara mig ekonomiskt ensam. Vet inte vad jag ska göra. Finns det någon som varit i samma situation? Eller något tips?

• Svar på tråden Orolig för ekonomin
  • Anonym (hispan)
    Anonym (F13) skrev 2018-08-04 23:07:48 följande:

Har nog tyvärr blivit så av jag och sambon kommer att gå skilda vägar. Efter många jobbiga år så finns det nog ingen utväg. Han tjänar bra och kommer inte att ha några problem att klara sig. Jag däremot har aktivitetsstöd. Får ut ca 12000-13000 kr/månad. Jag har stora problem med ryggsmärtor, vilket gör att jag har svårt att hitta ett jobb. Jag har två tonårsbarn varannan vecka, från tidigare förhållande. Jag har en relativt billig hyra, men stora skulder från tidigare. Alla räkningar brukar hamna på ca 20000 kr. Sen kommer mat, bensin, kläder mm. Jag kommer aldrig klara mig ekonomiskt ensam. Vet inte vad jag ska göra. Finns det någon som varit i samma situation? Eller något tips?

Hur kan du ha så stora utgifter?
  • Anonym (herregud!)

Om du har ut 12 13000 hur kan du då ha räkningar för 20000? Det går ju inte ihop. Brukade han betala dina räkningar?

• Anonym (Socbidragstagre)

Sälj bilen och gör en budget. Du kan ringa till alla företag som du har skulder till och gör en avbetalningsplan. Du kan också ansöka om skuldsanering.

• Aliona

Det första är nog att skära ner på utgifterna. Behöver du verkligen bil? Går det att köpa billigare mat? Köp inte mer kläder än vad som är absolut nödvändigt och köp bara på rea.

Sen kan du försöka se över skulderna, se om du kan få billigare ränta eller få vänta med att betala någon skuld ett tag.

Finns det något jobb du kan göra trots din rygg?

Hoppas att det löser sig!

• Anonym (F13)

Utgifterna kommer från mitt förra äktenskap, där det togs många lån, en husförsäljning som gick med förlust m.m. Slutade med kf, vilket jag har lycksts ta mig ut ifrån nu, men är rädd för att hamna där igen nu. Ja, min sambo och jag har hjälpts åt. Det är sista året jag har varit sjukskriven/arbetslös. Tyvärr har jag inget jobb att komma tillbaka till.

• Anonym (Räkna på det)

Om det handlar om mycket stora summor kan du försöka få skuldsanering. Annars är det nog som folk säger. Sälj bilen och betala så mycket som möjligt innan du blir själv för att underlätta. Det ger ganska många tusenlappar över utan bil, eller åtminstone ställa av den under sommarmånaderna.

Hur stora är skulderna och vad har du för utgifter i övrigt? Tänk också på att som ensam kan du få bostadsbidrag och eventuellt också försörjningsstöd.

Jag gjorde en hypotetisk beräkning och utgick från en lägenhet om 70 kvm med hyran 5000 kr. Med din inkomst och barn på halvtid gav det 3000 kr i bostadsbidrag. Med det bostadsbidraget inräknat ligger du lite under norm och skulle preliminärt ha rätt till 1000 kr i försörjningsstöd.

Du kan själv räkna ut det i försäkringskassans kassakollen och socialstyrelsens provberäkning för försörjningssstöd.

• Anonym (F13)
    Aliona skrev 2018-08-05 07:19:01 följande:

Det första är nog att skära ner på utgifterna. Behöver du verkligen bil? Går det att köpa billigare mat? Köp inte mer kläder än vad som är absolut nödvändigt och köp bara på rea.

Sen kan du försöka se över skulderna, se om du kan få billigare ränta eller få vänta med att betala någon skuld ett tag.

Finns det något jobb du kan göra trots din rygg?

Hoppas att det löser sig!

Bilen behöver jag, eftersom jag bor på en liten ort på landsbygden. Kläder köper jag endast till barnen. Mat köper jag så billigt jag kan. Det är inte lätt att få ett jobb, när man säger att man har ont i ryggen och inte har utbildning, eller erfarenhet. Försöker genom af få hjälp att hitta ett som ska fungera, men det tar tid. Och det kommer inte att bli inom det jag är utbildad till (undersköterska), vilket kommer ge mig en låg lön.
  • Fennyxx

12-13000 och tonårsbarn ger tyvärr noll utrymme för en bil. Det är ju blygsamt mer än csn.. Men som flera säger kan du ha rätt till bostadsbidrag och tom försörjningsstöd.

• Anonym (Kvinna)

Du kan säkert ha rätt till bostadsbidrag.

Underhåll finns även för vv-föräldrar.

Varför behöver du bil?

• Pope Joan II
    Anonym (F13) skrev 2018-08-05 08:04:23 följande:
    Bilen behöver jag, eftersom jag bor på en liten ort på landsbygden. Kläder köper jag endast till barnen. Mat köper jag så billigt jag kan. Det är inte lätt att få ett jobb, när man säger att man har ont i ryggen och inte har utbildning, eller erfarenhet. Försöker genom af få hjälp att hitta ett som ska fungera, men det tar tid. Och det kommer inte att bli inom det jag är utbildad till (undersköterska), vilket kommer ge mig en låg lön.
    Jag tvivlar inte på att du behöver bilen men har du inte råd att betala räkningarna så kan du ju inte ha bil, så enkelt är det. 
  • Anonym (F13)

[quote=78938675][quote-nick]Anonym (Räkna på det) skrev 2018-08-05 08:00:43 följande:[/quote-nick]Om det handlar om mycket stora summor kan du försöka få skuldsanering. Annars är det nog som folk säger. Sälj bilen och betala så mycket som möjligt innan du blir själv för att underlätta. Det ger ganska många tusenlappar över utan bil, eller åtminstone ställa av den under sommarmånaderna.

Hur stora är skulderna och vad har du för utgifter i övrigt? Tänk också på att som ensam kan du få bostadsbidrag och eventuellt också försörjningsstöd.

Jag gjorde en hypotetisk beräkning och utgick från en lägenhet om 70 kvm med hyran 5000 kr. Med din inkomst och barn på halvtid gav det 3000 kr i bostadsbidrag. Med det bostadsbidraget inräknat ligger du lite under norm och skulle preliminärt ha rätt till 1000 kr i försörjningsstöd.

Du kan själv räkna ut det i försäkringskassans kassakollen och socialstyrelsens provberäkning för försörjningssstöd.[/quote

Tack för svar! Tyvärr har vi ett leasingavtal på bilen i ett år till. (3300 kr/mån) Men min sambo har åtminstone sagt att han ska stå för halva, även att jag får ha bilen.

Jag har krediter på ca 30 000, där jag betalar 3000 kr/mån. Sedan har min exman och jag två banklån som jag betalar 1200 kr/mån.

Sedan är det mobil/internet/försäkringar/studielån/fackavgift mm. Har räknat på om jag flyttar från huset, som vi hyr, så kan jag minska mina kostnader med 9000. Jag har då 2000 kr över dom ska räcka till hyra av lägenhet, mat, bensin, kläder till barnen. Det känns hopplöst även att jag får bostadsbidrag. Men vad har jag för val...

• Anonym (Räkna på det)
    Anonym (F13) skrev 2018-08-05 08:22:22 följande:

[quote=78938675][quote-nick]Anonym (Räkna på det) skrev 2018-08-05 08:00:43 följande:[/quote-nick]Om det handlar om mycket stora summor kan du försöka få skuldsanering. Annars är det nog som folk säger. Sälj bilen och betala så mycket som möjligt innan du blir själv för att underlätta. Det ger ganska många tusenlappar över utan bil, eller åtminstone ställa av den under sommarmånaderna.

Du kan själv räkna ut det i försäkringskassans kassakollen och socialstyrelsens provberäkning för försörjningssstöd.[/quote

Tack för svar! Tyvärr har vi ett leasingavtal på bilen i ett år till. (3300 kr/mån) Men min sambo har åtminstone sagt att han ska stå för halva, även att jag får ha bilen.

Jag har krediter på ca 30 000, där jag betalar 3000 kr/mån. Sedan har min exman och jag två banklån som jag betalar 1200 kr/mån.

Sedan är det mobil/internet/försäkringar/studielån/fackavgift mm. Har räknat på om jag flyttar från huset, som vi hyr, så kan jag minska mina kostnader med 9000. Jag har då 2000 kr över dom ska räcka till hyra av lägenhet, mat, bensin, kläder till barnen. Det känns hopplöst även att jag får bostadsbidrag. Men vad har jag för val...

Studielån kan man be om nedsättning för om du inte redan gjort det. När dina krediter är borta inom ett år (gissar att det kan ta någon månad att hitta nytt boende) så har du ytterligare 3000 kr per månad att leva på och dessutom bostadsbidrag på det. Det ger nog i runda slängar 10 000 kr till hyra och mat, och kanske även en liten summa i försörjningsstöd. Finns möjligheten att flytta till en närliggande ort med butik och bussförbindelser så att du i framtiden slipper kostnader för bil? Man har ofta "behov" av bil på landet men det går att överleva utan också, det blir bara krångligare. Cykel eller en billig moped är bra alternativ.

Bor själv en knapp mil från en centralort med butik och jag som inte har körkort klarar mig utmärkt utan bil när min sambo är iväg på jobb (jobbar borta 2 veckor i månaden). Det passerar buss några gånger per dag som jag ibland åker vintertid och jag har cykelkärra för storhandling.
Svar på tråden Orolig för ekonomin