• Anonym (Hmmm)

Separat ekonomi och dela bil

Jag funderar på att ändra till separat ekonomi pga det är svårt att ha helt gemensam då min man har ett eget företag.

Då funderar jag lite på hur man isåfall ska dela på bilen. Han använder bilen måndag - fredag till sitt jobb, jag har cykelavstånd.

Vi använder båda bilen på helgerna, Jag använder bilen ofta varannan fredag då jag är ledig med vårt barn.

Så hur delar man upp detta om man har separat ekonomi?

Trängselskatt tillkommer även när han pendlar till jobbet.

• Svar på tråden Separat ekonomi och dela bil
  • Anonym (C)

Spontant tänker jag att det enklaste är att räkna ut ungefär vad hans pendling kostar (det finns ju schabloner för sådant) och att dela på övriga bilkostnader. Använder han bilen i jobbet blir det knepigare. Då får ni bestämma er för hur mycket ni kan tänka er att rucka på millimeterrättvisan för att slippa hålla på att kolla mätarställningar och ha er.

• Anonym (Väldigt delat)

Vi har vänner som delar bil och har separat ekonomi.

Alla fasta kostnader delas 50/50, skatt, besiktning, reparationer, service.

De har en bilbok där de skriver upp antal mil de kört när bilen parkeras hemma igen.

En gång per månad räknar de ut antal mil per person och betalar därefter procentuellt bensinfaktura och eventuella inköp av spolarvätska, nya däck och liknande. Om det bara är den ena som har trängselskatt är den delen endast för den som utnyttjar det.

Bilen tvättas och städas en gång per vecka och det ligger på de att ombesörja det varannan gång och då får de bestämma om det är eget jobb eller om de lämnar in den och står i så fall för den kostnaden.

Det verkar funka för dem iaf.

• ThomasW

Om ni är gifta så har ni försörjningsansvar. Du har tänkt att om han inte drar in lön en månad så blir han utan mat ?

• Anonym (Hm)
    Anonym (C) skrev 2018-08-06 04:52:37 följande:
    Spontant tänker jag att det enklaste är att räkna ut ungefär vad hans pendling kostar (det finns ju schabloner för sådant) och att dela på övriga bilkostnader. Använder han bilen i jobbet blir det knepigare. Då får ni bestämma er för hur mycket ni kan tänka er att rucka på millimeterrättvisan för att slippa hålla på att kolla mätarställningar och ha er.
    Håller med
  • Anonym (Hmmm)

Tack för era förslag! Bör han betala mer för bilen (försäkring, reparation,inköp etc) då han använder den mer, dvs rent procentuellt...?

Tycker det är svårt det här ????

• Anonym (Hmmm)
    ThomasW skrev 2018-08-06 16:33:26 följande:

Om ni är gifta så har ni försörjningsansvar. Du har tänkt att om han inte drar in lön en månad så blir han utan mat ?

Det är jag framför allt som velat ha gemensam ekonomi men nu har jag börjat inse att det kanske bra att hålla det separat. Han har dyra intressen, slösar mer med pengar och är inte så strukturerad med ekonomin. Detta kan ge bakslag som skatteskuld t ex. Sedan tror jag han i framtiden kommer vilja hyra ett garage för sina intressen, hyra förråd pga alla prylar etc.

Jag gillar istället att spara och se pengarna växa. Köper inte mycket prylar utan lite kläder ibland men annars spenderar jag hellre pengar på resor.

Vi är väldigt olika och jag vill inte att han ska ha mer makt pga han tjänar mer än mig. Vill ha hand om mina pengar och få lov att spara så mkt jag vill.
  • Tow2Mater

Med eget företag gissar jag han kommer att kunna dra av sitt använde av bilen måndag - fredag på sin skatt. Han kommer dra av både for bensin och slutage etc. Kolla med honom om så är fallet.

• Tow2Mater
    Limajo skrev 2018-08-07 01:06:19 följande:
    Resor mellan hemmet och jobbet kan man vanligtvis inte dra av.
    Nej, men med eget företag brukar uppfinningsformågan for avdrag ofta vara mycket stor.
  • Anonym (.)
    Limajo skrev 2018-08-07 01:06:19 följande:

Resor mellan hemmet och jobbet kan man vanligtvis inte dra av.

Jo det kan man. Men det finns en rätt hög gräns för avdraget, vilket gör att få får göra detta avdrag i någon större omfattning.

Som egenföretagare kan man välja att ha arbetsplatsen hemma... så kan man låta företaget ersätta "tjänsteresan" till arbetsplats nr 2. Skattefritt, men företaget måste ju bära kostnaden. Tror man måste ha ab för att göra detta, och man bör även ha arbetsrum hemma och arbeta mycket hemifrån.
  • Studentpappa
    Anonym (Väldigt delat) skrev 2018-08-06 05:38:42 följande:

Vi har vänner som delar bil och har separat ekonomi.

Alla fasta kostnader delas 50/50, skatt, besiktning, reparationer, service.

De har en bilbok där de skriver upp antal mil de kört när bilen parkeras hemma igen.

En gång per månad räknar de ut antal mil per person och betalar därefter procentuellt bensinfaktura och eventuella inköp av spolarvätska, nya däck och liknande. Om det bara är den ena som har trängselskatt är den delen endast för den som utnyttjar det.

Bilen tvättas och städas en gång per vecka och det ligger på de att ombesörja det varannan gång och då får de bestämma om det är eget jobb eller om de lämnar in den och står i så fall för den kostnaden.

Det verkar funka för dem iaf.

Kul att föra körjournal hemma, skriver dom upp hur många dm toapapper dom tar varje gång på muggen också?
    Whose motorcycle is this? It's a chopper baby. Whose chopper is this? It's Zed's. Who's Zed? Zed's dead baby, Zed's dead.
  • LaFontaine

Vi har inte heller gemensam ekonomi, men har valt att dela i princip alla kostnader rakt av. Om det någon gång blivit en större skillnad brukar vi höfta. Inte ids vi räkna varje öre.

• Anonemo

När vi bara hade en bil som sambon använde till sitt jobb, och jag gick till jobbet och endast hade bilen lite på helgerna, så gjorde vi bara så att jag betalade en fjärdedel av bensinkostnaden. Över ett år så blev det rimligt eftersom jag vissa helger hade bilen helt för mig själv och åkte runt. Bilen stod på henne så hon betalade service och underhåll och skatt och så vidare. Vi båda var nöjda med det.

• Fluffis

Här kommer mitt förslag.

Han använder bilen 5/7 (vardagar) samt 1/7 (för helgen). Din del är sålunda halva helgen, alltså 1/7.

Hans 6/7: 85%

Dina 1/7: 15%

Av: bränsle, service, reparation, försäkring, besiktning. Räntan på billånet likaså. Amorteringen kanske ni får ta 50/50, eftersom ni äger bilen lika mycket.

Parkering vid jobbet betalas var för sig.

Nåt sånt kanske?

Då blir det en schablon som är enkel att använda.

• Vinterankan
    Limajo skrev 2018-08-06 16:36:32 följande:

Jag skulle göra det enkelt för mig, tror inte riktigt på millimeterrättvisa i en relation, det skulle bli så otroligt komplicerat.

Dela på de fasta kostnaderna för bilen och låt mannen ta fler tankningar.

Tycker också det är ett bra förslag men att mannen tar samtliga tankningar plus trängselskatterna.
  • Feronia

Tycker det verkar jobbigt och småsnålt att hålla på och mäta och räkna så noga som vissa tycker. Ett förhållande bör vara lite 'give and take' om det ska vara mysigt. Låt honom tanka lite oftare och dela på bilkostnaden. Vill du vara helt säker på att inte betala för mycket - skaffa en bil till.

• Anonym (Hmmm)
    Fluffis skrev 2018-08-07 10:06:44 följande:

Här kommer mitt förslag.

Han använder bilen 5/7 (vardagar) samt 1/7 (för helgen). Din del är sålunda halva helgen, alltså 1/7.

Hans 6/7: 85%

Dina 1/7: 15%

Av: bränsle, service, reparation, försäkring, besiktning. Räntan på billånet likaså. Amorteringen kanske ni får ta 50/50, eftersom ni äger bilen lika mycket.

Parkering vid jobbet betalas var för sig.

Nåt sånt kanske?

Då blir det en schablon som är enkel att använda.

Bra förslag, det tåls att fundera på. Bara det inte blir gnabb för att man tar bilen på kvällen när han kommit hem från jobbet för att göra ett ärende eftersom jag bara ska använda bilen en viss procent. Man får bäl lägga på lite extra procent så man gar tillgodo.
  • Anonym (Hmmm)
    Feronia skrev 2018-08-07 21:11:44 följande:

Tycker det verkar jobbigt och småsnålt att hålla på och mäta och räkna så noga som vissa tycker. Ett förhållande bör vara lite 'give and take' om det ska vara mysigt. Låt honom tanka lite oftare och dela på bilkostnaden. Vill du vara helt säker på att inte betala för mycket - skaffa en bil till.

Funderar på att köpa egen bil men har inte behov av det i nuläget. Blir lite flummigt att bara säga att han ska ta fler tankningar. Han behöver nog veta hur mycket annars blir det nog inte fler.
  • Fluffis
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-08-07 23:05:43 följande:

Bra förslag, det tåls att fundera på. Bara det inte blir gnabb för att man tar bilen på kvällen när han kommit hem från jobbet för att göra ett ärende eftersom jag bara ska använda bilen en viss procent. Man får bäl lägga på lite extra procent så man gar tillgodo.

Det uppvägs säkerligen av att du som kvinna gör mer obetalt hemarbete, tar mer ansvar för familjeprojektet, vanbar/ansvarar för barnen mer (om ni har barn), deltidar mer, kort sagt: är torsk i familjefällan.

D e t kostar också pengar. Och det borde ni också räkna med. För den arbetstiden och lönebortfallet kostar dig säkerligen en hel massa pengar, bara av det enkla faktumet att du är kvinna.

Gör en kalkyl för det med, både er relation och din ekonomi skulle nog stärkas av det!
  • Anonym (Pi)

Orka med millimeterrättvisa. Han kan betala bilen eftersom han använder den mest men du kanske kan tanka fullt varje löning?

Svar på tråden Separat ekonomi och dela bil