• Annita

Sjukskriven, får jag ta betalt för min hobby?

Jag skulle svara nej. Det kan bli riktigt jobbigt om FK ser det som att du har viss arbetsförmåga. Ett symptom på utmattning anses vara att man inte klarar att ta sig an en uppgift och slutföra den.

FK tittar inte främst på exakt hur mycket pengar du ev skulle tjäna på din hobby, utan mer på vad det innebär i form av arbetsförmåga. Se upp för att lägga ut vad du gör på sociala medier om du ändå går vidare med din idé. Googla så ser du folk som åkt dit för liknande saker, tex ett rättsfall med en tjej som sydde kläder och visade en del av dem på insta.

• Annita
    Anonym (L) skrev 2018-08-05 17:57:57 följande:

Ja, det förstår jag. Men säg såhär då, om man inte tar betalt och bara gör det för att man tycker det är kul.

Om jag ska vara helt ärlig så har jag knappt rört kameran sedan jag blev sjukskriven. Så det är ju inget återkommande. Och arbetsförmåga, ja det kommer ju inte upp i minst 25%. Fota gör jag i kanske max 30-1h.

Vilket har skett kanske 2-3 ggr på hela året. Varav 1 gång gång en annan. Annars fotar jag endast privat.

Det är okej att bara fota för sin egen skull. Men inte på uppdrag av någon, så att säga. Jämför med att sitta och sjunga hemma i sovrummet, mot att uppträda eller spela in en skiva. Eller att måla lite för att man mår bra av det, jämfört med att göra en utställning eller få i uppdrag att måla någons porträtt. Är du med?
  • Annita
    Anonym (L) skrev 2018-08-05 18:45:46 följande:

Men om jag inte tar betalt för att fota. 1 gång vill jag fota för en annan person då jag tycker det är kul och hjälper mig att må bättre. Det kan ju inte ens räknas som jobb, borde väl räknas som fritidssyssla?

Nej det räknas inte som jobb men kan ändå räknas som arbetsförmåga. Tala tyst om att du tar uppdrag, om det på minsta sätt kan bedömas som ett uppdrag med arvode!

Att läkare och kurator tycker det är bra för dig med din hobby betyder noll, ur FKs horisont.
  • Annita
    Anonym (L) skrev 2018-08-05 19:44:45 följande:

Jag har absolut inga problem med att inte ta betalt. Undrar liksom om man får fota någon annan när man har det som intresse. Har aldrig tagit betalt och aldrig fått betalt när jag fotat vänner.

Och varför skulle det vara bröllop?

Om du fotograferar vänner utan att ta betalt och utan att visa det i någon form av professionellt sammanhang är det ju en icke-fråga, inte samma sak du först tog upp i TS. Klart att du ska göra det om du vill!
  • Annita
    Tom Araya skrev 2018-08-05 22:44:25 följande:

Ja, kör på. Att ha en hobby är sunt och erbjuder rekreation.

Man får också ha en liten inkomst av hobby, utan att behöva skatta.

Ja i normalfallet får man ha skattefri inkomst av hobby; som vanlig anställd eller som sjukpensionär. Men som sjukskriven måste man vara väldigt försiktig eftersom det finns risk att FK menar att man har arbetsförmåga.
  • Annita
    Anonym (L) skrev 2018-08-06 07:02:43 följande:

Hittade dett när jag googlade.

Enligt detta så bör det inte vara fel

lawline.se/answers/17240

Intressant! Men juristen som svarar slänger in en hel del "om" och "men", eftersom detta är en bedömningsfråga från fall till fall. Och personen i exemplet har ju varit tvungen att dra ärendet ända till högsta förvaltningsdomstolen... alltså har det inneburit ganska mycket krångel under ganska lång tid.

Jag verkar kanske väldigt negativ, men saken är den att jag haft personliga orsaker att kolla upp detta vid tidigare tillfälle. Jag tänkte som du, att det vore bra att göra något man gillar och det är i väldigt liten omfattning osv. Men blev varse att FK är hårda i sina bedömningar (men ibland görs undantag, faktiskt).
  • Annita
    Anonym (L) skrev 2018-08-06 11:55:34 följande:

Får väl ringa och fråga kundtjänst om vad som gäller. 

Min erfarenhet: fråga anonymt!

Berätta gärna vad de svarade, jag är intresserad för egen del, som sagt.
Svar på tråden Sjukskriven, får jag ta betalt för min hobby?